Du svarade på det DrF skrev (inlägg #30) och hen nämnde två veckor, men också att det delvis berodde på skolavgifter.
Därav mitt svar.
Du svarade på det DrF skrev (inlägg #30) och hen nämnde två veckor, men också att det delvis berodde på skolavgifter.
Därav mitt svar.
4månader om jag spenderar som jag brukar…
5 om jag drar ner på lite onödigt
Har 4 barn…
Ca 10 minuter om jag befinner mig på Hermès, ca 4 månader om jag har vardagskostnader som rullar på och ca 6 månader om jag skulle utmana mig själv till att Gunterifiera livet. ![]()
Inge rolig lek då 100k inte räcker ens en månad.
Eller så kan man vända på det. Att vissa väljer höga skolavgifter utomlands istället för gratis skola i Sverige kanske pekar åt andra hållet ? ![]()
Den svenska skolan kanske inte just nu är den del av samhället som gör Sverige bra.
Faaaaaaaast, nu var det hur länge 100k räcker, som var ämnet. Och i den frågan är separata skolutgifter en dålig grej.
skolavgifter refererar till 3v och jag kommenderad 2v
Läs gärna DrF:s inlägg igen. ![]()
5 månader om jag verkligen drar åt svångremmen. 1 vuxen, en 13-åring och två katter.
Det är sant. Men de flesta länder som har privata skolor med höga skolavgifter har ju även en allmän skola utan avgift, precis som Sverige.
Säkerligen, men detta var inte vad vi presenterades med i svaret. ![]()
Nej, som jag skrev, man tolkar saker lite subjektivt
jag gjorde tex motsatta tolkningen från din.
Mellan 9-12 månader. 9 om jag lever snålt, 12 om jag ”unnar” mig mer i vardagen!
Sen hade jag kunnat säga 1 dag också, om jag köpte cykeln jag vill ha ![]()
3-4 månader baserat på snittkostnad för hushållet. 5 månader om vi drar ner ordentligt och inget går sönder mm.
Klarar dryga halvåret utan att dra ned på nåt här om jag går på genomsnitt.
Här kommer en reflektion från min FIRE-kammare:
(är det detsamma som en förbränningsugn?!) ![]()
Iakttagelse i tråden: Det är många som klarar sig förhållandevis länge på 100k. Längre än vad jag skulle gissa när tråden startades. Ändå tycker många att man är något av en chanstagare som hoppar utan fallskärm när man skjuter ut sig ur arbetslivet.
Slutsats: Antingen vill man inte lita på matematiken och statistiken eller så har man större behov av hängslen och livrem än man vill ge sken av. Det är såklart helt lugnt att älska jobbet, men kritiken mot FIRE-gänget brukar ändå vara stor. Så det rimmar ju illa någonstans…
Om snitthushållet är två personer och de flesta verkar klara sig ca tre månader på 100k så behöver detta paret alltså 10M om de skulle välja FIRE. Det är dessutom ganska många som anger långt längre period, men jag dristar mig att utgå ifrån att det är “självplågare utan liv och intressen som inte har förmågan att njuta av livets goda” (typ så’na som jag alltså
) och inte par.
Gör vad ni vill med det, men jag tyckte det var intressant iaf.
Gillar ditt svar. Men bidra gärna med ditt eget. Du är FIRE, och jag hyllar verkligen ditt mål. Men bidra gärna. Hur länge klarar du dig på 100,000?
Eftersom jag nu lever FIRE och lite här och där droppat info så går det nog att pyssla ihop om man vill leka Sherlock, men som jag sa i podden, det blir sällan relevant eftersom man måste ha hela bilden av någons utgifter och vardagsförutsättningar för att det ska säga något vettigt.
Att agera naiv och slagpåse kan s a s nån annan få göra. ![]()
Men jag har svarat i enkäten i tråden och jag tycker att den säger mer än de individuella svaren. Men, jag stämplar in på det andra halvåret.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet