Vad önskar ni att ni skulle ha gjort mer med er bebis under första år? Eller gjort annorlunda?

Vi funderade på samma sak men landade i att vi hellre tänker miljömedvetet inom andra områden som mat och resor. Sopkorgen och badrummet stinker tillräckligt med vanliga blöjor :slight_smile:

1 gillning

I praktiken är problemet med ”kladd” begränsat. När barnet är litet är volymen obetydlig. Det är en plutt som är lätt att skölja av. När barnet blir större ökar kladdfaktorn något. Det är dock förhållandevis sällan som det blir mer markant kladd. I just sådana fall kan man använda plasthandskar. Det händer kanske någon gång per vecka att de behövs och då använder man ändå flera blöjor per dag. Man sköljer

När barnet blir ännu lite större minskar kladdproblemet igen när barnet successivt blir blöjfritt.

Oftast kan man bedöma i förväg vilka volymer det handla om och hur långt det är till nästa blöjbyte. Då kan man bedöma om man ska ta tygblöjor eller pappersblöja.

Vi använde Lidls pappersblöjor och det gick åt ungefär ett paket i månaden. Med enbart pappersblöjor går det åt ett paket i veckan.

1 gillning

Köpt nu, kostade 49kr som ebok! :slight_smile:

2 gillningar

Point taken - still disgusting :slight_smile:

Jag önskar att jag vetat om TAKK - eller vad det nu kan heta när man använder sig av teckenspråk för bebisar, som ett sätt att hjälpa dem förmedla bajsig, kissig, törstig, hungrig etc, långt innan de med ord kan göra detsamma. Så himla häftigt att se små bebisar som lärt sig kommunicera på detta vis. DET hade jag velat att jag gjort. :slight_smile:

I kombination med detta så kan de också bli mindre beroende av blöja mycket tidigare, och det tror jag ärligt talat är ett mer grundläggande sätt att hantera små barn än att skapa blöjberg… (Använt både tygblöjor och vanliga blöjor, viktigt inte ha en rigid syn på det ena eller andra, för det är uppenbart så att vad som funkar för det individuella barnet kan variera stort.)

Och vill förtydliga att jag inte ser detta som ett sätt att ‘snabba på talutveckling’ eller nått sånt, utan rent och skärt ett sätt för små bebisar att förmedla sina behov.

Med små barn är det inte så stor grej. Blöjor är det en viss hantering med oavsett. Det som tillkommer med tygblöjor specifikt är marginellt. Man sparar betydande pengar med tygblöjor. En betydande andel av pappersblöjorna man använder slängs närmast ”tomma”. Man behöver byta blöja regelbundet även om bebisen inte gjort något att tala om.

Jag önskar att jag hade varit lika avslappnad med barn nr 1 som med nr 2. Tror dock att det kommer med erfarenheten.
Är väldigt tacksam att min man kunde jobba hemifrån, det underlättade mycket.
Ta hjälp om det erbjuds (om ni vill förstås). Vi köpte även en robotdammsugare i samband med vårt första barn vilket underlättade extremt.
Ang blöjdiskussionen ovan så har vi kört babypotting, det fungerade för oss.

2 gillningar

Gå inte i fällan att tro att du måste vara på ett visst sätt bara för att du är pappa. Bryt normen kring vad pappor och mammor förväntas göra.

4 gillningar

Jag samsover med min son som snart fyller fyra. Han vill ”bara sova med pappa, mamma får inte vara med”. Det här överpappiga beteendet går nog över snart men annars har jag det fint. När jag ligger och sover med en liten varm fot på magen känner jag mig lycklig på ett särskilt sätt.

Alla gillar nu inte samsovande och vill hellre uppfostra barnen att tidigt lära sig sova själva i egna sängar. För vår del är läget att sonen inte vill sova själv och förväntar sig att jag ska lägga mig tillsammans med honom. Jag kan så klart gå upp efter en stund om jag vill men det är lite opraktiskt.

Om man vill samsova med en riktigt liten bebis är ett så kallat babynest en bra pryl. Vi har en liten på gång och tänkte sedan prova att samsova med båda barnen. Om det inte går har vi en reservsäng som utrymningsalternativ. Sonen som är snart fyra har alltid sovit gott om natten så att sova med honom är mest bara trevligt. Hur bra barn sover varierar stort.

2 gillningar

Jag fick mig en ordentlig tankeställare idag efter att ha sett detta inslag. Imorgon är det jag som börjar avvänjningen av slentrian/slösurfandet på telefonen och börjar njuta ÄNNU mer av vår tid tillsammans.

