Har själv inga sådana strategier alls. Vi är i regel hemma på semestern och antingen håller på med husprojekt/trädgård/hobbys, eller tar det lugnt.
Kommer vi på inför semestern att vi vill göra nått speciellt något år så får man se vad pengarna räcker till, och ev spara undan lite extra, annars gör vi mest mindre aktivitet som inte kostar så mycket.
Brukar inte göra någon särskilt, förr var vi bara hemma och pysslade med hus, trädgård och läste böcker i hängmattan. Nu med barn blir det mest att försöka aktivera dom dagarna i ända, bada och åka till lekplatser, skogen osv. Jusr idag slår vi lite på stort och ska till Tosselilla. Blir en låååång dag, hoppas de uppskattar det. Några flygresor eller så blir det inte, känns inte bra för miljön och vi uppskattar inte det så mycket.
Vi har alltid prioriterat att resa och har nästan alltid varit borta tre/fyra veckor varje sommar. Det innebär att pengarna investerats i upplevelser istället för stuga, husbil eller husvagn. Barnen (idag 20 och 21) fick börja med klassiska semesterorter runt medelhavet med pool och bad fram till de var runt sex år. Därefter blev det Karibien, Asien och Afrika. Från åtta års ålder blev det rundresor i USA, Europa och Afrika.
Har gjort ekonomiska uppoffringar men både vi och barnen uppskattar investeringarna i minnen.
Ja, helt rätt men när det i övrigt är 100 procent tortyr för en själv att vistas där är det iaf för mig svårt att finna glädje. Min erfarenhet av barn på sådana där maxade nöjesparker är att barnen snarare hamnar i någon slags exstas där de blir helt överväldigad och springer runt från aktivitet till aktivitet som en duracell-kanin. Detta tillsammans med tusentals andra familjer och barn som trängs och hetsar runt gör upplevelsen till rena mardrömmen.
Jag tror på mer enkla upplevelser där barnen får möjlighet att i lugn och ro fokusera och uppleva. Tror inte upplevelsen och glädjen blir bättre om allt totalmaxas på ett hetsigt och artificiell sätt.
Hmm så är mina barn all vaken tid dock. Sen vet jag inte, man får lära sig tålamod som nu när vi köat till go cart i en timme. Att köa är ju det svenskaste som finns!
Låter verkligen jobbigt. Jag upplever i alla fall att både jag och barnen mår bäst av att få uppleva i lugn och ro. De får tid att fokusera, fokusera och känna efter när de har lugn och ro för varje upplevelse. Jag har väldigt svårt för den här all-in-bonanzan där barnen ska totalbombas med positiva intryck. Det kan vara tex födelsedagar med oändligt med presenter, kompisar, godsaker, upplevelser eller lekland och tivolin av olika slag. Det blir som en jävla dimma av extremt upptrissad stämning snarare än att man ser den här lyckan som DonTomaso pratar om. Jag tror inte barns hjärnor och känsloliv kan hantera så mycket intryck på en gång utan tror snarare att det är jobbigt och nästan halvtraumatiskt precis som det är för oss föräldrar. Det är liksom inte “the more the merrier” som gäller utan snarare “less is more”.
Köa är för övrigt vidrigt och något jag undviker i det sista. Skulle aldrig väntat i en timme för go-cart
Har varit hemma hela sommaren så de tyckte det var toppenkul att åka iväg idag iaf. Men annars håller jag med dig. Ja det suger att köa men man får offra sig ibland.
