Första barnet | Bästa och mest onödiga köpen?

Viktigast hos oss:

• Babyskydd inklusive basstation och adapter till barnvagnen
  • Springvagn (köpes senare, inte vid nedkomst eftersom barnet måste kunna sitta)
  • Barnvagn
  • Babymonitor (när barnet sover på andra våningen eller i vagnen ute)
  • Skötbord (vi har små badrum och har skötbordet i “kontoret” med en skål vatten bredvid… skulle det funka lika bra med en soffa? Kanske. Men inte lika bekvämt).

Onödigt:

• Babygym. Ligger lika bra i babysitter eller på en handduk eller var tusan som helst. Eller så är det en onöjd bebis som aldrig kommer finna sig med något annat än er famn.
  • Mobiler (sattes aldrig upp)
  • Nya kläder, köpt mer eller mindre allt second hand utom det vi fått.

Nice to have:

• Bedside crib (inte säkert att barnet kommer vilja sova i det)
  • Resesäng (nice om man reser mycket och vill ha barnet instängt och säkert)
1 gillning

Vissa sjukhus/bb erbjuder dessutom att hyra babyskydd väldigt billigt.

Det jag efterfrågar är hur man övertalan frugan och släktingar att man inte ska köpa massa skit.

Mina råd är:
Babyskydd
Blöjor
Lite kläder
Våtservetter
Nappar
Lite basic apotek grejer kan vara bra om man inte har apoteket i närheten. Vi behövde t ex många rumpventiler för att kunna bajsa…
Vagn osv kan vara skönt att fixa innan.
Gör upp lite matlådor till er själva, jobbigt att laga mat med en bäbis.
Lite sparpengar, man får inte mycket av FK…

Vi köpte en spjälsäng begagnad för 150kr men dottern vägrade använda den. Köpte också begagnad bärsele, använd typ 2 gånger.

1 gillning

För oss:

Nödvändigt i starten:

Babyskydd
Barnvagn
Åkpåse i fleece, overall (föddes på vintern)
Skötväska
Amningskupor och mjölkinsamlingskupor
Många amningsbh:ar
Plastlakan
Måååååånga handdukar och tvättlappar i olika storlekar
Skilda sovrum
Dextrosol
Bärsjal eller annat att bära i
Netflix eller motsvarande (Jag hade inte ens TV men livet hade varit bättre med)
Skön plats att sitta på framför TV:n
En medförälder som är hemma mycket, helst hela tiden de första 2-3 månaderna. Har man det kan många andra av ovanstående och en del nedanstående saker skippas.

Bra att ha senare:
Baby sitter
Baby gym
Baby stol
Nappar (köp bara enstaka först för att se vad barnet gillar)
Flaskor (köp bara enstaka först för att se vad barnet gillar)
Baby monitor
Spjälsäng
Resesäng

Onödigt:
Skötbord - efter någon månad ålade ungen så att vi var rädda att han skulle åka ner på golvet. Lika bra att byta direkt på golvet. Med andra ungen hade vi inget skötbord alls.

Om ni planerar flera barn kan det vara vettigt att köpa av god kvalitet och inte snåla för mycket. Den billiga begagnade vagnen kanske funkar till ett första barn men så tvingas ni köpa en till när barn nummer två kommer. Bättre begagnat är bättre än billigt begagnat.
Och sådant som bara användes en kort tid kan ändå vara lönt att köpa in om man får flera barn.

2 gillningar

Spjälsäng! Ingen av mina barn har sovit något natt i den. Ofta blir det så att man samsova, med en babycrib brevid eller babynest i sängan. Kan vara bra att vänta och se hur man vill göra. Den har även tagit mycket plats.

3 gillningar

En termos är bra att ha om ni ska ge ersättning. Koka vatten på eftermiddagen och slå i termosen så är det lagom temp på natten sedan. Inget kul att behöva gå upp på nätterna och skramla i köket.

1 gillning

Det finns EN sak som jag personligen var emot först men som vi nu använt ända sedan vår lilla tös kom (14 månader sen).

Vattenautomat för ersättning/välling!

Det blev inte mycket till amning så det är säkert en bidragande orsak till att vi använt den så mycket men oavsett så har det varit GULD att ha färdigt varmvatten med rätt temperatur direkt, utan att veva igång mikron mitt i natten.

