Snart förälder och dess utmaningar

Halloj!

Första inlägget men följt både podden i flera år och flitig forumläsare, och känns som detta kanske blir ett inlägg bland många men det som känts mest värdefullt för mig på forumet har varit tankar om vardagsekonomi.

Bakgrund

Jag och min sambo väntar vårat första barn.

Nyprod. Hus och belånat ca 4,6 milj (värde ca 5,8)
sparat: 200-300 tkr

Två bilar varav ena firmabil (combi).

Inkomst tillsammans ca 66 tkr netto. (36 – 30 tkr)

Kostnader fasta + rörliga (ränta, amortering, mat, telefon, energi (vintertid) osv) ca 38 000 kr.

Därtill går övrigt till sparande i olika former så som semester och långtidssparande (fire? :wink: )

Spontant känner jag att vi tjänar ganska bra (offentlig sektor och 30-35 år) men uppvuxen med viss ekonomisk stress jag bestämt aldrig ska föra vidare, lite som Jans beskrivning om ”ekonomisk oro handlar inte om pengar” och kan egentligen inte göra annat än att hålla med, men det är ju inte så enkelt tyvärr.

Vi planerar spontant att mamma är hemma första året första 9 mån och då räknat 5 dagar i veckan, drygt 21 300 kr/mån, därtill har vi båda 10 % genom förmån första 180 dagarna. Således 23 400 kr*0,7 = 16 400 kr efter skatt.

Pappa fortsätter med ca 36 000/mån

Således 54 200 kr, en inkomstförlust på 13 700kr.

Hur mycket är vettigt att förvänta sig i inkomstbortfall och ökade kostnader över det första året med barn?

Håller också på att räkna om det är värt att sälja kia sportagen från 2012 med 18 000 mil eller låta den köra och dö folkbilsdöden…. Men det är en helt annan tråd.

1 gillning

Grattis!

En sak som är värt att tänka på att de där 180 dagarna gäller 180 dagar i sträck, inte 180 dagar.
Det gör att det kan vara förmånligt att ta ut 7 dagar i veckan och sedan 0.

Första året är det knappt något vab, bara om mamman är sjuk och inte kan vara hemma själv.

Gällande kostnader så är det lite en ”hur långt är ett snöre”. Vi köpte en begagnad vagn för 3k som vi varit jättenöjda med (och använt flera ggr per dag i tre år). Vissa köper ny vagn för 20k.

Kläder hinner de använda typ 3ggr, sen är det för litet, så lägga massa pengar på nya kläder för små bebisar är i mitt tycke helt bortkastat.

Om ni inte använder 2 bilar i vardagen skulle jag lätt sålt den. Kostar försäkring, skatt, service att bara ha den.

1 gillning

Verkar som ett bra upplägg på alla sätt…Grattis
I vårt fall knappt några extra kostnader MEN klart lägre inkomster än plan innan i flera år.

Var beredd på att era prioriteringar KAN ändras när ert barn kommer och charmat er ordentligt…
Nu var det länge sedan men vi ändrade snabbt vårt sätt att tänka och prioriterade det vi ansåg var bäst för barnet no matter what.
Vi hade ett mycket bra privat dagis nära som inte tog emot blöjbarn. Kändes som lagom ålder tyckte vi. . Ställde oss i kö där!
Så fick det bli. Inte självklart möjligt med ett nyinköpt högt belånat slitet hus. Vi gick en aning back varje månad i flera år, Och några år till med nästa barn.

Kostnaderna för barnen första åren var dock nära noll ( blöjor kostade dock ) .
Snäll släkt och kusiner mm som sparat barnkläder och gärna även kommer med gåvor man behöver till barnet. En äldre barnvagn och barnstolar fick vi gratis.

Om ni har plats… Se till att det direkt finns en bra säng i ett annat rum (en bit bort gärna) dit den som skall upp och jobba sen kan rymma för att få sova lite mer när Bebisen inte vill sova eller “bullrar” eller vevar med armarna i ert rum/säng.

Planera att vara ledig tillsammans mycket, göra något kul tillsammans, iväg iväg på en resa i några veckor/månader. Lägg krut på att fundera på hur ni ska utnyttja den här tiden med ett spädbarn tillsammans och se till att ha pengar sparade till detta. Det här är en fantastisk möjlighet för er att göra något ni aldrig kommer få tillfälle att göra någon fler gång i livet, dvs uppleva de första månaderna av ert första barns liv!

tack för alla svar!
Vi ska kolla exakt hur de förstärkta 180 dagarna betalas ut. Förhoppningen är att kunna vara hemma så mycket som möjligt och “dryga ut” möjligheten.

Trist nog så behöver vi ha två bilar för varddagen om inte den ena ska bli helt låst under föräldraledigheten, så tittar på om kanske byta den äldre historian mot en mindre bil på el för pendling (privatleasing troligtvis) så kan combin stå hemma.

Det som är skönt är att det är inget som behövs göras på huset och finns extra rum så inga “planerade” kostnader i huset.