Extra kostnad i och med första barnet?

Inte dyrt med första barnet. Vi lade ungefär:

Vagn begagnad :1500 + resevagn 1500 pga flyger till familj utomlands ofta
Babyskydd begagnad gratis pga har ingen bil så använder väldigt sällan
Skötbord : köpte inte, lade plastad frotté i sängen och bytte där. Gjorde egna våtservetter med kokosolja, instruktion hittas på Ekotipsen du inte vill missa!
Säng : samsover (ingen säng behövs)
Babynest begagnad 500. Inte nödvändigt men ganska praktiskt första tre månaderna. Sen behöver man det inte längre.
Amningskudde: 500 kr, dyrt men den använde jag under graviditeten också när jag sov.
Skötväska : hade ingen, använde min Kånken ryggsäck och knäppte fast på barnvagnen
Babysitter: fick en av min kusin som tur var, min son avskydde den och ville aldrig sitta i den. Han låg hellre i babygymmet, som jag fick av en granne. Står att det inte går att tvätta i maskin men det gjorde jag utan problem :slight_smile:
Bärsele Ergobaby begagnad 600 kr BÄSTA o VIKTIGASTE köpet detta vaggade min son till sömns nästan varje dag i ett år.

Andra tips:

Amma! Förutom alla hälsofördelar för mamma och barn, så slipper du massa meck med flaskor, välling och gegg. Maten är alltid varm och tillgänglig :slight_smile: Massa tips om amning mm finns på : AMNINGSSKOLA-arkiv - babybaby.se

Barnmat: Vi gjorde egna klämmisar, inte så krångligt. Undvik dyr och dålig färdig barnmat om du kan. Finns massa bra tips på hur man kan ge vanlig mat till barn, bara man skär det annorlunda beroende på deras ålder på Solid Starts: https://solidstarts.com/

EC/babypottning: Vi gjorde detta från och med när min son var 1 månad. Man slipper allt bajskladd eftersom bebisen bajsar direkt i pottan/toaletten. Vi hade tygblöjor hemma och vanliga blöjor på natten/dagliga promenaden. Gjorde att vi använde cirka 2 blöjor om dagen, det blev väldigt mkt billigare. Vi pottränade också vid 1,5 år och min son blev blöjfri vid 2 års ålder. Väldigt skönt för oss föräldrar att slippa bajsblöjor, det blir ju lite äckligt när barnet slutar helamma. Men känns också bra att spara pengar och miljö genom att använda så få blöjor som möjligt. Tips för hur man gör babypottning : Babypottning - Blöjfri bebis

Leksaker: Förutom de leksaker vi fått i present har jag bara köpt begagnat. Då gör det inget om de går sönder, man tappar bort dem eller liknande. Barn bryr sig inte så mycket om leksaker förrän de blir 2 år, innan dess räcker en boll, lite slevar och såna grejer rätt långt :slight_smile:

Kläder: Barnklädesmarknader brukar finnas lokalt, där kan man verkligen fynda. Här kan man köpa en årsförbrukning av kläder inkl skor och ytterkläder för ca 1000 kr. Men om man missar såna dagar tycker jag att Sellpy är jättebra alternativ. Jag brukar beställa ganska många grejer åt gången, och priorirera att köpa kvalitet för ytterkläder och skor.

Vi väntar vårt andra barn nu och det enda jag har kompletterat med är en bärsjal som tål vatten som vi kan ha på stranden, köpt beg för 300 kr.

2 gillningar

Den största kostanden som folk redan tagit upp är eventuell minskad inkomst. Men att vissa saker kanske är nya kostnader så upplevde jag att det ändå jämnade ut sig med kostnader som försvann. När man har ett litet barn att ta hand om går man kanske inte ut på krogen på rätt länge, äter ute mindre osv. Jag hade en rätt dyr träningsform som var svår att få ihop med småbarnslivet som pausades. Så jag tyckte de första åren inte blev så stor skillnad på.
Men nu när dom börjar bli äldre, 6 och 8, nu ser man det tydligare. Nu gör man själv mer saker igen som kostar och de har också aktiviteter som kostar.

Precis som några sagt tidigare är utebliven inkomst det dyraste. Tydligen påstås det att föräldralön är vanligt men det fanns inte i mitt kollektivavtal.

Nu har reglerna för föräldrapenning förändrats så att man inte kan spara lika många dagar men när jag var föräldraledig så var det vanligaste i min omgivning att man tog ut så få dagar som möjligt första året. Jag tog väl 2-3 dagar så har för mig att jag fick ut ca 5000 kr efter skatt istället för 25 000.
Sedan hade jag långa sommarlov och jullov och även en del andra lov med barnen ända tills yngsta fyllde 8. Det ledde så klart till inkomsttapp även under dessa ledigheter. Dessutom lät jag ibland bli att ansöka om föräldrapenning när jag var ledig. Är väl egentligen inte ok men det är inget som kontrolleras. Tydligen tror ingen att man är så dum att man vill vara ledig utan ersättning.

Vi hade inte möjlighet att vara föräldralediga på heltid så länge (berodde på annat än ekonomin) men istället har jag jobbat deltid 50-80%. Det har så klart också inneburit en “kostnad” både i utebliven lön och pension. Har jobbat deltid i 12 år nu. Man vill ju trots allt hinna träffa barnen också. Att jobba till 17 (som jag nu gör vissa dagar) är ju inget liv, trots att barnen är stora och kan vara vakna lite längre hinner vi inte med något annat än måsten dessa dagar.

Gällande VAB är det som sagt olika. Vårt ena barn blir sällan sjuk. Vårt andra fick vi under en period vabba för minst varannan vecka.

Så allt det där man köper är en piss i Mississippi. Särskilt om man som vi redan bodde i ett hus där barn fick plats och hade en bil som fungerar bra för en familj.

Inköp i början gjorde vi också mycket begagnat och en del undvek vi i det längsta att köpa. Det ångrar jag. Hade varit bättre att köpa direkt så att vi fått nytta av det när vi behöver det som mest dvs första 3 månaderna (gällde främst bärsele och babysitter och liknande avlastningsprylar). Spelar roll om man köpt något som sedan inte användes. Vad är det om 100 år? Går ju att sälja igen och har man köpt begagnat är det värt det för att underlätta de i min mening hemska första 3 månaderna.
Eftersom vi ville ha fler barn hade det också varit bättre att köpa nya ytterkläder så att de höll även till barn nr 2. Detta gäller förvisso främst efter att de börjar på förskola. Innan dess slits kläderna inte.

Ett annat fel jag gjorde var att köpa begagnade kläder för att de var billiga men som jag egentligen inte tyckte var i tillräckligt fint skick eller helt enkelt inte gillade utseendet på. Dessa blev det aldrig av att jag använde. Så köp begagnat men bara om ni hade kunnat tänka er att betala fullpris.

Nu har jag ju inte koll längre på vad det verkligen kostade men skulle gissa på att barnbidraget täckte den ökade månadskostnaden första året med råge trots blöjor och färdigmat. Större inköp för vår del hamnade på under 10 000 kr i alla fall (vagn 1500 kr begagnad, babyskydd nytt, spjälsäng och skötbord IKEA, babyskydd Gekås, babygym begagnad, bärsele ny).