Många svar redan som jag inte läst igenom. Här är en lista som gällt för oss:
Nödvändigt
Babyskydd
Bilbarnstol (kan väntas med, ofta får man rabattkod när man köper babyskydd)
Barnvagn som klarar lite terräng (har hundar, gillar gå på skogsvägar)
BabyBrezza (fullkomligt fantastiskt när då det inte gick att amma)
Babynest (farmor sydde en som vi hade i sängen hos oss, se bara till så att inget riskerar komma över huvudet)
Monitor (guld värt att kunna hålla koll när sover på annat våningsplan, ute i barnvagn osv)
Bärsele
Extra säng för oss (köpte begagnad av släkting, används då vi tar varannan natt vilket är guld värt då man får sova bra/bättre varannan natt i alla fall)
Därtill tillkommer förbrukningsvaror så klart men det säger sig själv. Tips att ni båda skriver upp er på baby-kasse eller vad det heter hos Libero. Ni får då båda rätt fördelaktiga rabattkoder hemskickade stup i kvarten. Vi behåller ena kartan själv och ger andra till farföräldrar som använder de åt oss.
Kläder har vi till 90 % fått/köpt begagnat, 5 % fått nytt, 5 % köpt nytt själva. Liknande för leksaker där vi dock enbart fått/köpt från bekanta vi känner.
Kan rekommendera Najell babynest (heter baby carrier tror jag) med bärhandtag, väldigt smidigt i säng, i vagn… överallt
Har också köpt tripp trapp stol till tvåan nu, med babyinsats till, jättetrevligt att kunna ha bebis i bordshöjd, istället för på golvet om man nu inte vill hålla i famnen heeeela tiden.
Du har fått många bra tips redan. Kanske ska lägga till att jag avråder från våtservetter. De är dyra och sjukt ineffektiva. Skaffa torra tvättlappar och en liten flaska att lägga typ rapsolja i. Blöt lappen, lägg på olja och torka sen. Effektivt, billigt och du kan skippa all krämer då också för ungen är då redan smord med olja. Babyolja är för övrigt ett helt onödigt koncept. Ta bara rapsolja i badet. Funkar utmärkt.
Tygblöjor är också sjukt praktiskt, bättre för barnets hud och billigare. Googla på pocketblöjor eller all-in-one. Berätta dock inte sådana planer för den äldre generationens mammor dock. De kommer avråda pga hur tygblöjor såg ut för 30 år sedan och dåtidens tvättmaskiner.
Om ni är en bilåkande familj så se till att ni har en tillsats så ni kan lyfta ur babyskyddet och klicka in det direkt i barnvagnen för att slippa väcka barnet när ni t.ex. kommit fram till mataffären.
Beror ju såklart på vad man räknar in och vad man valt att köpa. Jag har tex räknat med alla gravid- och amningsplagg, samt RS-vaccin och löpande kostnader för ersättning. Jag tror absolut att det går att komma undan billigare - men 10k hade vi aldrig klarat oss på
En pryl som inte är nödvändig men som vi använt ganska mycket är en bärstol. Det är en bra pryl om man gillar att vandra. Barnet behöver komma över ens viss storlek för att det ska fungera med bärstol.
Bärstolar är knepiga eftersom de finns i olika modeller. Vissa passar främst personer med viss längd medan andra kan ställas in för att passa olika personer. Detta är inte alltid så tydligt dokumenterat i begagnat-annonser.
Grattis! Har inte tagit mig igenom hela tråden, tror nog det mesta kommit upp men jag har ett superviktigt medskick. Febertermometer- unna er en såndär för örat- den kommer ni använda hela vabperioden sen iaf
De första tre månaderna kan det vara på riktigt fara och färde om barnet får feber. Superovanligt såklart och kommer inte hända er! (men om det händer vill man inte vara osäker) Vi kom in t sjukhuset i tid och alla mår bra:pray:
Min minsta var rätt besvärlig med sömnen, så vi köpte en sån där ”raket” som man spännar fast på vagnen, som gör att den vaggar. Det var oerhört skönt när det fungerade.
