Er rimliga månadspeng i FIRE?

Det hade varit intressant att se en typisk (eller snitt) månads utgifter. Har du någon video på det eller gått igenom det tidigare kanske?

:joy:

Jag har varit inne och nosat där, men jag ska definitivt ta ett nytt tag eftersom det kan vara klokt att understryka det på individbasis. Det som stoppade mig tidigare var att jag inte var öppen med vilka pengar vi pratade om. Men det blir också lätt fokus på person och det är ju inte tanken. Bara för att jag klarar mig utan bil så gör inte alla det och bara för att jag kan bränna en näve tusenlappar på obskyra syntvinyler så gör ju inte alla det (även om det är lite konstigt :zany_face: ).

2 gillningar

Jag tänker att mina utgifter går upp runt 50-100 % när att jag slutar jobba, men jag kommer att pendla lite mellan jobba och inte, så inget klart brott. Gissar att jag landar lite under dagens nettolön.

Jag menar absolut inte att det är ointressant att tänka ut vad dina kostnader i FIRE kommer att vara, bara att min siffra inte ger dig nån information utan att du vet hur min situation ser ut.

Men det finns ju ingen anledning till att FIRE-kostnaderna ska skilja sig från dina nuvarande kostnader, såvida inte det är uttrycklig del av planen att göra FIRE för att tex resa mycket eller börja med nån dyr hobby och då får man ju räkna på vad det kan kosta.

Annars kan man ofta se att kostnaderna minskar för en sak som är klart för mig iaf är att om du är FIRE har du mycket mer tid att fixa grejor som du kanske annars behöver betala för. Typ att laga mat varje kväll istället för att ta med mat efter jobbet, eller att lära sig att renovera huset själv istället för att betala hantverkare. Men även där måste man göra en personlig uppskattning.

1 gillning

Det är en bra poäng.
Siffran är bara något jag är nyfiken på: KOmmer de flesta säga ca 20K eller 40K
Jag håller med om att siffran plus kontext är mycket intressantare, speciellt om siffran är exra hög eller låg men även tycker jag att planerat år är intressant. Det är ju 2 ganska olika beslut att gör i lågbudget fire vid 40 mot att gå i mer högbudget FIRE vid 64 om pensionsåldern är 67 (om det ens är FIRE). Det blir en tredje grej om man kan gå i FIRE vid 33 med 200K i månaden. Då har man antagligen sålt av sitt AI bolag, och då blir jag nyfiken på vad man tänker göra resten av livet

När det gäller levnadsomkostnader under FIRE jämför med åren innan så sesr jag redan i tråden att det finns folk som tänker ha samma, högre och lägre i FIRE så det varierar, av en mängd skäl. Det i sig är ju jätteintressant, tycker jag

Jag är fortfarande tveksam över om jag kommer behöva 20, 30, 40 eller 50 lax i månaden, då livsstilen kommer vara en helt annan ur ett ”yrkesliv”, men med bestående karaktärssvagheter av livets goda. :sweat_smile::smiling_face_with_sunglasses:

5 gillningar

Min målsättning är 80kkr/mån netto.

2 gillningar

Känner att jag började spara och investera lite sent för att hinna gå i FIRE om jag inte råkar köpa nästa NVIDIA av misstag. Däremot jobbas det för deltidsarbete.

Pratar för mig och frugan men planen är att ha 55k netto/månad resten av livet vilket skulle innebära 0% påverkan på livsstil jämfört med dagsläget. Om två år (är 39 idag) går vi ner på 75% och jobbar så i ca 6 år och sparar lite mindre för att då gå ner till 50% fram till pension. Om jag jobbar 50% jobbar jag i 8 dagar och är ledig i 20, jobbar 8, ledig 20 etc.

Om vi båda jobbar 50% krävs det uttag på ca 10k/mån. Så jag siktar på 3-3,5miljoner.

3 gillningar

65000:-/mån netto för 2 pers. MC simulering visar på ett betydligt högre belopp / mån men vill ha lite marginal de första åren för att övertyga mig själv att vi ligger rätt. Jag skjuter ut mig januari nästa år och frugan ett 1/2 år senare. Jag har sagt upp mig så mitt datum spikat :heart_eyes:

3 gillningar