Hur längre räcker 100 000 kronor för dig?

Hej!

En egenskap som många rika personer delar är att de är sparasamma. Man har ett månatligt överskott vilket medför att de kan investera pengar som växer över tid.

Det är alltså inte ett krav att ha en hög inkomst för att kunna bli rik. Så långt inget nytt.

Vad vill jag då med detta inlägg? Jo, jag tänker att många trådar på detta forum samt många avsintt handlar om att leva i nuet och unna sig för att få ett rikt liv och hur man får avkastning på sina investeringar.

Jag vet inte hur många avsnitt och trådar som handlar om sparsamhet och det fick mig att fundera över följande:

Hur många dagar räcker 100 000kr för mitt hushåll? Och sedan började jag fundera över, undrar hur länge 100 000kr räcker för varje hushåll som finns representerat i detta forum?

Jag har väckt idén hos min fru att vi kan överväga att 0:a våra lönekonton 2024-10-31 och sedan föra över 50 000kr var så att vi har totalt har 100 000kr för vårt hushåll/familj med start 2024-11-01.

Därefter ser vi hur många dagar hushållet överlever på denna summa. Eventuella tillskott på lönekontot efter 2024-11-01 såsom lön, bidrag, utbetalningar från försäkringar osv. för man genast bort från kontot så att ens 100 000kr inte får några tillskott. Och så mäter man hur många dagar man klarade sig innan kontot når 0kr.

Någon som gjort något liknande någon gång? Eller har ni redan en massa kalkylark över era kostnader så ni kan räkna bakåt och se hur många dagar det tog er innan er hushåll nådfe 100 000kr i utgifter?

6 gillningar

Ca 2 månader, har utgifter på ca 40-50k per månad. Boende ca 20k för ränta/amortering. 3k i drift. 7-8k för mat och hushåll. 4000kr på bil. 3k på förskolan. Och sen lite nöje, typ simskola, kläder mm. I nödfall kunde vi nog klarat 3 mån.

För excel och hitintills snittar vi på 49 475kr/mån i år.

10 gillningar

När jag var belastningsskadad och inte fick hjälp från Försäkringskassan fick jag leva på ca 3000 kr/månad (varav nästan allt gick till boende), så jag skulle kunna leva i nästan tre år på de pengarna. Men jag tror att jag avstår från att omsätta det i praktiken igen. Numera lever jag så slösaktigt att 100kkr bara skulle räcka i ett år och några månader.

7 gillningar

3 kkr/mån, hur många år sedan var det?

1 gillning

Ca 1.5 mån. Två vuxna, ett barn, en hund.

Det var tio-femton år sedan jag senast levde på det. Hade tidvis en matbudget på 15 kr/dag.

1 gillning

Det räcker nog i 4 månader.

10 månader säger jag, om jag måste. Fasta kostnader på runt 7000 ungefär. Bör gå att leva på 3000. Nöjesbudgeten hade minskat rejält från nu.

PS.
Jag inkluderar att säga upp diverse abonnemang och annat onödigt jag dragit på mig.

1 gillning

Jag har förvisso ett kalkylark, men för detta räcker det väl att öppna bankappen och kolla hur mycket man spenderar. För oss är det drygt €30k per år, så SEK 100k skulle räcka i drygt tre månader.

2 månader. Julresa till släkten och skidresa till sportlovet ska bokas vilket kommer bli kostnadsdrivande.

10 månader ungefär.

2 gillningar

Två vuxna och två barn. Hus och två bilar.
Lever i genomsnitt på 35000 i månaden. Kan lätt växla ner till cirka 20000 kr om vi går in i sparläge. Dvs ställa av ena bilen. Använda den andra minimalt. Inte äta ute. Dra ner på lyx och nöjen, säga upp streamingtjänster. Bara nödvändiga klädköp. Göra allt själva som vi annars köper in när det gäller köpta tjänster (laga bilen osv).
Har delvis testat under ett år pga arbetslöshet.

Alltså 5 månader på 100k

1 gillning

6+ månader. 8 om det krisar.

7 gillningar

Med dagens burnrate ca 4-5 månader.

Skulle jag verkligen behöva och kan sälja av bostadsrätt o.s.v. (utan att få använda pengarna från försäljningen) samt flytta hela mitt liv skulle jag nog kunna klara en 5 år.

2 gillningar

6 månader skulle jag klara mig.

Räknar vi på fasta kostnader och mat för två oss två vuxna ca 4,5 månad.

Runt 5 månader utan att dra ner på något förutom det allra onödigaste.

Bara överleva, runt 9 månader.

Har en burnrate på ca 2000€ per månad, då räknar jag periodiserade kostnader (värme, årsräkningar, mindre oregelbundna helgutflykter mm) men inte semester.

Roligare än att räkna på 100k är att räkna på totalt kapital. Om man sålde allt, satte på nollräntekonto och tog därifrån. Skulle klara mig tvåsiffrigt antal år

Utan problem över 1 år då… Två vuxna å vi går runt på under 10.000 i månaden… Skulle vi snåla så räcker klart längre… Vi har 3 st bilar å 2 st motorcyklar igång med försäkringar, skatt å drivmedel… Skulle vi bara ha en bil igång så skulle de göra en hel del mindre i utgifter…

Hmmm… Ca 3-4 månader ungefär :thinking: