Hjälp med budget för första barnet

Hej!

Min flickvän är gravid och vi väntar vårat första barn, och går allt som beräknat kommer den lilla knodden till världen om ca 7 månader!

Häftig känsla men samtidigt lite läskigt då vi båda inte har våra föräldrar kvar i världen och inte heller många vänner med barn vi kan fråga om tips och råd.

Nu till frågan: vad kostar ett barn varje månad i snitt? Vi har turligt nog kunnat sparat pengar under flera år så alla nyinköp till en början finns det pengar till.

Men då både jag och min sambo gillar att spara pengar vet vi inte alls vad det kan gå på varje månad därav frågar jag på mitt favoritforum!

Vi båda kan idag spara 9000kr var och jag vill mest veta hur mycket man kan räkna av den pengen vi tidigare investerat regelbundet i flera år som man kan räkna med försvinner för inköp av blöjor, kläder, leksaker och allt som innebär med ett barn.

Tar även emot cirka kostnader när väl barnet ska börja förskola och gärna om ni har tid att skriva upp ca kostnader för allt nödvändigt. Tack snälla på förhand!

// maskinen.

Det finns befintliga trådar om detta.

1 gillning

I massa trådar och sidor på nätet finns mycket om vad man ”måste” ha inför första barnet. Det är jättesvårt att säga, det beror ju på ena livssituation. Generellt tror jag man behöver fundera på:

1. När kommer barnet (så de små kläderna är anpassade efter temp.) Ett barn född i juni behöver inte ha en varm overall i strl 56, medan det kan ett januaribarn behöva. Tips för kläder, köp second hand! De minsta kläderna slits knappt och det väller över av dem på second hand affärer.

2. Hur ser er situation ut med tvättmaskin? Har ni egen är det betydligt lättare att slänga in en tvätt när man är i behov. Har man tvättstuga där man vet att det är trångt om tider kanske man behöver lite fler kläder.

3. Om ni har bil är ju ett babyskydd ett måste (en bilbarnstol för spädbarn). Här skulle jag säga att om man köper beg så kolla motormännens riksförbund för bra saker att tänka på.

4. Om man tänker sig en vagn är nog mitt tips att gå till en barnaffär och provrulla. Kanske be om hjälp och se hur de viks ihop. Kolla mått för bil/hiss. Fundera vilka egenskaper ni värdesätter (ex stora hjul om man bor långt norrut- lättare i snö, smal om man har liten hiss) Sen köp begagnat. Jag köpte en vagn för 1200kr och sålde den några år senare för 900kr. (Istället för 5siffriga belopp som vissa nya vagnar kostar). Sen finns många bärdon, ex sjal och selar. Här är barn och vuxna olika. Min dotter ville sällan sitta i vagnen utan min föräldraledighet körde jag oftare ryggan i vagnen och henne i sele. Kanske finns en mammagrupp på BVC/öppna förskolan där man kan få prova lite olika modeller för att se hur de
    Känns. Kolla beg marknaden här med.

5. När det gäller leksaker i början behöver man ingenting. När barnen blir runt 6mån börjar de ju bli mer intresserade av omgivningen. Vår dotter lekande då mest med en plastbytta med påsklämmor och andra köksredskap. (Obs, givetvis inte knivar!)

6. Jag skulle nog säga att det som kostar första tiden är ju minskad inkomst med föräldraledighet. Här finns info på FK med skydd av sgi och planeringsverktyg. Fundera på hur länge ni ”vill” vara hemma, en förälder eller båda? Prata om det. Planera dagarna, gör budget, fundera på vad som kommer kosta mer/mindre (ex ”sparade” vi 1 månadskort på kollektivtrafiken när jag var hemma). Men samtidigt åt jag ju alla måltider hemma.

7. Generellt tror jag man kan klara sig på ca 10000kr i ”startkostnader”. Behövs nog mer om man köper allt nytt. Sen går det mesta att köpa på nätet mer snabb leveranstid idag.

8. Något jag uppskattade i början var att ha ett lager med mat/bröd/fika i frysen så man inte behövde laga all mat hela tiden. När jag ammade kunde jag fastna sittande i soffan ett bra tag (och inte våga röra mig). Då var det skönt att det fanns mat klart. Gärna mat som var enkelt att äta med sked i soffan.

Ta hand om varandra i början, det kan vara en omtumlande tid med förändrade sovmönster, en bebis som är ny och man inte vet vad man ska göra med. Ibland gråt som man inte vet hur man ska trösta och sen också massa härliga stunder såklart. För min del var det ganska jobbigt när alla sa att den första tiden var man nyförälskad och allt var bara sååå härligt. Jag hade känslan av att jag satt med 3,5kg dynamit i famnen som kunde smälla när som helst och jag inte hade en aning om hur jag skulle hantera. Men, det blir bättre! Kroppen läker (om den inte gör det, sök vård) och man lär känna krabaten.

Finns säkert massa saker jag glömt men, detta var en start.

