Vi är två vuxna med en hund i Stockholmsområdet med sommarstuga runt Mälaren. Våra fasta kostnader (avgifter, bolån, hunddagis, el/vatten/internet/mobil, streaming, etc.) ligger på 45 tkr.
Pengarna rinner mellan fingrarna…
Om ni inte har några lån så tillkommer i alla fall el, vatten & avlopp, internet, mobiler, försäkringar, sophämtning, fastighetsskatt - minst 5 tkr.
Sen tillkommer för bilen däckförslitning, service/reparationer.
Dessutom äter ni väl mat? Köper andra saker?
10 tkr för 2 personer med hus och bil låter orimligt.
Förvisso, men mina investeringar stiger mer än bolånet kostar, då är det en nettovinst att behålla miljonerna investerat än att tanka in dem i huset.
Inte alls orimligt… Jag är mer förvånad över hur mycke folk spenderar varje månad…
Inga lån eller liknade typ leasing, kredit… Solcells paneler som har kraftig överproduktion som gör att el kostnaden är väldigt låg, å uppvärmingen sker med vedeldad panna. Ved finns det å de har inte kostat någe… Egen brunn å enskilt avlopp, å ingen fastighets avgift på grund av att 15 första åren är avgiftsfria… Internet å tv går på runt 600 kr månaden, var sina mobiler på 100 kr / st… Vi sätter in 4.000 kr på ica konto varje månad å de räcker väl… Äldre bilar kostar inte mycke å service reparationer görs själv… Däcks slitarge är minimal för bilar avnänds inte varje dag, kan gå en vecka mellan körningarna…
Så bra att du är nöjd med de upplägget…
För mig har pengar i sig själv inget värde, bara vad man kan få för dom…
56 månader utan obligatoriska amorteringar, 44 med.
Mitt mål är FIRE så för mig är pengarna ett viktigt medel att kunna leva fritt i framtiden.
Helt oförändrat 1 år och 3 månader med bibehållet sparande för oss båda och dottern samt amortering på huset.
Tar vi bort sparande och amortering (vi köpte hus innan amorteringskravet) så skulle vi klara oss 1 år och 10 månader.
Sen finns det en del annat man skulle kunna stryka och spara pengar på, skulle vi snåla så skulle vi säkert kunna klara oss 2-2,5år utan att göra oss av med bostad eller bil etc.
För att snabbare nå dina mål så kanske de är läge att skära ner kostnader…
Som den här tråden handlar om hur länge man kan leva på 1 miljon…
Många tolkar nog att du lever i tortyr för att du inte överspenderar eller köper dig fri från vardagliga saker.
Jag kan ‘‘inget’’ om bilar, men byter själv däck samt köpte och bytade batteriet i bilen då det var på väg att dö redan när vi köpte bilen.
Det är både lite roligt och lite fridfullt att göra vardagliga saker. Jag skulle t.ex. kunna ha städerska eller trädgårdsnisse lite titt som tätt, men känner inte alls för det. Om jag så hade 100 miljoner vill jag sköta mitt eget i ganska stor utsträckning. Pengarna man spar är en bonus, men inte orsaken till livsstilen.
Vissa blir förlamade av små enkla saker för den enda lösningen de har är att få andra att fixa deras problem ![]()
Ja det är en balansgång. Jag har tillräcklig inkomst i min familj för att både kunna leva gott och planera FIRE.
Ni är två person som tillsammans lever på 10 k /månaden? alltså 5k per person? hus bilar mc?
Inte alls då….
Har bilar å mc som ett intresse så man gör de mesta själv för då vet man att de blir rätt gjort..
Samma sak gäller för många andra saker oxå… Varför leja bort sånt man kan göra själv..
Va bra, säger bara välkommen till den skaran då…
Ja visst.. Bara kolla tidigare inlägg..
Inte alls orimligt… Jag är mer förvånad över hur mycke folk spenderar varje månad…
Inga lån eller liknade typ leasing, kredit… Solcells paneler som har kraftig överproduktion som gör att el kostnaden är väldigt låg, å uppvärmingen sker med vedeldad panna. Ved finns det å de har inte kostat någe… Egen brunn å enskilt avlopp, å ingen fastighets avgift på grund av att 15 första åren är avgiftsfria… Internet å tv går på runt 600 kr månaden, var sina mobiler på 100 kr / st… Vi sätter in 4.000 kr på ica konto varje månad å de räcker väl… Äldre bilar kostar inte mycke å service reparationer görs själv… Däcks slitarge är minimal för bilar avnänds inte varje dag, kan gå en vecka mellan körningarna…
Jag skulle klara mig 2,69 år, förutsatt att jag har utgifter som de senaste 2 åren. Det känns ju lite frestande att tro att jag skulle kunna klara mig på mindre. Jag blev lite förvånad att det gått åt så mycket. Trodde jag var en sparsam typ. Jag hade ju gärna sett att den skulle räcka i 4 år åtminstone ![]()
Jag själv klarar mig 62,5 månader eller 5,2 år. Hela familjen ca 30 månader eller ca 2,5 år.