Bilbarnstol för babys lär man ha innan barnet kommer, särskilt om man ska hem från BB med bilen. Den första stolen har man ganska kort tid så kanske inte måste gå på det absolut dyraste där, men den andra stolen har de betydligt längre och den är värd varenda krona man kan lägga för att få en lätthanterlig stol som är bekväm. Vi köpte detta nytt och jag skulle nog rekommendera det då det är säkerhetsgrejjer.

Kläder köper vi generellt begagnat, används så kort tid så de hinner inte bli slitna. Får alltid en massa kläder av vänner & bekanta också. Sen ser vi något vi vill ha i butik så köper vi det ändå såklart men är mer en “lyx” än ett måste.

Våtservetter har vissa skrivit redan, är mycket praktiskt. Brukar dyka upp storpack/kartong på bland annat matsmart ibland för riktigt bra priser.

Babysitter köpte vi men har inte använt alls, var inget för oss visade det sig.

Gåstol/hoppgunga var däremot ett bra köp efter några månader. Kunde roa sig själv ganska länge i den på ett säkert sätt medan man sprang på toa och liknande.

Vår dotter tyckte generellt att det mesta var kul när hon var < 8 månader, så många leksaker va väldigt överflödiga.

Jag tror att jag idag skulle rekommendera att bara köpa det väsentliga innan barnet kommer, och sen känna efter vad som behövs istället för att köpa en massa innan och sen upptäcka att hälften var onödigt. Första veckorna kommer ni troligen ändå bara att vara hemma så ni lär ha tid att känna efter.

Det väsentliga skulle jag säga är:

1. Bilbarnstol
  2. Våtservetter
  3. Blöjor
  4. Ersättning (om det strular eller mamman behöver få vila)
  5. Nappflaskor i passande storlek
  6. Nappar i passande storlek
  7. Godis till er på BB.
  8. Två BRA mjuka filtar till barnet (ena lär vara i tvätten)
  9. Kläder till barnet att ta på när ni ska ut från BB.

Tänk också på att alla är väldigt olika. Både jag och min tjej gick tillbaka till jobbet inom ett par-tre veckor (50% hemma var 'ish) och det har varit värt det då man blir så isolerad hemma annars. Är man hemma 100% så lär man ha annan prio på saker att ha än oss.

Vår tös kom på våren, och årstiderna spelar såklart roll för vad man behöver för tillfället.

Det är vad jag kommer på nu.

2 gillningar

Bärsjal, bärsele (typ Babybjörn),
köp för för i h-e inte nytt.

Köp/låna begagnat tills ni hittar något ni är bekväma med.

Överlag, köp allt som går att tvätta och diska begagnat, men på babyskydd/bilstolar osv kolla åldern. De degraderar över tid.

Köp en rejäl vagn, med stora ballongdäck om ni gillar att promenera. Man kan veckohandla med en Emmaljunga med metaltrådsunderdel (inte någon j-a hängmatta) och en ryggsäck om man är beredd att putta några kilo…

Vi körde bara med Ikeas bomullslappar hemma, till allt. 60 gradera tvätt och de är som nya. 3 barn senare har vi kört genom ca 30 st tiopack till dess man kunde se genom dem. I början färgkodade vi dem (de har en ögla i olika färger) ovan/under midjan men…

De enda permanenta fläckarna är efter banan. Banan kan ge fläckar på Teflonbelagda pannor och Starships värmesköld. Speciellt om den varit i en barnmun och spottats ut.

Jag tror tom Chuck Norris jeans får fläckar av det.

3 gillningar

Babynest?
Fungetar lika bra med några ihoprullade frottehandukar.

Nej, man rullar inte över barnet (om man inte sover redlös). Det finns delar av din hjärna som aldrig sover när du har fått barn. (ca 99% :))Den fixar det.

Babygym och allt annat som de prackar på, meningslöst. Men en skön filt på golvet.

Tips, träna på att få barnet att sova i egen säng när det är lite äldre.

3 gillningar

Vi har 3 barn varav den yngsta är 2.
INGEN har haft napp, och jag är övertygad att det inte behövs. Bor du i Stockholm norrort så har vi en komplett vagn med liggdel, sittdel och fäste för babyskydd, samt babyskydd som jag försöker sälja.

I övrigt håller jag med alla här.
Första halvåret behövs ingenting mer än närhet, mat och ren rumpa för barnet.