Lycka till, det blev ett långt svar!
Mvh Kemiläraren

3 gillningar

Börja leta begagnat redan nu. Babysitter, barnvagn, etc. Var beredd att sälja det sen. Vi har gått plus på många “prylar” som dessa då vi köpt en bra deal begagnat och sålt vidare. Gå på loppisar och köp kläder för ingenting. Köp inte saker ni inte vet att ni kommer behöva. Köp inte storlek 50, ungen kanske redan är för stor när den kommer ut…

Den absolut dyraste kostnaden, by far, är tappad inkomst. Men så får det väl vara. Så länge ni klarar er så skit i att maxa sparkvot. Var smart men inte dumsnåla, njut av tiden med varandra (alla tre!) och unna er hämtmat då och då för att slippa stressen.

Och grattis! Barn är underbart :slight_smile:

1 gillning

Grattis!

Vi har en 1,5 åring hemma nu och vi har sett till att köpa/låna byta allt till honom. Det enda vi la pengar på var ett nytt babyskydd. Jag upplever inte att det är så sjukt mycket extrapengar vi lägger på barn.

Skillnaden är att en av oss går på försäkringskassa hela tiden. Där kostar det mycket! Men värt varenda krona att få spendera tid med barnet. Den tiden kommer inte igen!

Minskad inkomst och större boende är de stora kostnaderna.

minskad inkomst handlar om en årslön give or take

större bostad (från trea till villa osv) , ja det kan kosta årslöner

Själva barnet kostar inte så mycket. Det som kostar är att vara föräldraledig…

Grattis till den kommande lilla knodden! Det låter som en spännande tid framöver, och jag förstår att det kan kännas både häftigt och lite nervöst, särskilt när ni inte har familj eller många vänner med barn att vända er till. Men det låter som ni har en stabil ekonomisk grund, vilket är en bra utgångspunkt!

Månadskostnader för ett barn:

När det gäller kostnader för ett barn, varierar det lite beroende på livsstil och var i landet man bor, men här är några genomsnittliga kostnader att ha i åtanke:

Första året:

1. Blöjor: Cirka 300–600 kr/månad beroende på märken och förbrukning.
  2. Mat (från 6 mån): 300–500 kr/månad (om ni går över till barnmat eller köper färdiglagat).
  3. Kläder: 300–700 kr/månad – barn växer fort, så det behövs en del kläder i början.
  4. Försäkring: Barnförsäkring brukar ligga på 100–300 kr/månad.
  5. Hygienprodukter: T.ex. våtservetter, tvål och liknande, 100–200 kr/månad.
  6. Leksaker och små inköp: 100–300 kr/månad (kan variera stort beroende på vad man väljer att köpa).

Totalt hamnar ni alltså på ungefär 1 200–2 600 kr/månad under det första året, beroende på era val och behov.

Efter första året (inklusive förskola):

1. Förskoleavgift: Det beror på hushållets inkomst, men maxtaxan ligger idag på cirka 1 600–1 700 kr/månad för ett barn.
  2. Kläder och skor: Barn behöver nya kläder ofta, så räkna med runt 300–500 kr/månad.
  3. Mat: När barnet äter vanlig mat kan kostnaden öka något, men om ni lagar mycket själva kan det hållas under 500 kr/månad.
  4. Blöjor: Även efter ett år använder de flesta fortfarande blöjor, så räkna med samma 300–600 kr/månad.
  5. Aktiviteter: Om ni vill göra saker som babysim eller dylikt kan det vara en kostnad på runt 500 kr/månad.

Så efter det första året kan ni räkna med ungefär 3 000–4 000 kr/månad inklusive förskoleavgift och mat.

Att ni idag kan spara 9 000 kr i månaden båda två är en stor fördel, men ni får kanske räkna med att en del av den summan går till barnet istället. Det är också bra att ni har sparat för nyinköp som barnvagn, säng och bilbarnstol, eftersom de initiala kostnaderna för dessa saker kan bli ganska höga.

Minskad inkomst under föräldraledighet:

När ni går på föräldraledighet kommer ni troligen också att få en lägre inkomst, eftersom föräldrapenningen från Försäkringskassan inte täcker hela lönen.

Föräldrapenning:

• Föräldrapenningen baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och ersätter ungefär 80% av din lön upp till ett visst tak (cirka 44 000 kr/månad). Om du tjänar mer än det kommer ersättningen procentuellt att bli lägre.
  • Antal dagar: Ni har tillsammans 480 dagar föräldrapenning (390 dagar på sjukpenningnivå och 90 dagar på lägstanivå).
  • Lägstanivådagarna ger bara 180 kr/dag, vilket betyder en betydligt lägre inkomst under dessa perioder.

Kompletterande föräldralön:

Om din eller din partners arbetsplats har ett kollektivavtal kan ni också få något som kallas föräldralön. Det innebär att arbetsgivaren kompletterar föräldrapenningen med en viss del av lönen, oftast runt 10%, under en viss period (vanligen 3–6 månader). Det kan vara värt att kolla om ni har rätt till detta via era respektive arbetsplatser.

Minskad inkomst:

Så ja, räkna med en viss minskning i inkomst under tiden ni är föräldralediga. Hur mycket ni kommer att behöva anpassa er ekonomi beror på er nuvarande lön och hur ni väljer att ta ut föräldradagarna. Vissa väljer att ta ut färre dagar per vecka för att förlänga ledigheten, men det innebär också en lägre månadsinkomst.

Ett tips är att göra en budget i förväg för att få en överblick över hur mycket ni kan spara och hur stora era nya utgifter blir, så ni känner er trygga med hur mycket ni har att röra er med.

Lycka till och ta hand om er!

3 gillningar