Det finns EN sak som jag personligen var emot först men som vi nu använt ända sedan vår lilla tös kom (14 månader sen).
Vattenautomat för ersättning/välling!
Det blev inte mycket till amning så det är säkert en bidragande orsak till att vi använt den så mycket men oavsett så har det varit GULD att ha färdigt varmvatten med rätt temperatur direkt, utan att veva igång mikron mitt i natten.
Bilbarnstol för babys lär man ha innan barnet kommer, särskilt om man ska hem från BB med bilen. Den första stolen har man ganska kort tid så kanske inte måste gå på det absolut dyraste där, men den andra stolen har de betydligt längre och den är värd varenda krona man kan lägga för att få en lätthanterlig stol som är bekväm. Vi köpte detta nytt och jag skulle nog rekommendera det då det är säkerhetsgrejjer.
Kläder köper vi generellt begagnat, används så kort tid så de hinner inte bli slitna. Får alltid en massa kläder av vänner & bekanta också. Sen ser vi något vi vill ha i butik så köper vi det ändå såklart men är mer en “lyx” än ett måste.
Våtservetter har vissa skrivit redan, är mycket praktiskt. Brukar dyka upp storpack/kartong på bland annat matsmart ibland för riktigt bra priser.
Babysitter köpte vi men har inte använt alls, var inget för oss visade det sig.
Gåstol/hoppgunga var däremot ett bra köp efter några månader. Kunde roa sig själv ganska länge i den på ett säkert sätt medan man sprang på toa och liknande.
Vår dotter tyckte generellt att det mesta var kul när hon var < 8 månader, så många leksaker va väldigt överflödiga.
Jag tror att jag idag skulle rekommendera att bara köpa det väsentliga innan barnet kommer, och sen känna efter vad som behövs istället för att köpa en massa innan och sen upptäcka att hälften var onödigt. Första veckorna kommer ni troligen ändå bara att vara hemma så ni lär ha tid att känna efter.
Det väsentliga skulle jag säga är:
- Bilbarnstol
- Våtservetter
- Blöjor
- Ersättning (om det strular eller mamman behöver få vila)
- Nappflaskor i passande storlek
- Nappar i passande storlek
- Godis till er på BB.
- Två BRA mjuka filtar till barnet (ena lär vara i tvätten)
- Kläder till barnet att ta på när ni ska ut från BB.
Tänk också på att alla är väldigt olika. Både jag och min tjej gick tillbaka till jobbet inom ett par-tre veckor (50% hemma var 'ish) och det har varit värt det då man blir så isolerad hemma annars. Är man hemma 100% så lär man ha annan prio på saker att ha än oss.
Vår tös kom på våren, och årstiderna spelar såklart roll för vad man behöver för tillfället.
Det är vad jag kommer på nu.