Ni som klurar på att gå i pension tidigt och / eller göra en FIRE
Vilken nettolön eller månadsspend tycker ni det känns rimligt för er att göra det på?
Jag kan tänka mig att en single som lever väldigt enkeltkan klara sig på lite medan vissa bara kan tänka sig göra det om de når en relativt hög nivå.
Jag kan börja.
För mig är frågan inte teoretisk längre då jag redan hoppat ut ur planet och snart skall utlösa fallskärmen. Om ni inte vill ange belopp så kanske % av dagens lön?
Mina värden (OBS jag betalar i stort sätt för 2, frugan har “bara” 5-10 netto utöver detta om ni vill jämföra på familjnivå)
35-40K efter skatt fram till 2050
Om jag lever så blir det ca 30K efter dess
Uträknat som reellt belopp dvs inflationsjusterat (har räknat på “tillväxt utöver tilltänkt inflation” i mina beräkningar)
jag tänker nettolön = allt
det är detenkla svaret
(sedan kan man ju resonera olika om buffert till nästa bil/upprustning av huset mm. jag tänkte först att jag måste ta ut av tjänstepensionen till detta, men har ändrat mig nu och sagt att det får komma från räntebufferten och jag sedan ökar TJP-uttaget om jag känner att bufferten dränseras för fort. Med det tänket räcker35, medan i första tänken ville jag ha 40 netto vara 5 i buffert
-blev det tydligt?)
Japp, det var nog ordvalet “månadspeng” som fick mig att undra och även med dagens RT-avsnitt i tankarna där jag underströk kostnader som jag inte hade längre och som de flesta har.
Jag lever gott på ca 17k i månaden, men då slipper jag ju ca 4k i räntor som boendet skulle kostat mig vid amorteringsfritt bolån på 50%. Släng på en biljävel för 4k i månaden och då landar vi på 25k istället. Det är väl mer jämförbart med andra dödligas siffror.
Just nu (om jag slutar jobba idag) så ligger min FIRE budget det på cirka 150% av min nuvarande genomsnittliga månadskostnad och på cirka 70% av min nuvarande nettolön.
intressant.
Ifrågasätter inte men blir nyfiken: Varför är/vill du ha FIRE budget större än nuvarande månadskostnad? Är detnågot speciellt som tillkommer eller du skall unna dig eller “späker” du dig nu för att ränta på ränta skall ge dig tillbaka med bonus senare
eller annat tänk?
Procent av nettolönen idag är lite lurig då det egentligen är kostnaden som är viktig tänker jag. Jag sparar stor del av nettolönen med lägre kostnader.
Jag siktar på samma månadskostnad som idag. Runt 35000. Det kan ändras för att skynda på FIRE-datumet men det kommer komma till kostnader för resor till barn och fritidshus.
Det enkla svaret är nog att jag har jobbat längre än vad jag behöver om jag ser det strikt ekonomiskt. Vi lever inte aktivt “snålt” utan unnar oss det vi vill. Vi lever dock relativt billigt med avbetalt hus och inte så dyra vanor. Detta i kombination med välbetalt jobb och bra tjänstepension leder till att min FIRE-budget ser sådan ut. Jag har i tillägg räknat på en rak skatt på 34% på all pension så det är lite konservativt.
25 000 före skatt räknar jag med. Det skulle funka idag men känns som det hade varit trevligt med lite marginaler.. Problemet är att det blir “bara en miljon till”-syndromet
Först måste jag bara anmärka på ordet “spend” som jag ser här och där på forumet och stör mig på. Vad är det för en märklig anglicism?
Med språkpolisandet avklarat: till sakfrågan. Svaret för mig beror helt och hållet på min jobbsituation. I nuläget skulle jag inte vilja sluta i närtid oavsett hur hög “månadspeng” jag kunde få till.
Skulle jobbsituationen förändras drastiskt så att jag började vantrivas skulle jag däremot sluta så snabbt det gick. Då skulle jag kanske landa på att kunna spendera 50 % av min nuvarande nettolön på ett långsiktigt hållbart sätt. I nuläget spenderar jag ca 75 % av min nettolön, så skulle behöva lägga om lite vanor och snåla in på vissa saker, men det skulle det vara värt för att slippa ett jobb där jag vantrivs.
Sedan är ändå det troliga i ett sådant scenario att jag skulle söka mig till ett annat jobb inom max något år.
Jag har tidigare tänkt 15000 eftersom det är vad jag gör av med en “vanlig” månad men avrundar det uppåt till 200000/år för lite extra marginaler, alltså drygt 16500/månad. Utöver det förstår jag förstås att 16500 troligtvis kommer att räcka till mycket mindre om 10 år och det räknar jag med men jag kan också minska de kostnader jag har nu om jag skulle behöva det.
månatlig utgifter är nog rätt ord men spend dyker alltid upp snabbare i huvet. Jag lever på 3 språk och det är inte alltid samma språk som vinner/är bäst / snabbast men ska försöka skriva utgifter eller i detta fall budget (månadspeng) var merför att skojatill det och driva intresse (oklart om det funkade)
Ja
lite till är alltid lite bättre men som Jesper sa “de tidiga åren i FIRE är ju de bästa” med, så kanske kan du helt enkelt bestämma hur mycket mer marginal som “får räcka” och låsa in beslutet där?
Jag trodde jag hade låst.. Sen kom inflationen och betydligt högre skatter på isk så har fick låsa om, men sen tänker jag att man behöver lite marginal ifall man flyttar till något dyrare eller om något annat oväntat händer. Ett alternativ är att nöja mig med 25k och sen hitta lite enklare småjobb som extra ekonomiskt stöd. Det kan också vara roligare att småjobba med något helt nytt och enklare jobb än det jag har idag så det kan ses lite som en hobby också
För mig så handlar min FIRE om att fortsätta leva som tidigare utan att försaka bekvämlighet. Tänker ett årsförbruk på runt 500k är rimligt och är det jag siktar in mig på, således runt 40k/mån netto.
Fast en del av den framtida utgifterna kanske betalas med en eller annan form av pension och då blir förhoppningsvis ISK-skatten lite lägre än 6500 kr/månad i detta fallet.
Jag räknar i varje fall med framtida pension när jag har gjort min budget.