Vi står inför en situation där vi har varit familjehem i över två år. Det planeras en hemflyttning för ”extrabarnet”.
Vi har känt av att de extra 12k/mån det har gett att vara familjehem har inneburit lifestyle creep. Det har inte varit jättemycket utgiftsökningarna pga barnet men såklart endel. När vi tittar på vår budget inför framtiden känner jag viss oro.
Man brukar ju säga att med ökade inkomster så ökar utgifterna. Är det någon som upplevt att med minskade inkomster så lite automatiskt sänks utgifterna? Eller är det ett tufft budgetarbete som krävs?
Btw rekommenderar att vara familjehem som extrainkomst. Inte enbart av den anledningen såklart
Lifestyle creep sker oftast inte över en natt. Hade jag plötsligt blivit av med 12k/mån utan att ha ett sparande som överstiger det hade jag blivit ganska nervös och absolut kollat igenom min budget. Skrolla igenom 2-3 månaders kontoutdrag. Vad går pengarna till? Passa på att se över försäkringar och andra abonnemang. Behöver ni allting? Finns det billigare alternativ för telefonoperatör?
Det är ju ett bra läge att ta ett omtag på hela ekonomin.
Personligen så hade jag halverad inkomst under en period förra året. Det fick mig att räkna lite mer detaljerat på familjens utgifter. Hittade på så sätt smärtgränsen för att gå runt men det blev också tydligt var bekvämlighetsnivån låg.
Idag ligger vi kvar på bekvämlighetsnivån trots att inkomsten är “normal” igen. Resten går till sparande. Egentligen har vi inte bytt livsstil eller snålat, vi har bara tänkt igenom behoven och begränsat vår “fickpeng”.
Är 12 tkr arvode eller kostnadsersättning eller någon kombination? Är inte så insatt i hur sådant här fungerar. Det jag tänker på är om det är före eller efter skatt.
Spontant: Sänk månadssparandet tillfälligt och se om det ökat under tiden med familjehemsbarn. Därefter titta genom saker som lätt känns som småsaker, men som kanske inte fanns innan, såsom olika abonnemang, hur ofta familjen skaffat nya telefoner, hämtkäk etc. Lifestyle creep verkar ofta ligga i många smågrejer.
"Arvodet för att ta hand om ett barn ligger i regel på mellan 7 000 och 15 000 kronor per månad. Om barnet har studiebidrag dras den summan från din ersättning, och utöver det måste du betala skatt på all ersättning du får. Om du tar hand om 3 barn är en ersättning på 30 till 45 000/mån skälig.
Den ersättning du får ta del av är tvådelad. Den ena delen ersätter dig för barnets omkostnader, likt skjuts till skola och idrottsträningar. Den andra delen är ett fast arvode vars storlek främst beror på barnets ålder."