Fast vill man ha pålitligt mätvärde ska man inte köra termometer för örat då det finns drösvis med felkällor. Vill man ha pålitligt mätvärde är det rektalt som gäller. Se Vårdhandboken för mer info:
…
Det är viktigt att hörselgången sluter tätt om termometerns prob under mätningen, annars visas ett för lågt värde. Detta, samt att probspetsen inte riktas mot trumhinnan, är en förklaring till att olika mätvärden ibland ses vid upprepad mätning i samma öra eller mellan vänster och höger öra. Mät därför i samma öra och, om olika mätvärden uppmäts, notera det högsta värdet.
På spädbarn kan hörselgången vara trång vilket gör att hörselgången inte sluter tätt om proben. Termometern kan då visa för lågt temperaturvärde. Alternativ är då att använda rektal mätning, se Temperaturmätning i ändtarmen (rektalt) nedan.
…
Nu finns det kanske andra anledningar till att man väljer örat istället men även då ska man ha med sig ovanstående.
Kan meddela att det är jag som är “hon” i det här scenariot
Min sambo, och pappan till barnet, är den i det här fallet som är mest angelägen om att köpa ny av just vagn, men jag är väldigt benägen att hålla med. Bland annat pga vi nog planerar ytterligare ett barn inom ett par år och då känns det värt med en ny vagn redan nu som vi kan få ut maximal användning av
Maskin för välling och ersättning har vi redan börjat kika på, har bara hört gott om dessa. Någon modell du rekommenderar? Är det en sån BabyBrezza som är det man ska ha eller finns det andra varianter som går att rekommendera?
Grattis till kommande barnet!
De onödigaste sakerna kommer ju att vara de ni inte använder och för ganska många saker vet ni inte det förrän barnet är utanför magen. Mycket går att beställa på ett par dagar när ni inser att ni har behovet.
Mitt tips angående ersättning/välling är en vattenkokare med ställbar temperatur, det körde vi för att göra flaskmat till våra bebisar. Jag vet många som gillar ex Baby Brezza också, men om man inte hittar en fin begagnad så är det ju en relativt kort användningstid för en lite dyrare specialgrej.
Något som inte nämnts(?) är åkpåse. Om man är en sådan som ofta är ute med vagnen är en bra dunpåse värd sin vikt i guld. Slippa greja med massa kläder utan bara släppa ner bäbisen i påsen och dra igen den, klart.
Kan bara hålla med. Detta fattade vi inte. Vi hade köpt (läs: sambon hade köpt…) på oss på tok för mycket saker. Resonemanget var “Det är skönt att ha allt på plats så att man slipper sedan…”
Men faktum är att barnet ändå inte kommer nyttja ett babygym första månaden. Eller sitta i en babysitter. Och när de väl kan tänka sig att ligga på en mjuk rund dyna med fint tyg på golvet så spyr de ner den direkt. Så den måste tvättas ofta. Så man lägger ett stort badlakan över. Och så inser man att, fasiken, det hade ju räckt med det där badlakandet enbart, sjukt mycket mer smidigt att tvätta!
Vidare avskydde vårt barn att åka i vagn första tre månaderna, och till/från bilen satt man ju i babyskyddet. Så att ha en fin vagn i två månader innan födseln till två månader efter var ju minst sagt onödigt.
Prio ett: babyskydd om ni tror er åka hem från BB med egen bil. Annars finns det att låna om man åker taxi. Men ändå, ni ska typ till BVC och 1-veckaskontroll och allt vad det heter, så ni måste ändå ha med er barnet ut minst en gång varje vecka i början och det är då skönt att kunna packa ner vederbörande i lugn och ro hemma i eget babyskydd.
Det brukar finnas typ gratispaket med 1-2 blöjor i storlek 0-1-2-3 typ. Kan vara bra att ha hemma första dagen tills ni vet vilken som passar - och inte köper på er för många av en storlek som inte kommer behövas.
Den som är föräldraledig först kommer ju också ha väldigt långtråkigt och bara kunna ligga i sängen/soffan med den nyfödde i början. Den måste ju ha något att göra - perfekt läge att lägga den tiden på att kolla/blippa/köpa grejer man behöver och få lite dopamin av köpet än att köpa allt som går att köpa innan.
Ska akta sig för att säga “man” utan det är väldigt olika. Vi använder vagnen ca 45-60 min varje dag i samband med olika typer av promenader. Hade inte klarat oss utan en vagn.