Hur längre räcker 100 000 kronor för dig?

Nej verkligen, snacka minst 130k i månaden i räkningar här i Sthlm, dyr kvinna, dyra bilar, hus Marbella och Torekov…

Tur man inte har ungar också.

Hur klarar ni er?

2 gillningar

Jag följer stegen i denna metod:

1. Var inte dekadent
4 gillningar

Detaljerade kalkyler finns, då jag valde att kliva av jobbcirkusen vid senaste årsskiftet.

Två vuxna, två bilar, bor på en lantbruksfastighet med lite mark och flertalet byggnader.
Skruvar och snickrar allt själv oberoende av vad till 100% så traktor och andra verktyg och maskiner finns .
Med det sagt så finns det utmaningar i att hålla i pengarna, men faktum är att vi mer eller mindre lever som tidigare år, tänker väl en gång extra innan något nytt verktyg eller liknande köps. De tidigare “nice to have” köpen är dock reducerade till nära noll.

Facit för 2024 så här långt säger 206 000:- så 4,5 månader för 103 000:-

4 gillningar

För mig skulle vara mer intressant att veta var folk gör med 100 000 k om man skulle sätta det på nått konto med avkastning så att man får lite mer av pengarna🤗 Alltså i fall att man får extra de pengarna menar jag.

Jag använder excel och ser att jag själv snittar på 27000:-/månad. Drar jag åt svångremmen så skulle jag klara två månader.

1 gillning

Mellan 3-6 månader beroende på förutsättningarna.
Tre månader med nuvarande livsstil och periodiseringar av utgifterna.
Sex månader om utgifterna som periodiseras tas bort då de mer är knutna till livsstil än överlevnad.

Ditt excel är nog trasigt om du får 2 x 27000 att bli 100000. :sweat_smile:

3 gillningar

Själv eller hur många är ni?

Det låter som något du kan skapa en ny diskussionstråd för att få igång en diskussion om! Kanske med en twist för dramatik - ”Tänk dig att alla dina investeringar förvandlats till aska. Kvar finns 100tkr - hur väljer du att investera dessa och varför?”

Å för att svara i tråden så svarar jag bara HÄST.

God natt.

Ca 8 månader

1 gillning

Hela familjen ca 3,3 mån
Jag själv 6,25 mån

1 gillning

Ops tack…Ja där blev det ju fel. Det skulle stå att jag kan klara mig 4 månader om jag drar åt svångremmen lite.

+1 på den!

3,5-4 månader

Sim vi lever just nu, utan investeringar i typ vitvaror och nya prylar, fyra månader. Skulle vi de facto hamna i just det läget skulle vi nog klara sex månader utan problem.

1 gillning

Det är imponerande. :slightly_smiling_face:
Du betalar alltså ingen nät avgift till ditt hus?

Att ansluta det till nätet skulle kosta 450 tkr som minst (korrekt användning av tkr denna gången). Detta trots at företaget har el :neutral_face:

För 200 tkr så fick jag ett sol/vind system som räcker helt för huset

jag räknade inte med företaget på ekonomin

De enda abonnemangskostnader jag har är fiber (detta är också den enda kabeln som lämnar min tomt) och mobilen

1 gillning