Tänker jag fel kring FIRE?

Hej!

Jag och min sambo har börjat bli väldigt intresserade av investeringar de senaste åren. Vi är båda 27 år nu och får in ca 55 000kr netto tillsammans. Vi har inga barn och bor i en billig hyresrätt nu men planerar att köpa bostad om ca ett halvår. Om ca 1-2 år kommer vi ha en nettoinkomst på ca 70 000 tillsammans.
Vi har börjat tänka lite på när vi skulle vilja ha möjligheten att sluta jobba om man vill. Om vi tänker oss att vi vill kunna sluta jobba när vi är 60 år gamla och dessutom ha 80 000 kr i passiva inkomster ser det ut som att vi kommer behöva kunna spara 25 000 varje månad i 33 år. Vi har räknat med 80 000 i passiva inkomster för det är det vi tror behövs för en familj med 2-3 barn som bor i villa (amortering + ränta+ underhåll. 2 bilar och några semestrar/år. Tänker också att man spenderar mer pengar när man är ledig.

Hur tänker ni andra kring detta? Är det ett helt orimligt mål? 25 000 i månaden känns ju ändå väldigt högt för att spara långsiktigt. Ni andra som har mål att kunna sluta jobba tidigare- vad räknar ni med att ni behöver för kapital?

Kanske missförstod något men när ni är 60 så borde väl era barn ha hunnit flytta hemifrån, så kostnaden för deras upphälle bör ni väl inte behöva täcka med era passiva inkomster?

3 gillningar

Nej det är sant. Men sen kanske man får barnbarn som man vill skämma bort lite och någon gång då och då bjuda med hela familjen på någon upplevelse eller resa

Hur ser er löneutveckling ut? Kommer det stagnera kring 70 000 kr/mån eller finns det ytterligare karriärsteg som ökar lönen till ännu högre nivåer?

Alltid individuellt vad som är att spara mycket och länge samt vilken nivå man vill ha när man slutar arbeta. Skulle tro att de som gör FIRE med lönearbete siktar på en lägre summa än 40k per person, kanske snarare 20-30k, men beror ju helt på vad man vill ha för omkostnader och när man vill kunna sluta arbeta. Tror att 40k per person vid 60 års ålder är väl tilltaget och att det finns en stor risk att ni inte hinner göra av med alla pengar (om ni inte ökar era utgifter markant efter att ni slutat arbeta) eftersom du inom 10 år även kommer börja få allmän pension samt med era löner och ett ganska långt arbetsliv även får en bra tjänstepension som ni också kan plocka ut kring när ni slutar arbeta.

2 gillningar

Tack för ett bra svar. Vi har en ganska god utveckling i vårt yrke och vi kommer säkert landa på ca 80 000 netto tillsammans. Detta är dock ganska långt fram i tiden. Absolut kan det vara så att 40 000kr/person är mycket och att vi inte alls kommer behöva så mycket men det känns ändå som att det blir en del utgifter med villa, ev sommarställe. Resor. Renoveringar, bil osv.

Jag tror också att din beräkning är hög. 25 Mille (grovt räknat) år det nog få som behöver för en pension vid 60.

Dock tycker jag absolut att ni ska köra på. Era värderingar och vad ni spenderar kommer inte att bli som ni tror förmodligen. Dock 25k sparande kan vara lite högt att börja med, kanske ska leva lite mer i nuet? :slightly_smiling_face:

Tycker också ni kan köra på och låter som att ni absolut har förutsättningarna för FIRE , viktigaste är ju att komma igång tidigt så att pengarna hinner arbeta. Efter hand kommer det ge med sig hur er livssituation ser ut och ni kan då avgöra om ni vill arbeta några år extra för att komma upp till en högre passiv inkomst eller om ni vill gå tidigare med en lägre passiv inkomst.

2 gillningar

Spara så mycket ni kan medan ni är unga och har låga utgifter.

Man ska leva så livet är ok nu, men spara så mycket att det blir ännu bättre sedan.

Skaffa lagom dyr bostad så ni inte blir fattiga om räntorna ligger på 4-5 %.

Att bostadsmarknadens priser går ned 1-2 år ibland, räkna med det och skaffa inte för stora lån om ni måste sälja (arbete/skilsmässa/hälsa).

I mina öron låter det som en orealistisk plan att på enbart ert lönearbete spara ihop kapital till en passiv inkomst som ger 80 000 kr/mån samtidigt som ni lever ett liv med 2-3 barn, villa, sommarställe, 2 bilar och flera resor per år där ni även bjuder med släkt och vänner.

När du skriver att ni behöver 80 000 kr/mån om 33 år, har du då räknat med dagens penningvärde eller år 2055 penningvärde?

Om vi antar 2% inflation i snitt så är köpkraften ungefär halverad om 33 år. Det vill säga, om du vill ha en köpkraft motsvarande 80 000 kr i dagens penningvärde så krävs det en inkomst på 154 000 kr om 33 år.

1 gillning

Du skriver att ni vill ha 80 000 kr/mån i passiva inkomster eftersom det är det ni tror att ni behöver för att klara av ett liv med barn och villa osv. Samtidigt ska ni spara 25 000 kr/mån för att nå det målet. Ni kommer också att ha löner som är 70 000 - 80 000 kr/mån.

Det innebär ju att under de år då ni på riktigt kommer att leva det där familjelivet kommer ni enbart att ha 45 000 kr/mån att leva för. Hur tänker du att det går ihop?

2 gillningar

Har räknat med dagens penningsvärde, dvs en köpkraft motsvarande 80 000 kr idag. Jag förstår att det är högt och vi kanske aldrig når dit men tänker ändå att det är bra att sätta ett mål där man blir utmanad.

Siffrorna och hela tänket hänger inte riktigt ihop kan jag känna.

Investerar ni 25000kr/mån på börsen i 33 år har ni nästan 37 miljoner. Det ger enligt 4%-regeln 122 000 i månaden att leva på i 30 år eller mer.

Vid den tiden har ni dessutom pensioner från två goda intäkter.

Vill ni ha 80 000 kr i månaden med dagens penningvärde och räknar med att ni får pensioner på 30k/månad (taget ur luften, men du kan räkna på MinPension.se) behöver ni spara ca 10 000kr per månad.

Väldigt görbart med andra ord, men känns lite kaka på kaka att spara så mycket för så sen FIRE. Spara lite mer och gå i pension vid 50 istället? :blush:

1 gillning

Ni vill ha villa, 2-3 barn, 2 bilar, och några semesterresor per år och samtidigt spara 25 000 kr per månad.

Skall det finnas någon möjlighet att lyckas, så får nog välja bort att skaffa barn. Låter krasst, men det är i alla fall min erfarenhet.

En helt personlig åsikt: att leva snålt i sina mest aktiva år, hur roligt är det? Jag lever ett bra liv nu, men det var mycket roligare när barnen var små.

Hej! Har räknat med 4% avkastning för att hålla det till dagens penningvärde. Vill minnas att realavkastningen på aktier legat lite över 4%, och så får man ju dra av lite för skatter/avgifter. Startkapital på 1 000 000 tillsammans som jag glömde skriva med.

Med 4% avkastning och 1 miljon i startkapital (bra!) behöver ni spara lite mer än mitt exempel ovan: Ni får 15 miljoner på 33 år om ni sparar 15 000 kr/mån. Räknade via denna: Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta

Då har ni 50 000 i månaden utöver er pension enligt 4%-regeln.

För uttag tar Trinity-studien (4%-regeln) hänsyn till inflation så det behöver du inte räkna med separat.

Man måste såklart själv välja sina antaganden och om man tror man kommer få ut någon pension. Men känns som ni räknat onödigt högt enligt de konventionella antagandena.

Gällande livsstil måste alla såklart göra sina val men med era intäkter känns ett månadssparande på 10-15k inte som en enorm uppoffring tycker jag. Men kan ju dessutom spara lite mer innan/efter barn och lite mindre under den mest kostsamma perioden. Men det blir ju ett helt personligt beslut.

börja med att spara så mycket ni kan tills ni har en miljon, sen kollar ni hur det gick och känns, och bestämmer nästa steg.

Ni kommer att ändra er många gånger under livets gång.
Ett gubbtips: Spara varje månad i en Global indexfond så löser det sig längre fram.

7 gillningar

Alltså är väl inte så orealistiskt,

45 000 kr/månaden i utgifter medför att man lever nästan som median Svensson och de lever ju ändå ett bra liv idag :innocent:.

Vi har iaf nettolön några tusen över 70 ksek med 2 barn, Villa, 2 bilar samt en utlandsbostad. Åker på en fjällresa varje vinter samt några resor under semestern.

Vårt sparande var 380 ksek ifjol samt 250 ksek so far i år som ligger lite över TS mål sparande :man_shrugging:.

Kräver troligen att man bor utanför storstäderna men det är fullt möjligt.

1 gillning

Ni har bra inkomster och goda förutsättningar att spara. Jag och min fru spar flitigt men har inte fantasi till att spendera 80 000:- i månaden. Det är bäst att spara mycket i tidigt skede. 5-10 år kan göra enorm skillnad på avkastningen. Det känns som att ni siktar på månen istället för frihet. Hellre fri idag än på månen vid 60+. Ni behöver inte kunna försörja era barn och barnbarns egna lyxiga tillvaro med xD

5 gillningar