Absolut, så kan det vara. Men jag höftar lite eftersom G höftade. Sedan är hen yngre än jag, så det är svårt att veta hur många år som ska bryggas.
25k med biljävel. Kostnaden för den delas förvisso med sambon.
30.000 kr är mitt minimum idag.
Lite konstig frågeställning tycker jag, utgångspunkten borde väl vara “lika mycket som innan FIRE”? Och det kan ju variera lika mycket som folks inkomst gör.
Så får du gärna svara men frågan om den exakta siffran kvarstår.
Född 1958, så riktålder 66 år, men gick på 64-årsdagen efter en del räknande på fasta och varierande utgifter för bil och “annat”. Tog ut en del av pensionerna, ca 15k netto / månad i 1 år, för att se hur det skulle räcka. Funkade OK och gav 2-3k över / månad. (Hade samtidigt ca 1,8M i ISK och kontanter i “reserv”.)
Tog på 65-årsdagen ut samtliga pensioner på 12 år, ger ca 33,5k netto / månad. Efter 77 år går pensionsbeloppet ned väsentligt, ca 19k / netto i dagens penningvärde och bör fortfarande täcka framtida fasta och varierande utgifter utan att nalla på ISK eller kontantbuffert.
ISK är 100 % indexfonder och får så förbli även fortsättningsvis då jag kallt räknar med fortsatt lång tidshorisont (trots nådd pancho-ålder) vilket bör ge bättre avkastning jämfört med delvis byte till räntefonder. Ca 250-300k får ligga på lätt tillgängligt bankkonto med hyfsad ränta.
Fasta utgifter för huset ligger på ca 6,5k / månad för 2 personer, -el, vatten, sopor, försäkring och räntor (ingen amortering då belåningen är låg ca 13 %). Förutom eventuell ny värmepump borde inga nya stora utgifter / renoveringar dyka upp. Sambon har riktålder 67 år och vill fortfarande jobba med en genomsnittslön.
Det enda jag ångrar är att jag inte tidigare räknade bättre och noggrannare på FIRE med mer ISK-fonderande istf en dyr aktiefond (1,2 %) och stålar på dåligt bankkonto. Som ISK ser ut nu med snitt 6,5 % / år bör dess behållning räcka från 77 år till jag är 102 år med “vanliga” 4 % uttag och ge nuvarande netto / månad.
Om du inte gjort det redan, kan det vara ide’ att noga kolla upp fasta och troliga varierande årsutgifter, nu och senare. Kanske kommer du till samma slutsats som jag om en “lagom lång” utbetalningstid (istf 5 år eller livslångt) och som ger goda marginaler för sånt som är roligt att ta sig för innan man blir alltför skröplig i kroppen och samtidigt ger möjlighet att peta in en slant på ISK eller buffert.
Hej,
Vi har de senaste åren gått runt på min lön och min frus lön har hamnat på sparande och investeringar.
Jag förväntar mig att vi även efter pension gör av med det jag idag drar in i lön.
Jag har dock en buffert för solceller och en ny elbil till vinterhuset. Inte så dyrt som det låter, då elbilar från Kina är halva priset jämfört med i Sverige och solcellspaket är mycket billigare samt att solen skiner när elen behövs som mest (AC).
Vi gör av med 100 - 150K. Men då har vi två söner och deras flickvänner som vi skämmer bort också. Blir en del restaurang och resor som kanske inte alls behövs.
60K i TJP och resten från kapitalet.
FIRE sedan mars 2024.
Jag har kikat på aggregerad data från slutajobbakollen.se, och jag måste säga att den önskade nettopensionen faktiskt är högre än vad jag trodde från början! Det är lite för få analyser gjorda för att vara något signifikant värde.
Här är lite intressant statistik därifrån:
Önskad nettopension / månadspeng i FIRE
- Enskild analys: 47 500 kr/mån per person
- Par / Gemensam: 60 100 kr/mån totalt (vilket blir betydligt lägre per person än de enskilda kalkylerna)
- Spann (minst - högst): 32 000 – 75 000 kr/mån
Det är ganska intressant att notera skillnaden per person för individuella versus par-analyser, där de som räknar för enskild hushållsform faktiskt snittar ganska högt per person jämfört med det gemensamma snittet.
Antaganden kring avkastning och skatt
- Real avkastning FÖRE pension: 5,1%
- Real avkastning EFTER pension: 2,8%
När det gäller profil och planering typ har personerna i snitt födelseår 1975 och planerar att gå i pension vid 56,0 års ålder (med ett spann från ca 42 till 62 år).
hur stort är underlaget?
Det är dyrt att leva själv.
För litet ![]()
Drygt 20 sparade kalkyler.
Jag skulle leva billigare själv men det skulle också bli tråkigare och inte värt besparingen!
150 000 i månaden. Är vad vi gör av med idag ungefär men kommer spara lite på att inte försörja barnen, men samtidigt bränna ungefär liknande pengar på att göra mer själv då man får massvis med tid att hitta på roliga saker på.
Är på samma linje. Man kan ju direkt se i denna tråden att det är rejäl spridning.
Gammal nettolön minus det sparande jag hade då är min nivå. Sedan kan det justeras lite upp eller ned beroende på hur kostnadsnivån ökar eller minskar pga noll jobb och mer tid. Eller pga av för stort eller litet sparande i uppbyggnadsfasen.
Men hur hjälper min siffra TS om hens ekonomiska situation inte är identiskt lik min?
Precis som det finns folk som lever på 15.000 i månaden och 150.000 i månaden varierar väl FIRE-utgifterna lika mycket. Snittet för vår familj var ca 100k per månad exkl skatt under 2025, men då ingick en massa engångsutgifter så det är nog inte så representativt.
Det är inte säkert att det ska hjälpa någon utan kan bara ren nyfikenhet, ungefär som vilket bilmärke du/vi kör.
Förra året snittade mina utgifter på 22 500 kronor/månad. Så jag hade tänkt lägga mig på den nivån men vid nyår kommer jag att ta över föräldrahemmet som är en jordbruksfastighet då kommer vi att ha dubbelt boende under några år. Så jag tror rimligtvis att jag kommer att ligga på runt 30 000.
Att utgå från sin nuvarande “månadsspend” verkar väl vettigt, om man nu är nöjd med den. MEN, det beror ju också på hur nära tidig pension/FIRE man är. Gissar att du är nära ![]()
Jag är i tidiga 40-årsåldern och planerar att sluta jobba senast när jag är 60, men kanske redan vid 55, beroende på hur börsen, sparandet och livet ter sig. Jag tycker att jag känner mig själv väldigt väl, men mycket kan ju hända under de åren. Kanske kör jag också nån barista/flamingovariant, dvs slutar ännu lite tidigare fast jobbar (få) timmar i ett mindre kvalificerat yrke.
Hur som helst räknar jag med en framtida utgift som är mycket lägre än min nuvarande, eftersom jag idag har ett rätt stort bolån (bor i radhus) och två små barn hemma. Mitt framtida jag (och min sambo) planerar att bo mindre när barnen flyttar ut, och själv är jag inte så himla dyr i drift.
Jag har uppskattat min framtida (egna) månadsutgift till 17–19k i dagens penningvärde, om siffran är intressant ![]()
jag vet inte vad det tillför när folk på diverse forum måste skriva att andras frågor är ointressanta eller konstiga men låt mig försöka förklara:
Det är inte alls omöjligt att, speciellt om FIRE är tidig pension och kopplat till det och inte “super lean FIRE at 30” eller “såltIT bolag på 2 miljarder”. Tror det är många som vill gå vid 55, eller 65 eller kanske 67 när riktålder är 70 och för mig ligger även dessa inom FIRE begreppet och jag troratt många där inte alls känner attde måste ligga på samma kostnadsnivå som idag