För föräldrarna behövs en reserv-sovplats, en trygg plats att lägga barnet (vagnen funkar bra också inomhus om man bor trångt), gott om ombyten (blöjor läcker när man minst önskar det). Räkna med att om du har sovit gott så har din partner inte gjort det.
Ytterst få barn sover mer än 3 timmar per gång.
Vi har inte haft någon spjälsäng. Alla har sovit hos oss vid huvudändan i ett hemmagjort babynest eller i vagnen och fick egna växa-sängar runt 18 månader.
Våtservetter! ICAs egna med hårt plastlock är mycket smidiga. Sen sista blev blöjfri har konsumtionen gått ner, men jag köpte minst 10 paket åt gången.

Vi har köpt massa skit som aldrig använts. Vid första barnet strulade det med amningen, pga hets och stress från barnmorskor från olika avdelningar som hade mycket starka åsikter. (Dottern låg på neonatal och frun på vårdavdelning). Köpte bröstpump, napp och amningsflaskor som gick ännu sämre att försöka använda än att bara fortsätta försöka med amningen.
Skit i att köpa onödiga prylar.

1 gillning

Tror du fått tillräckligt med svar på onödigt/nödvändigt, så jag vill bidra med en budget. Jag är en Excel-galning så jag gjorde en budget för alla grejer jag ville ha och loggade sen vad det kostade. Första 3 månaderna räknade jag på att spendera ca 50 000kr om jag hade köpt allt jag ville ha och allting nytt.

Faktiska utgifter landade på ca 25k då vi köpte allt vi kunde begagnat och fick en del i gåvor/lån (fick tex låna babyskydd). Sen tillkom utgifter på ca 5k som jag inte räknat med (tex ersättningsmaskin när amning inte funkade).

Summa kardemumma: köp begagnat om du vill komma ner i kostnad :slight_smile: sen kan man också sälja vidare och på så sätt få tillbaka pengar för både onödiga och nödvändiga köp.

1 gillning

Jättebra tips! :hugs:
Ska inte ha barn förrän november, men sitter redan och bevakar på diverse plattformar för begagnat om det dyker upp saker vi vet att vi kommer behöva!

1 gillning

Fast är inte poängen i denna tråden att köp inget för du vet inte vad du behöver!?

1 gillning

Tackar ödmjukast för alla bra svar!
Min ursprungliga lista över måsten har definitivt krympt radikalt! Är så lätt att snöa in på allt pryttel som sajterna tycker man ska ha och ge en lite dåligt samvete om man inte köper (mer eller mindre). Men känner mig genast mycket lugnare :hugs:

Väntar barnet i november så får se om jag lyckats hålla mig till min nya lista då eller om jag gått fullständigt agurk ändå :smiley:

Tusen handdukar och trasor för att torka upp bröstmjölk/ersättning i olika processade former.

Verkligen! Köp de här LEN tvättlapp, prickar/måne, 70x70 cm - IKEA

Så många du har råd med/rymmer hemma. De går dessutom att fortsätta använda till allt möjligt efter amningen är över. Haklappar vid matbordet på en 1-3:åring, t.ex.

1 gillning

Nödvändigt för oss
Babyskydd till bilen
Barnvagn
Skötbord: för oss som inte har annan lämplig möbel i badrummet och vill kunna byta blöja i ergonomisk höjd var det nödvändigt
Nappflaskor: räkna med att behöva testa olika märken. Bra att ha åtminstone en hemma ifall amning inte fungerar eller önskas av mamman
2 termosar: en till kokat varmt vatten och en till kokat kallt vatten för att enkelt tillreda ersättning på natten eller på resande fot
Tvättlappar och blöjor i tyg
Babynest/carrier: vi har ett kombinerat nest och carrier så att vi enkelt kan förflytta sovande bebis mellan vagn, olika våningsplan, in/ut osv
Bärsjal: om man vill ha sin bebis nära/bebis kräver närhet. Även smidigt för kortare promenader/i affärer
Fridababy 3 i 1 rengörare: GULD värt för att peta ut snorkråkor

Nice-to-have
Sovpåse: väldigt smidigt för bebis att sova i och kan inte sparkas av. Man kan köpa en variant där det även går att stoppa i ett täcke för vintern
Sovorm: vi har en i andningsbart material och använder både i babynest och när jag samsover med bebis. Men går att använda en ihoprullad filt/handduk instället
Mobil med speldosa: Vi har hängt en ovanför skötbordet vilket är väldigt populärt och roligt att titta på medan rumpan luftas
Badbalja med tillhörande badkudde som går att vika ihop: Tar väldigt lite plats när den inte används

