2 vuxna, 2 små barn. Budget på genomsnitt 67k/mån, räknat som kassaflöde ut inkl obligatorisk amortering men exkl sparande & skatt.
Vi har en bostadsrätt med en avgift på 6k/månad.
2 vuxna och 2 barn (lågstadiet)
Utgifter ca 18,000kr/mån (ibland 20,000kr/mån)
Ingen bil, ingen villa, bor i bostadsrätt
Bra jobbat
Ok. Vi har en bostadsrätts radhus. Ganska låg belåning och avgift på 4500 kr.
Lån, amortering och avgift landar på 14000 kr per månad just nu.
2 vuxna, 2 barn, villa, mindre ort, lån 900 000 kr.
Bostad: 12 500 kr varav 5000 kr amortering (frivillig)
Transport: 1600 kr företagsleasing, räknar enbart med privat del ej skatteeffekter
Hushållsinköp (livsmedelsaffär, restaurang, alkohol): 10 700 kr
Kläder: 1400 kr
Renovering/bygg: 500 kr
Nöjen (resor/upplevelse, streaming, hobby): 6600 kr
Övrigt: (csn, fack, barnomsorg osv): 6400 kr
Totalt: 39 700 kr utan amortering 34 700 kr
Hej! Jag blir onekligen nyfiken på varför just dessa utgifter är intressanta?
För vår del landar vi på ca 25-30’ per månad med enbart de utgifterna du nämner, men om allt räknas med, inklusive försäkringar, csn-återbetalningar, fskavgift, mobiler, streaming och rörliga kostnader med mera landar vi snarare runt 40-45’. Det är alltså våra totala utgifter per månad (exklusive sparande, ränteavdrag etc). Frågan är vad som är mest representativ.
Vi är 2 vuxna & 2 barn, bosatta i hyresrätt i närförort till Stockholm. Driver runt hushållet på ca. 34.000kr/månad. Det enda jag inte räknar med i dessa siffror är sparande.
Störst utgifter är hyra & mat vilka står för nästa 60% av de 34.000kr/månad som behövs för att driva runt hushållet.
Mvh,
Jag uppfattar att kostnaderna för en familj kan variera väldigt och att olika parametrar gör det svårt att jämföra.
Boendet kan kosta hur mycket som helst. Det beror dels på storlek på lån men också på var man bor i landet och vilken typ av området. En villa i ett “svenskdominerat” högstatusområde kostar mycket, så är det bara. Att man skulle kunna minst halvera kostnaden genom att flytta till ett sämre område eller till Ödebyhult gör sannolikt ändå inte dessa varianter till något alternativ för många.
Mat kan också kosta hur mycket som helst. Här beror det återigen mycket på vanor men också på var man bor. Jag bor i Stockholm och har gångavstånd till ett stort antal butiker, däribland flera “invandrarbutiker”. Där är priserna lägre på många produkter. Jag har också tillgång till billig torghandel med frukt och grönt. Att jämföra min matkostnad med någon som typ handlar allting på ICA Maxi i Nacka gör att den andra familjen framstår som hysteriska slösare. De behöver inte ha några överdrivet dyra vanor i sak men avsaknaden av möjligheter att sänka kostnaden har stor påverkan. Vi har samma nivå på vår konsumtion men helt olika kostnadsnivåer.
Hobbies, semestrar och annat kan förstås variera mycket i kostnad.
2 vuxna
1,5 barn (2år och 5mån)
Snitt 22500kr mån 2022 inkl amortering. Varav ca 10k av dessa är för boende (lgh, lån, el, parkering)
Ärvt mycket till barnen och köper sällan nytt. Samt köper beg.
Boende: hyra, el, internet och bilplats 8.500
Fritidshus: 2000 per månad
Bil: drivmedel + försäkring 2000
Mat: 7500
Försäkringar övrigt: 600
Fickpengar: ca 2000
Kläder: ca 1000
Summa ser ut att bli 26.500
Vi har dock större utgifter än så då tex studielån, barnomsorg, fack- och a-kassa, mobiler, parkering, prenumerationer osv inte är medräknade.
Edit: två vuxna, en nioåring och en hund
2 vuxna och ett barn.
Kom ju på att jag har det i excel. Stämmer inte exakt och senaste månaderna har vi tagit en del från buffert, köpt värme pump etc
Bor i storstad i populärt nybyggt barnfamiljsområde i BRF-radhus. 2 vuxna och ett förskolebarn med strax under 3 Mkr lån:
Bolån (rörlig ränta, summa innan skatteavdrag för ränteutgifter och exkl amortering) + BRF-avgift + el: 12 000 kr
Försäkringar, avgifter & tjänster:(CSN, förskola, prenumerationer, A-kassa, bredband, fack, telefon, gym): 5 000 kr
Hem, bygg, inredning: 2 000 kr
Sjukvård (apotek, tandvård, vårdcentral): 700 kr
Mat: 8 000 kr
Transport (en bil med bränsle, förbrukning, service mm + ett busskort): 3 200 kr
Shopping (kläder, presenter, skönhet): 3 000 kr
Nöje: 800 kr
Fickpengar: 2 000 kr
TOT: 36 700 kr
Shopping och hem & inredning är väl något man skulle kunna skära ner på om det verkligen behövs, men i övrigt har jag svårt att se vad vi skulle kunna krympa. Boendeutgiften är vad den är till följd av obunden ränta och elpriset.
Snitt förra året var 7000€/mån, så runt 80 000kr.
Men vi gjorde en del kostsamma renoveringar som drar upp snittet.
Jan-Mars i år har vi haft ett snitt på ca 5000€ (55 000kr).
Två vuxna och tre barn i åldrarna 12-17 år.
Två vuxna, två barn varav en med dyr hobby (ridning).
Vi avsätter 48’ per månad i gemensam kostnadspott, och det brukar räcka. Då ligger det också ett barnsparande (3050), buffert (3000), ressparande (3000) och amortering (2000) i det.
2 vuxna, 3 barn (16,14 och 10 år), ca 35 för boende, mat, bruksfordon (nöjesfordon ej med) , IT, försäkringar.
2st vuxna och en 5åring barn.
Snitt 25500kr/mån (Brfvgift, ränta, amortering, el, parkering, försäkringar, mat, förskoleavgift, akassa och bränsle)
Vi bor i centrala Göteborg och vi cyklar till jobb/förskola. Bilen används minimalt.
Totalt gör vi av med ca 30 ksek per månad. Familj med 2 vuxna och 2 barn
Snyggt att ni lyckas hålla nere era utgifter såpass.
Ca 18000 i månaden i fasta utgifter. Har 3 barn och bor själv. Ca 30000 efter skatt in så kan spara rätt så mycket.