Extra kostnad i och med första barnet?

3an kostar också på semester t.ex då många “paket” är gjorda för familjer med två barn :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Som någon skrev ovan så är det mindre inkomster som är det enda som spelar roll. Även om du köper massor saker nytt så är den summan oväsentlig jämfört med ett år föräldraledighet.

Det är reellt en väldigt stor risk för jobb/förhållande om det inte fungerar bra. Åtminstone så att det kommer bli fler sjukdagar och mindre övertid.

Så: Bättre att spendera mer på utgifter om de har potential att göra ert liv lättare. Sover du mer och kan jobba fullt med småbarn så kommer ekonomin bli väldigt mycket bättre, än om du ligger vaken för att ni snålat på “x”.

Sedan är det ju omöjligt att veta med de små vad det är som behövs/saknas. Så långt ifrån säkert att det går att köpa sig fri…

… Men pratar du ekonomi så fokusera mer på hur ni gör med föräldraledighet/jobb/VAB än på vad en barnvagn kostar. Är du högavlönad så kostar en runda vattkoppor väldigt mycket mer än en åkpåse i vagnen!

2 gillningar
  • Facebook marknadsplats rekommenderas starkt för barnsaker.
  • De snabbköpskuponger du får med posten (t.ex. Libero) fungerar flera gånger, inte bara en gång. Använd vid självkontroll

En bra sak att ha koll på är att barn under två år åker gratis på flyg eller kostar något obetydligt (typ 200 kr i fast avgift). Man får också ta med barnvagn utan kostnad. När barnet fyller två år behöver man dels betala för egen sittplats på flyget dels betala extra för barnvagn. Jag vill inte uppmuntra någon att flyga en massa men det kan finnas en poäng i att tänka på detta. Tiden mellan 1,5 och 2 år kan vara bra för att göra någon resa.

1 gillning

Anledningen till att det är billigt är ju för att du måste ha din avkomma i knät hela resan. Skitsmidigt och avkopplande.
//Från en pappa som flugit Köpenhamn-Newark nedspydd och med en läckande blöja i knät.

5 gillningar

Har räknat lite på det och i mitt fall skiljer det bara ca 2000kr netto mellan att jobba 60% och jobba heltid. Detta eftersom föräldralön och föräldrapenning ger rätt bra tillskott i kassan så länge man inte tar ut lägstanivådagar.

Upptäckte att man numera kan vaccinera mot vattkoppor. Värt varenda krona jämfört med VAB. Med flera barn blir det ju minst två veckors frånvaro annars.

För mig blev barn nummer 3 det dyraste då vi byggde ut huset och uppgraderade till nyare 7-sitsig bil + större husvagn. Så 3:an kostade oss 1MSEK innan denne var född

:joy:
Jag, höggravid fru och en 1 åring på två trånga ekonomistolar ner till grekland är nog den värsta flygresan jag gjort (fast det var nog än värre för min fru).

Nu bor jag i skaraborg men

• vi får billigare sophämtning med blöjbarn

Vet inte om babyboxar är gratis på olika apotek fortfarande

Tvättlappar är mkt billigare på apotea

När barnen närmar sig 3 år har dom rätt till 15h på förskola, glöm inte anmäla schemat korrekt så man inte har maxtaxa i onödan

Amma så länge som möjligt så blir det en övergång till mat direkt sen

Vi har hushållskonto+mat på 8-10000 i månaden, detta är inklusive blöjor och smörjor etc.

Jag har 3 barn från 1,5-6 år.

Vi har fruktansvärt dålig erfarenhet av att köpa begagnat till våra barn. De har ärvt lite kläder från närstående som varit ok, men inte mer än så.
Barnkläder slits snabbt.

Vagn är dyrt. Bilbarnstol är dyrt. Babywatch, alla möjliga andra prylar.
Startavgift är lätt 30k. Sen kanske 3k löpbandet per månad. Sen som sagt inkomstförlust på löjliga summor utöver det.

Amning är bra och gör stor skillnad för barnens benägenhet att bli sjuka. Barn som är helammade blir sjuka i betydligt lägre utsträckning än andra barn. Bra att tänka på ur ett ekonomiskt perspektiv.

Vi reste till Teneriffa och Kroatien med äldste sonen innan han fyllt två år. Det fungerade överlag bra, åtminstone gällande hans ageranden.

Jag tycker tvärtom att barnen växer ur grejerna fortare än de slits. Har en tolvåring här som växer en skostorlek i kvartalet…

Du har ju dock rätt i sak att barnprylar kostar. Men man väljer ju själv lite vilken nivå man måste lägga sig på. Säkerhet med t ex barnstolar, visst, men man behöver kanske inte köpa en lattemammacertifierad barnvagn med kromade fälgar för trettio loppor bara för att man sett nån B-kändis paradera runt parken med en sån. Babywatch kanske är bra om man bor i ett ljudisolerat slott. Och klart världens bästaste sötaste bäbis måste ha ett helt kit med flång nya kläder med nån hästpolospelare på. Typ. En del resonerar faktiskt så, men då blir ju kostnaden mer på ”accessoarkontot” än något annat.

Inkomstförlusten däremot. Herregud. Man kan dra det väldigt långt med. Jag har tackat nej till sjukt lukrativa uppdrag pga familjen, oj oj oj vad det kostat mig :slight_smile:

Sammanfattningsvis: du kan påverka extrakostnaden ganska mycket, baserat på dina krav. Den absolut största besparingen är att köpa begagnat, men var smart med det (bilbarnstol nej, spjälsäng & kläder ja osv).

Det finns många leksaker du kan göra själv!

Så kan det vara.
Vi köper inga exeptionellt dyra kläder (verkligen allt på rea), men däremot kommer vi inte snåla på saker som vinterkängor (Sorel), fodrade stövlar på hösten (Kavat), bästa overallen (Reima), bra vantar, mössor osv.

Inga lyxgrejor, utan bara bra grejer så att de är vädertåliga och slittåliga.
Men dessa grejer kostar därefter.

Detta kan vara kontroversiellt i vissa kretsar. Har hört att man inte ska köpa babyskydd begagnat, men det kanske främst är lobbyister från babyskydds-industrin som skapat den sanningen?

Det ligger viss sanning i det. Jag hade inte köpt ett på blocket från okänd säljare. Jag köpte av en kollega som jag litade på var första ägare, inte hade krockat, och inte hade låtit stå i solen länge etc. Vi köpte nyligen nästa bilbarnstol och då köpte vi ny.

Jag är ok med att sälja mina begagnade också så länge vi inte gjort något för att missköta dem.

1 gillning

Eh. Hur mäter man detta?

Nä, precis, hur mäter man det. Så man får väl köpa begagnade babyskydd om man vill, synligt solblekta eller ej. Själv följer jag försiktighetsprincipen på den punkten.

Det går utmärkt att köpa dem begagnade men de har en begränsad hållbarhetstid. Tillverkningsmånaden är märkt på dem.

Jag tror idén om att det skulle vara en dålig idé att köpa begagnade kommer från mammor i ”wannabe-överklassen” som ”bara unnar sina barn det allra allra bästa.”

Finns rekommendationer för bilbarnstolar iaf,

Precis samma gäller för babyskydd.