Onödigt
Bedside crib: För oss blev det enklare att ha bebis sovandes i vår säng i sitt babynest/samsovandes bredvid
Baby gym: Vi fick av en kompis men skulle inte ha köpt ett själv
Baby sitter: Ännu en sak vi fick men inte skulle köpt själv. Ser inget behov av det alls med vår bebis som antingen ligger på fårskinn/babynest, sitter i bärsjal eller i famnen

1 gillning

Tvärtom mot de flesta skulle jag vilja påstå att typ allt vi köpte var nödvändigt, att vi borde ha köpt mer och att vi kommer att fylla på med några grejer till nu när vi snart får nummer två. Samt att det är ett rätt dåligt råd att vänta och se vad man behöver, för med det mesta så vet man inte hur mycket nytta man har av det förrän man har prövat.

Men visst, då är jag färgad av att vår unge började med kolik och sedan bara var väldigt missnöjd och krävande fram tills att hon lärde sig gå. Allt som underlättade tillvaron var guld värt. Om man har ett barn som är lekande lätt och man inte tycker att det är värt att hitta grejer som gör det enklare så kan man ju vänta och se.

Babysittern (babybjörn, köp inget annat) köpte vi billigt begagnat, men i efterhand har jag konstaterat att den var värd en månadslön. Annars hade vi ätit varje måltid med barnet i famnen. Nu till tvåan tänkte vi också köpa en sån där snordyr tripptrapp med upphöjd babysitter.

Babygym gav oss fem minuter med fria händer då och då, vilket låter mesigt tills det går långt in på eftermiddagen innan man hinner äta frukost eller gå på toaletten.

Bärsele är självklart, nu till nästa kommer jag att vilja ha en till som funkar från nyfödd och också komplettera med en färdigknuten sjal.

Babynest med bärhandtag tänkte vi var onödigt, men efter att ha sett nyttan kusinerna haft av sin kommer vi definitivt att köpa (vi hade ett babynest, men kunde inte bära i det).

Men, hade vi bara fått ha en enda babypryl så hade nog pilatesbollen vunnit utan att ens vara en klassisk babypryl. Har man en unge som aldrig skriker eller är missnöjd så klarar man sig nog utan den, men pilatesboll är det absolut enklaste sättet att vagga ett barn i mer än några minuter. Både maken och jag tillbringade timmar varje dag på den första månaderna (trots att vi också köpte en gungstol, som funkade när barnet väl somnat).

2 gillningar

Låt henna köpa den där emma-ljunga barnvagnen hon vill ha. Du kan ju kika på en begagnad o fråga om det går bra :blush:

Om det blir att ni ger ersättning istället för amning, köp en maskin till detta. Så sjukt smidigt och speciellt bra på natten. Vi köpte en begagnad och sen sålde den.

Babycam med skärm hade vi. Var bra att ha. Men hade nog letat efter en som man har till mobilen om ja skulle köpa en nu.

Lär gå bra med en vanlig tp-link tapo övervakningskamera för inomhusbruk för 250kr

1 gillning

25 tkr låter rejält dyrt tycker jag. Jag vet inte vad vi lagt men det är definitivt under 10 tkr. Barnvagnen var det dyraste. Bilbarnstol kostade lite också. Paketet med tygblöjor kostade några hundra totalt. Resten kostade kanske 200-300 kr per pryl. Jag upplevde inte att vi hade markant låg standard eller saknade något.

Det jag inte tror varit uppe som var nyttigt för oss,

Philips Avent flaskvärmare, där frun pumpade bröstmjölk i förväg och jag fick mata barnen när frun hade egentid,

Badbalja från Ikea som användes varje dag från 1 månads ålder upp till 3-års åldern,

Sen från barn nr 2 lärde vi oss att det underlättar vid framtida inskolningen om man låter barnet ty sig tidigt till ett mjukisdjur eller smuttefilt som en trygghet.

Ps, alla mina barn hatade nappar och vägrade använda dom.

Bajs-djuret heter den i vårt hushåll :joy:

Tillägg på denna: Hitta en med axelband också. Otroligt skönt om man behöver vanka omkring guppandes genom hemmets alla hörn kl 03 :yawning_face:

3 gillningar