Vad kul! Tack för att du delar med dig. Får man fråga vad har ni satt för mål för slutsumma för att gå FIRE? Hur mycket har ni sparat ungefär i månaden och vad har ni tänkt ta ut sen i månaden när ni går FIRE?
Är ert hus belånat? Och om ja, är planen att amortera av det helt innan FIRE?
Vi planerar att skaffa barn närmsta tiden nu samt köpa hus, våra situationer är lite olika men ändå lika
tycker ni har bra/tight budget och det enda som jag tror det går att dra ned lite på är kanske nöje och fickpengar, men det är inte för mycket där heller så jag vill inte säga att ni skall göra det.
I nån mån är det säkert där ni får en hel del glädje. Mer än från att betala el och försäkring iaf. Dessutom är det kanske precis den typen av kostnader ni kommer att ha och njuta av vid pension så varför ska ni avstå det nu för att ha det då? Det kan ni fundera på.
Den svårare övervägningen tror jag är hur mycket betala av hus/CSN vs investera. I genomsnitt (“hur har det spelat ut sig historiskt i genomsnitt”) och det har eller kommer nån berätta nedan eller i andra trådar.
Jag valde att betala av allt och sedan styra om de till investering för frihetskänslan var värt det för mig, men det är inte teoretiskt optimalt så min tidiga pension är driven främst av tjänstepensionen, inte ISK
Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köra ISK eller depå efter jag dragit pluggen. Så det lutar åt både och. Jag finner AF attraktivt på så sätt att det knappt kostar något att ha pengarna där så länge man inte rör dem. Perfekt om man just vid FIRE flyttar hela eller delar av innehavet till depå. Extremt låg skatt de första åren jämfört med ISK eftersom den potentiella vinsten på det lilla man säljer är så låg. Inlåsningseffekten på grund av att skatt triggas vid försäljning ska dock inte underskattas.
På ett ISK får jag “prenumerationsvibbar”. En löpande obehagligt hög kostnad oavsett värdeutveckling. Jag tar all risk, staten noll risk. Det är en säker och förutsägbar inkomst för staten. Depå känner jag att man liksom delar risken med staten. Man kan kvitta vinster mot förluster. Det är relativt hög skatt på den del man säljer med vinst, men då har man ju ändå en vinst att betala den skatten med. Mer fair play än ISK tycker jag. Dessutom har politiker en tendens att labba med ISK-skatten samt att den påverkas av statslåneräntan medans villkoren för depå varit mer stabilt.
Från början satte vi 4,5 miljoner som mål. Sedan läste jag lite mer och då blev 9 miljoner vårt mål. Sedan kom inflationen och då blev det 12 miljoner. Sedan insåg jag att det blir rätt mycket isk-skatt som ska betalas så då blev det 16 miljoner. Och där är vi nu. Vi räknar med att ta ut 40 000 kr/mån. Vi planerar FIRE efter att barnen flyttat hemifrån så “vi”= jag och min man.
I våra 16 miljoner ingår tjänstepensioner. Men sedan äger vi lite företag och fastigheter som vi tänker sälja av som kommer att bli livrem och hängslen och extra guldkant. Hur mycket de är värda och om vi ens kommer att kunna sälja dem vet vi inte, därför räknar vi inte med dem i vår FIRE-summa. Har tex en fastighet ute sedan flera år utan några bud.
Vi har investerat mellan 2 500 kr/mån och 25 000 kr/mån privat. Men insåg nu att jag när jag skrev förra inlägget inte tänkte på att vi i vårt FIRE-tal räknar med pengar som finns sparade i KF i ett av företagen. Så även om utdelningar inte har påverkat vår privata portfölj så mycket än så finns de med i kalkylen framåt.
Vårt hus är belånat. Köpte för strax över 1 miljon för 17 år sedan. Nu lån på 500 000 kr. Har renoverat en massa så det är nog värt ca 2,5-3 miljoner. Planen är att inte amortera mer. Får se hur vi känner längre fram. Vill vi betala av det, låta det vara som det är eller låna upp mer för att få bättre marginaler? Vore så klart mest ekonomiskt att låna upp och investera pengarna.
Eftersom ni planerar hus och barn hade jag siktat på det först och glömt tanken på FIRE tills småbarnstiden är förbi. Satsa på att leva här och nu. Köp ett hus ni trivs i (men tänk på att ett billigare hus kan göra mycket för er). Var föräldralediga länge, gå ner i tid medan barnen är små.
Att hårdspara och tokjobba medan man har små barn hemma för att vara ledig när barnen flyttat hemifrån är idioti enligt min mening. Om man har möjlighet att välja.
Med två läkarlöner kommer ni att ha goda inkomster. Om ni kan trivas med fasta utgifter på nivån som om ni vore undersköterskor istället så kommer ni att ha marginaler för det mesta ni vill göra, oavsett om det är fina resor, deltid eller FIRE.
Att vara nöjd med lite är guld värt, men att späka sig är att slösa bort sitt liv.
Jag tycker också att det låter högt. Visserligen har CSN (och därmed skulden) ökat med inflationen sedan dess, och därtill betalar man lite mer för var år enligt avbetalningsplanen, men det är fortfarande högt. @Memke nu chansar jag men det är inte så att ni har två olika lån, tror de gjorde om systemet 2022, och att ni betalar tillbaka på båda lånen+expeditionsavgift? Man ska kunna slå ihop lånen Slå ihop lån - CSN
Tycker du nämner många kloka saker och vi ska ta till oss det. Håller med om att man kanske inte ska hårdspara på samma sätt nu i början innan man köpt hus och första barnåren. Vi tänker att det kan hjälpa oss att ha en plan tidigt så att vi kan sakta röra oss åt den riktningen. Vi kommer också att göra om vår ekonomi lite så att vi ger lite mer utrymme till det som vi tycker är roligt för att det ska vara mer hållbart i många år frammåt.
Om ni vill köpa hus inom en snar framtid och idag har hyresrätt (dvs ingen kontantinsats i nuvarande boende) så skulle jag i alla fall spara ALLT jag kan för att köpa ett hus med <70% belåning.
Tänk också på att kostnaden för ett hus är mer än bara köpeskillingen, ni ska betala lagfart och pantbrev också, så köper ni en dyr villa så kan det bli ett par hundratusen till (speciellt om det inte finns befintliga pantbrev)
Då detta är pengar ni ”behöver” så placera de förr all del inte på börsen om husköpet inte ligger långt fram i tiden Innan ni ens börjar tänka FIRE så är det bra att få de basala bitarna på plats
Skillnaden är nog att hus kostar ökande ju äldre det blir. Du behöver inte byta tak, måla om fasaden eller dränera din lägenhet. Samtidigt vill du kanske göra något i trädgården eller byta trall, vilket inte är möjligt i lägenhet.
Utöver det är hus ofta större och kräver fler dyra möbler. Det är säkert möjligt men jag gissar ovanligt, att få ner huskostnader över tid till lägenhetsnivåer. Detta borträknat spekulativ värdeökning på fastighet/lägenhet.
Absolut. Dock är kostnaden per hushåll där ett stort hus som målas om eller får taket bytt, där kostnaden delas på 30 st hushåll, sannolikt mindre än för ett litet hus där kostnaden hamnar på ett hushåll. Övriga punkter om ex trädgård kvarstår.
Jag tror att en mix är optimalt, men exakt fördelning vet jag inte. Man kan nog utgå från 50/50, då halverar man i princip sin löpande ISK-skatt vilket bidrar med ca en halv % till kalkylen, dessutom vid nedgång så kan man ytterligare minska sin SORR genom att då sälja av från AF och kvitta (delar av) ISK-skatten mot denna förlust. Vid uppgång säljs i första hand från ISK för att inte trigga dubbel skatt. Någon gång längre ner längs vägen kommer man troligtvis hamna i ett läge där man behöver avvika från detta, men det viktigaste är att rida ut de potentiellt luriga första åren. Om börsen utvecklar sig normalt eller bra så är man i princip redan klar.
Om ni nu är klara med ST runt 35 antar jag att åtminstone en av er, om inte båda blir överläklare runt 45. Om målet är 40k per månad netto tillsammans, så klarar ni er på tjänstepensionen utan att spara mer.
Med det sagt kan det nog vara värt att leva livet lite och se vad ni behöver för att må bra och inte bli utbrända/uttråkade. Räkna på vad ni kommer att få ut från Lysa och tjänstepension vid 55 baserad på nuvarande insättning och eventuella lönehöjningar (och föräldrarledighet). Kolla på det en gång per år mot era utgifter och justera. Att låsa fast på ett stratergi i 23-24 år kommer inte att vara hållbart.
Hur mycket har ni i tjänstepensioner och hur är de placerade?
Om ni vill räkna ut när ni tillsammans kan sluta jobba tycker jag att ni ska testa denna kalkylator som jag snickrat ihop: SlutaJobbaKollen.se
Den utgår från er förväntade reella inkomst – 40k SEK – och räknar ut när friheten kan börja. Ange sparande, pensioner ni hittar på MinPension m.m., så får ni ett svar. Det går även att göra en massa olika stresstester.