Hur längre räcker 100 000 kronor för dig?

Problemet är väl att det är oklart vad som menas med att ”klara sig”. Är det normalkonsumtion, eller nödkonsumtion vid krissituation?

Och om det är det förstnämnda, har folk bara räknat med fasta löpande utgifter som man har varje månad (mat/hyra/el/…), eller har de även tagit i beaktande alla ”sällankostnader” som byte av bil, renovera badrum/kök, dyr semesterresa, årliga försäkringar, inköp av möbler, etc samt smetat ut det per månad?

Om man ska använda det till en FIRE-beräkning, så bör man ju beakta normalkonsumtions-fallet, samt inkludera alla sällankostnader utsmetade per månad.

5 gillningar

Fasta avgifter på drygt 15k, så med lite utmaning så ~6-7 månader.

Lever du Fire nu? Precis som @Anonym förmodar jag? Skulle vara intressant att veta hur länge ni klarar er på 100.000 kr?

Sen är jag nyfiken på hur ni fyller er tid, förutom att skriva i detta forum?

Själv klarar jag mig 4 månader.

1 gillning

Sällankostnader tycker jag är svårt att räkna på utan att ha facit.

I vinter kommer jag att slösa en del pengar på en hobby, men sen räknar jag med att det funkar 8-10 år.

Sen borde livet rulla på, men vem vet, om 3 år kanske jag upptäcker någon ny aktivitet som kostar lite slantar.

Beror förstås på vilka kostnader man har tänkt sig ha när man “går” FIRE.

Byta bil, renovera, dyra semesterresor, köpa möbler etc. kanske inte ingår i FIRE-livet och då kan man ju bortse från det.

Om jag hade bott själv hade jag nog kunnat leva drägligt i minst 10 månader på 100000. Som livet är nu kanske fyra månader skulle funka i nödfall.

Jag skulle tycka att det vore roligt att göra det experimentet men mitt syfte skulle vara att försöka klara sig så länge som möjligt på 100000, inte se hur länge 100000 normalt räcker.

Min hustru skulle inte uppskatta det så det går inte att göra!

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

semi-OT:

Ja, men bara sedan en månad tillbaka om man ska se det strikt.

Jag vet inte hur han lever exakt, men har fått bilden av att han jobbar. Oavsett verkar vi ha ganska olika utgiftsnivåer och befinna oss på olika ställen i “barncykeln”.

Jag svarade så specifikt jag tyckte var rimligt i posten du besvarade. Dessutom fick jag en oskön bajsmacka i tråden, så det bevisade bara min tes i det jag skrev.

Sedan jag slutade har jag umgåtts mer med mina barn (ett hemma och ett utflyttat), min mamma, jag har förlängt helgerna när jag varit hos särbon, jag har mer egentid för läsning, musicerande, träning, marktjänst och har påbörjat några småprojekt som legat sedan jobbstressens dagar. I mitt liv är det inga problem att fylla dygnen.

10 gillningar

100k räcker 2 månader.

Om jag får använda en större summa från mitt sparande för att amortera ner bolånet så klarar jag mig längre :slight_smile:

1 gillning

Jag är inte FIRE. Ännu. Även om jag nog skulle klara mig hela vägen fram till pensionen med lite smärre justeringar av levnadsvanor.
Jag och min fru har gemensam ekonomi och en stor del av våra månatliga utgifter är enkla att justera vid behov. Skulle klara oss 4-5 månader på de utsatta 100k utan någon större misär, men då får tonåringarna käka lite mindre lyxigt än vanligt.

Jag har heltidsjobb, om än väldigt flexibelt. Det är alldeles för välbetalt och fritt för att jag ska orka kämpa mig mot en lean fire, men jag är på väg dit.
Tre hemmaboende barn, hus och lite annat gör såklart till för att bromsa fireplanerna.

9 gillningar

Principen att man måste smeta ut alla “sällankostnader” per månad gäller ju för alla. Sen varierar det hur många sådana “sällankostnader” man har naturligtvis, men det är en annans sak.

Om man tex tror sig kunna vara FIRE i 30 år utan att behöva renovera något i sin lägenhet/villa, byta bil, åka på semesterresa, eller handla några möbler, så kan man naturligtvis skippa de “sällankostnaderna” när man beräknar sin månadskostnad. Men jag tror många missar hur många sällankostnader de faktiskt har när de beräknar sin månadskostnad, vilket kan komma som en obehaglig överraskning när de utläggen behöver göras.

