Tycker väl spontant att din idé med din partner är bra och fler borde göra så, så man får bättre koll på ekonom och kanske upp intressent, så hatten av för det
Sen tror jag inte det är helt rättvist att säga att många rika lever så ekonomiskt, en del ger ju skenet av det.
Dessutom blir det ju bland svårt att skilja på hur billigt man kan leva om man verkligen måste eller hur dyrt man lever utefter vad man tjänar.
Jag har en hyra på 2000 i månaden och har inte många andra utgifter, skulle lätt kunna leva 2 år på 100k.
Fast det vill jag ju inte, så för mig räcker pengarna betydligt kortare.
Ja, jag har spårat mina utgifter i detalj i ungefär fem år bakåt, så jag vet precis vad jag gör av med och på vad. Men sedan vet jag inte om frågan är så relevant, eftersom vi alla har så olika förutsättningar.
Några är 7-8 personer i familjen
Några är DINK i en hyresetta
Någon bor utomlands i lågprisland
Några är 20+ och planerar familj och husköp
Någon är 70+ och allt är avbetalt och inget saknas
etc.
Så, jag blir inte förvånad om spannet på forumet är alltifrån 14 dagar till 14 månader.
3 år eller 3 månader beroende på hur jag väljer spendera 100 kkr.
Talar vi om normal- eller nödspendering? Och är det fasta löpande baskostnader per månad (endast bostad, mat, osv), eller inkluderar det även “sällankostnader” som tex byte av bil, kök, årlig försäkring, semesterresor, osv utsmetat per månad?
Ca 1-2 månader i Sverige (på sommaren), ca 3-4 månader där vi bor resten av året. Då är det inräknat 1 resturang middag i Sverige på 2 mån och 2-3 per vecka annars (snåla som vi är).
Oerhört spännande idé. Ett påfund som kan ge främst höginkomsttagare nya perspektiv, gällande att det är dyrt att vara fattig.
Nu klassas vi (två personer, inga barn) knappast som fattiga, i mina beräkningar borde vi klara oss ungefär 8 månader med dagens standard. Detta med vissa premisser, att ingen diskmaskin, tvättmaskin, bil eller liknande behöver bytas/lagas. Om man håller i slantarna, genom främst minskade matkostnader men även sänka internethastigheten så borde det räcka en månad till (totalt 9 månader). För att få pengarna att räcka ännu längre så kommer man behöva dra åt svångremmen rejält och sänka våran standard enormt genom byte till mindre bostad och välja bort bilen. Så någonstans där kommer det bli väldiga bekymmer.
12 månader om jag spenderar som idag där jag ej jagar röda prislappar samt unnar mig lite vardagslyx så som öl ute med vänner samt kanske köper någon pryl jag ej igentligen ej är i behov utav då o då
Drar jag åt “svångremmen” och enbart betar för min brf avgift,mat och försäkringar så klarar jag nog 18 månader på 100k.
Men skulle dock ta emot lite att spendera exakt för överlevnad och ej kunna köpa present till folk jag gillar äve om presenten kanske bara är en liten gåva eller kunna ta den där rundan biljard i stan med vännerna.
Det är ingen större match att räkna ut vad allt kostar ungefär per månad så det är ju bara att ta 100 000 dividerat med den summan. Vet inte riktigt vad poängen med det skulle vara dock