Molly Wright: How every child can thrive by five | TED

3 gillningar

Fotografera mycket (inte bara speciella tillfällen) och lägg på Cloud. Fortfarande skoj när man får uppdateringar som “för ett år sedan idag” och inser hur mycket som hänt.

2 gillningar

Ångrar inte en sekund att jag och min dotter på ett år åkte en sista minuten som vi bokade tillsammans med min far till Grekland, en vecka i mitten på oktober. Min sambo fick stanna hemma och jobba och fick en vecka av välbehövd egentid. Ångrar bara att jag inte gjorde fler spontana utlandsresor. Vi fick otroligt fin uppassning och mycket hjälp av alla som vi mötte på resan. I Grekland fick vi hjälp allt från att bära väskor till att gå på och av flygplanet först. På hotellet konkurrerade personelen om vem som skulle hjälpa till att hålla min dotter under tiden jag hämtade frukost på buffebordet. Jag fick till och med gå före ca 300 personer som köade till den underbemannade incheckningen. Kände mig behandlad som en kung på hela resan.

4 gillningar

Ha inga förutfattade meningar, hur småbarnslivet blir beror helt på vem det är som dyker upp hos er. Rutiner i all ära men er bebis temperament är det som kommer spela störst roll. Vissa kan leva nästan som vanligt, gå på fester och äta ute med en nöjd bebis jollrande i vagnen, andra får barn som är konstant missnöjda, skriker, aldrig vill ligga i vagnen, ska sitta som plåster på bröstet och det är okej att tacka nej till att umgås med folk, att bara försöka överleva första året. Utan dåligt samvete.

Vissa Anhöriga och bekanta blir helt plötsligt experter på barnuppfostran efter att ha sett ett avsnitt av supernanny och kommer med diverse ovälkomna råd. Slå dövörat till de råd som ni inte tycker ger er nått eller som känns fel i magen. Ni kommer lära er vad som fungerar på just ert barn.

För oss har ett vinnande koncept varit att sova i skift. Vi sov i skilda sovrum för att det fungerade bäst för oss, jag och bebis kunde stöka runt bäst vi ville med amning/ersättning eller cyklande vid magont utan att störa sambon som skulle upp och jobba. Jag gick och la mig tidigt, tog nattskiftet, sedan ville bebis upp vid kl 6 och då var det sambon som tog över och jag fick sova ostört 2 timmar innan sambon skulle till jobbet. När vi fick fler barn så var det även för att de större barnen kunde gå in och störa pappa på natten utan att väcka bebis men det behöver ju inte ni tänka på än.

Med vårt första barn hade vi inte möjlighet för sambon att jobba deltid, vid nästa barn jobbade sambon 70% och det gjorde vardagen mycket enklare.

3 gillningar

Jag köper det du säger om barnen har kolik eller annan sjukdom.

Men om allt är bra med bebisen så bör man reflektera över sin egen roll om vardagen ser ut så som du beskriver det. Om man nu inte vill ha det på det sättet men det låter som att du tyckte att det var jobbigt.

1 gillning

Vi har försökt läsa på om babypotting här: Kom igång med babypottning - Blöjfri bebis

Nu är vår bäbis bara 3 veckor men det känns omöjligt att se några som helst signaler på kiss eller bajs. :confounded:

2 gillningar

Early days still - och tlllåt er alla att leka lite med det, så det inte blir ‘ett måste’ liksom.
Och du - GRATTIS TILL BEBIS!! :heart:

3 gillningar

Jag gick många promenader, jag önskar jag gick fler när mina var små och då på nya ställen för att upptäcka och se saker, hade ni även någon podd i örat helt fantastiskt. Umgås med bebis så mycket du kan och ta många foton och framförallt videos som du kan kolla på senare. När barnet är 2 år har du glömt enormt mycket och då är gamla videos så himla kul att se på för man minns tillbaka🤩

1 gillning

Jag trodde nog bara att det skulle vara enklare. :person_facepalming: Det går många blöjor, :smile: Tack :heart:

1 gillning

Det är väl då man skaffar en till? :smiley:

1 gillning

Vi ser inga signaler alls på kiss eller bajs även vid 1,5 år, utom att han kan stå och klämma rejält när han väl redan håller på och bajsar. Kör på om ni orkar, men jag har hört historier om att potträning kan bli ogjort när barnet börjar på dagis sen. Vi kommer nog försöka mellan 2 och 3 år. Men klart det är tråkiga pengar med alla blöjor…

1 gillning