Jag kan bara tala för mig själv. Men jag kommer från en bakgrund där jag är uppväxt i extrem barnfattigdom pga olika omständigheter vi inte behöver gå in närmare på, där studier efter gymnasiet inte var ett alternativ. Inget alternativ jag visste om iaf.
Från det att man får höra “du måste skaffa jobb direkt efter studenten, för sen kör vi ut dig” så får man ett slags tunnelseende där allt handlar om att ta första bästa (och tyvärr lågbetalda) man kunde-pga rädsla att hamna på gatan. Kommer från landet, och det var (då) inte vanligt att studera vidare efter gymnasiet-det flesta gick yrkesgymnasium.
Sen rullade livet på och man fastnade tyvärr i det spåret. Allt handlade om att kapa kostnader, för det är ju så jag är uppväxt och fått lära mig att det är så man löser situationer. Inte att tjäna mer-tyvärr. Jag har inte gort det för att jag trott att det varit det bästa valet, utan för att jag trott att det varit enda valet. “Jobba hårt” istället för “jobba smart”.
Jag har haft potential, men inte riktigt insett det. Jag har inte haft någon vettig vägledning i livet som vissa fått med modersmjölken, inget “såhär kan man leva om man bara…”. För vår familj handlade det om att äta så mycket man kunde i skolan, för det var ont om mat hemma. Det handlade inte om att ha råd med fritidsaktiviteter för oss barn, utan om att föräldrarna inte ens hade råd med gymnastikskor till skoljympan så en period fick jag springa barfota istället (det glömmer jag aldrig, jag skolkade tom en del lektioner för att slippa pinsamheten. Jag vet inte hur många gånger jag hade mens varje månad, för det var så man som tjej kunde slippa gymnastiken). Att gå från det till att vara självförsörjande och klara sig “bättre” och ha det lite bättre ställt än ens föräldrar var ju bara det i sig en “klassresa”.
Sen rullar livet som sagt på, och man gnetar på så mycket man kan. Tills man en dag träffar en partner som blir ens vägledning och får en att inse att jag kan bli så mycket mer (han är själv akademiker) än det här. Jag önskar så att jag gjort det här tidigare, men jag visste inte i vilken ända jag skulle börja.
Förstod inte ens ränta på ränta-effekten. Jag vet att man kan ta reda på mycket själv, så jag kan inte skylla allt på min bakgrund. Men när man inte ens vet alternativen? Den andra världen existerade ju inte ens för mig, vad man hade för möjligheter i livet. Det sitter så djupt rotat, att överleva.
Att leva har kommit senare när det andra är tryggat. Trygghet har jag inte riktigt fått uppleva under min uppväxt på samma sätt som många andra, så det har jag saknat. Mycket kärlek har vi fått, men det är inte samma sak. Därifrån kommer nog mycket av min rädsla och tunnelseende.