Vi har en gemensam inkomst på 69 000 efter skatt. Vi gillar verkligen en lägenhet (brf) som kostar 4,4 miljoner sek med avgift 7200. Cirka 25 000 kostar det totalt per mån. Pressar vi vår ekonomi för mycket om vi köper den? Vi känner att det är genomförbart men vi är oroliga samtidigt.
Att lägga 36% av sin inkomst efter skatt på boende är ganska högt, men jag skulle också fundera över:
- Hur säkra är era inkomster? Har ni trygga anställningar?
- Hur ser löneutvecklingen ut i era yrken? Vad tror ni att ni tjänar om 10 år?
- Hur mycket sparar ni i månaden? Finns det marginal för ökade räntekostnader eller avgiftshöjningar?
- Vi har tillsvidareanställning på bra bolag så rätt tryggt,
- Vi ska på föräldraledighet snart så liten ökning de närmaste två åren. Om 10 år så svårt att säga men förmodligen bra.
- Vi sparar ganska mycket nu inför bostadsköpet så ca 30k per mån.
Även om det rent procentuellt blir en rätt stor del av inkomsterna som går till boendet så finns ju fortfarande mycket pengar kvar varje månad. Så, sålänge ni inte har väldigt höga utgifter i övrigt så ser det inte ut att vara något problem tycker jag.
Om boendekostnaden blir 25kkr så har ni ju 44kkr kvar att röra er med varje månad. Det tycker jag personligen är väldigt mycket, borde inte vara så svårt att klara sig med det?
Men räkna lite, så ni ser vad det skulle kosta om t.ex räntan på lånet hamnade på 5, 6, 7% också?
Tack för svar! Långsiktigt vill vi sälja Brf och köpa villa. Där har vi också svårt att bedöma marknadsläget om några år. Vi vill också kunna spara ihop extra till det och vår kommande bebis.
Vi tjänar 60 k i månaden efter skatt
Våran kostade 3.1 miljoner och avgift på 6800 kr. Vi tycker att det är alldeles för dyrt så här i efter hand !
Så tänkt igenom ordentligt om ni verkligen vill lägga så mycket på att bara bo.
Vet inte direkt vilken ränta ni räknat på, hur era utgifter ser ut i övrigt eller vad ni vill lägga pengar på, men nej, det låter inte orimligt.
Vill ni kunna spara lika mycket som tidigare blir det ju svårt dock. Och amortering blir väl 2% och det blir ju i sådana fall en del av ert sparande. I dessa tider med högre räntor är större andel av kostnaden på boendet vad man kan förvänta sig.
44k kvar efter boendekostnader kan ju antingen vara väldigt mycket eller väldigt lite beroende på ens livsstil. För egen del vore det en nobrainer att slå till, förutsatt att ni verkligen vill bo där.
Tjena,
Nä spontant ser jag inga problem, men jag blir nyfiken hur det kommer sig att ni ställer frågan när ni redan idag “betalar” det där boendet plus lite till genom ert sparande? Och då har vi inte ens räknat in att ni betalar nuvarande boende med de 39k ni har att disponera varje månad.
Ni har säkert svaret egentligen, så frågan blir vad ni vill lägga era pengar på.
Vi ska snart få vårt första barn. Innan dess har vi sparat, tagit semester, köpt vad vi vill. Bodde i liten lägenhet på 60 kvm. Så jag har en stark känsla av att förbereda bebisen nu.
Jag undrar bara hur mycket ni räknat på inkomsterna efter barnet kommit? Vi hade ungefär samma inkomster som ni när vi fick första, men ca 13 000 i boendekostnader.
Beroende på hur mycket ni vill vara hemma så kan det ju göra väldigt mycket på inkomsterna. Jag fick ut 20 000 mindre varje månad eftersom vi prioriterade att spara dagar, vilket jag är sjukt glad för nu när barnen är lite större. Men hade vi haft 25 000 i boendekostnad så hade det varit svårt. Så även om ni skulle beviljas lån så räkna ordentligt på vad föräldraledighet faktiskt kostar. Jag blev dessutom sjukskriven efter ett tag pga förlossningsdepression och då fick min man ta FL = ännu lägre inkomster.
Min poäng är, det kan va väldigt svårt att beräkna vad ett barn kommer kosta innan det kommer. Det är lätt att glömma att 80% av inkomsten bara gäller om man tar 7 FL dagar i veckan, vilket de flesta inte vill. Dessutom skattar du mer eftersom du inte har jobbskatteavdrag, osv.
Mycket användbara insikter. Kan du förklara lite mer om hur du planerade din föräldraledighet? Eftersom jag är första gången mamma kanske jag inte förstår hela scenariot.
Vi har lika inkomster som er och hade inte skrivit upp mig på den boendekostnaden. Barn kostar i både vab och saker, resor osv.
Men då bor vi i villa och har höga kostnader med två bilar osv. Så räknar vi in drift, underhåll mot en BR så ligger vi förmodligen lika som den kostnaden ni får och stirrar man sig inte blind på lån+avgift, så är det antagligen helt rimligt då ni får lägre kostnader på övriga poster än någon i villa.
80% av lönen gäller ju bara om du tar 7dgr i veckan och inte har högre lön än maxtaket som är ca 40kkr någonting? Mina barn är rätt stora nu så det var ett tag sen jag kollade på FL.