1 gillning

Jag hoppas på att vara FIRE i åtta år och under de åren har jag inga planer på att köpa bil eller renovera något. Resa kommer jag att göra och det ingår i min uträkning.

Jag tänker att man kan ha vissa “sällankostnader” när man jobbar som man sedan inte tänker ha när man slutar jobba.

Jag tror att ganska många renoverar och köper nytt ganska nära pensionen för att de ska slippa göra det som pensionärer. Andra gör det säkert inför FIRE.

Sant. Jag ska byta panelen på min ena gavel och jobbar med att få till det innan chansen till ROT försvinner. Den förra panelen höll i 50 år, så utsmetat på det kommande halvseklet är kostnaden ganska försumbar, men just i höstbudgeten märks det såklart. Detsamma gäller prylar som mobil o dyl. Den jag köpte begagnad nu tänker jag ska överleva två år. Då landar den på en hundring i månaden.

Man kan ju millimeteranpassa detta i kalkylbladet (à la axr) eller så kan man veta om vad som är på gång och kör det lite ad hoc. Så länge man inte är naiv så funkar båda sätten. Långt värre är livsstilsinflation som hot misstänker jag.

1 gillning

Jag borde klara mig ett år på det, förutsatt att inga extra utgifter tillkommer. Just nu renoverar vi hemma och har kostnader för hantverkare och material. Men det räknar jag inte in i ”driften” Allt sånt tas från vårt huskonto.

Hushållet (maken o jag) klarar 5 mån tillsammans på 100 tkr och då är allt medräknat. Det är alla våra gemensamma kostnader.

7 månader om jag snålar lite lite. Givet att jag bor kvar där jag bor, räntan oförändrad, jag fortsätter att amortera mer än jag behöver etc.

Räknat på detta nån gång men kom fram till att mina kostnader per månad kan variera så extremt att det är ointressant. Nån månad kan jag dra på en dyr semester och spendera 5x mer än en vanlig månad.

Jag kan dra snittet per månad men blir inte så intressant för det säger inget om hur länge jag skulle överleva på 100K om jag snålade.

Vad är syftet?

A) snåla för att överleva så länge som möjligt på denna summa?

B) Eller leva som vanligt och mäta hur långt det räcker?

Om svaret är B är det väl en extremt överdriven metod för att beräkna nåt som du kan ta reda på genom att kolla ditt kontoutdrag och summera ihop senaste månadernas utgifter.

1 gillning

Själv funderar jag just nu på hur jag ska räkna rätt när det gäller inflation på de periodiska kostnaderna. X kr utlägg en månad för fem år sedan för periodiska är inte samma som X kr utlägg denna månaden, så det går inte bara rakt av att ta ett genomsnitt.

2 gillningar

På genomsnittet hade det räckt nästan 5 månader. Hade vi undvikit lyx och frivilliga uppgraderingar på datorer och dylikt så kanske 7-8 månader i ganska rimlig komfort. Sommarhalvåret är ofta lite billigare än vintern med.

Jag tror jag har stor chans att vara den som kan klara mig längst :wink:

1. Lever ute på landen med en stor del av min mat från marken och jakten (Jakten har gått bra och förväntar mig inte att köpa kött på ~9 månader om jag slutar jaga idag).

2. Maskinhallarna som har mitt företag i sig har elnätsanslutning men huset är helt självstående så räknar på det.

I nuvarande så går ekonomin runt på exakt 3567 tkr/må i snitt (baserad på senaste 12 må) men historiken tyder på att extra kostnader skulle ta detta till ~5000 under ett dålig jakt/skörde år (och kanske upp mot 7000 om båda är dåliga). Ca. 28 månader med lite tur om kostnader inte ökar.

I nödfall (bara för att ha lite roligt) skulle jag ställa av bilen och avsluta abonnemang, kanske även börja odla ris och majs (de två jag köper då jag ogillar att odla dem). Jag borde kunna få ner månadskostnad till under 1500 med detta och klara mig ~5.5 år om inga plötsliga grejer händer.

4 gillningar

Över 40000000 om året i burn rate. Det skojar man inte bort! :crazy_face:

7 gillningar

Aj tusan, önskar att man kunde spendera det istället för att det var ett typo :smirk:

1 gillning