Vår månadsbudget och FIRE

Hej allihopa!

Vi är ett par, 31 och 32 år gamla som har ett tag tänkt på FIRE och vill nu satsa på det!

Vi jobbar som ST-läkare och tjänar just nu 76.000kr/mån netto. Vår lön kommer förmodligen att öka med ca 2-3% varje år fram tills vi är klara med vår ST om ca 4 år. Vi beräknar att vår nya inkomst kommer att vara ca 95-100k/mån netto.

Vi har dragit ner på en hel del kostnader men vet inte om vi kan dra ned mer och i så fall på vad. Detta är våra månadskostnader:

Inkomster netto:
76000kr

Fasta utgifter:

• Bostad + driftkostnad: 13600 kr
  • CSN: 8050 kr
  • Ekonomiskt stöd till familj: 3500kr
  • Lysa: 2000kr tillsammans
  • Parkering (hem + jobb): 1100 kr
  • Busskort: 450 kr
  • Billeasing inkl försäkring: 5150 kr (1 år kvar)
  • Försäkringar: 1000 kr
  • Facket: 365 kr
  • Mobilabonnemang: 300 kr
  • Bredband: 400 kr
  • Gym: 300 kr
  • Prenumerationer: 200 kr

Rörliga utgifter:

• Mat inkl resturang/café: 6000 kr
  • Billaddning + parkeringsutgifter: 1000 kr
  • Nöje/övrigt: 2500 kr
  • ”Fickpengar”: 3000 kr
  • Katter: 1000 kr
  • Månadsbuffert (presenter, vård, mediciner, tandvård): 2200 kr

Vi har precis börjat spara på lysa, totalt har vi 50k samt 75k för buffert på vanligt sparkonto. Vi vill köpa hus först och sedan kan all sparande gå till FIRE. Vi hade velat sluta jobba när vi är 55 år och vill kunna ta ut ca 40k/månad.
Hur mycket behöver vi ha sparat ihop?

1. Vart tycker ni att vi kan dra ner kostnader?
  2. Vad tror ni vi behöver spara i månaden i snitt? Vad är rimliga delmål att utgå i från längs med vägen?

Ser framemot era synpunkter :slightly_smiling_face:

Grattis till en bra start! Rekommenderar verkligen att lyssna ikapp Fire på svenska för mer kontext om ni inte redan gjort det.

Två viktiga frågor.

Tänker ni skaffa barn?

Ungefär hur dyrt blir huset?