Tycker det låter otroligt stressigt med en del kollegor som har aktiviteter med barnen i princip varje dag. Ridning, fotboll, fiolspelande osv osv. Det är helt okej att bara ha tråkigt ibland och använda fantasin istället…
Ja, sånt håller vi inte på med. Vi har en “aktivitet” per barn men ofta vill de hellre stanna hemma och leka med kompisarna än att åka iväg på träningen så ibland undrar jag om det ens är värt tjafset med de där enstaka aktiviteterna över huvud taget. Jag kan dock förstå de som har barn men inga kompisar i närheten som barnen bara kan springa ut och leka med. Då måste man ju göra lite mer uppstyrda saker för att barnen ska få lite variation till att sitta hemma och ha tråkigt
Vi bor så bra och gillar inte att resa, så vi nöjer oss med en vecka hos släkten i andra änden av landet. Vi bor gratis då, men betalar såklart inköp, städar, lagar mat etc. Årets vistelse gick väl på runt 1500 kr+ bensin dit och hem.
Släkten och bekantskapskretsen har olika vanor, nån har stuga, nån har husbil, nån står på camping med husvagn hela sommaren, nån åker på resor till Kolmården/Gröna lund/Astrid Lindgrens värld, nån åker på solsemester, nån bestiger berg i Europa, nån vandrar i fjällen i tre veckor… i slutänden brukar alla vara lika nöjda och glada
Håller med dig delvis.
Jag tycker absolut man kan dra ett besök på legoland eller liknande, men den här hetsen om att ständigt göra saker som du beskriver instämmer jag om att den inte är hälsosam.
Vi har aldrig låst oss till något särskilt utan gjort väldigt olika.
När barnen var små Astrid Lindgrens värld, kolmården har besökts några gånger. Vi har nog varit på Gotland 3 ggr med barnen om jag minns rätt. Åre massvis med ggr, både sommar och vinter. Alltid på sportlovet, vi stod över en gång för att åka utomlands på sommaren och det uppskattades inte…
I slutet av augusti åker vi utomlands för fjärde gången sen barnen föddes. Grymt skönt att kunna ha sin vanliga semester hemma, sen jobba några veckor och ha en vecka till.
Dom är 10 och 14. Vi brukar ta tåget till sthlm nån gång per år också. Var nyligen på grönan, dom är tyvärr lite feg på karuseller. Så jag fick åka monster själv . En lagom mix är bra för oss, alla gillar att vara hemma och ta det lugnt men även se och uppleva saker ihop.
Jag håller för närvarande på med naturarbete nån vecka på sommaren, har ett antal hektar och vill gärna se området bli “levande”. Det var nånting som bara blev av som följd av min situation.
Om ni vill verkligen välja semester så kan jag rekommendera att hyra t.ex. husvagn eller båt för att testa er fram
Jag och några kompisar hyrde segelbåt i göteborg och åkte upp till åmål och tillbaka. Det gav en rätt så genomgående åsikt om båtlivet och kostade sådär 60 tkr (vi hade en större båt då vi var 8 personer, en båt för 2-4 är nog 8-25 tkr per vecka nu)
Min man kommer från ett land långt bort så våra semestrar går uteslutande till att hälsa på dem. Vi har råd att åka vartannat år och det året vi är hemma på sommaren hälsar vi på släkt i Sverige och en mindre resa till t ex Gröna Lund eller Liseberg. Ett gemensamt beslut att alltid åka till mannens familj vartannat år så länge hans föräldrar är i livet.
Det är väl tur att vi är och funkar olika…!? Skulle vara jobbigt om “alla” barnfamiljer åkte till olika nöjesparker hela tiden, köerna är långa nog ändå till åkattraktioner…
Jag och särbon uppskattade besöken på Disney och Universal i Florida med hennes två barn. Barnen likaså och pratade om det många år efteråt. Vi hade trevligt och roligt allihop.
Men varje familj gör ju självklart det som passar deras behov, intresse och plånbok.
Våra barn är så små så vi väljer att inte åka på någon semester under ett par år (får se om vi lyckas hålla oss till planen dock).
Har varit på några semestrar när sonen var 8 mån till 2,5 år och jag skulle ljuga om jag påstod att det var avslappnande. Det tog trettio timmar sist på olika flygplatser i och med Microsoft datahaveriet. Och nu har vi en till bebis.
Jag vet hur jag INTE vill semestra. På förra ställplatsen med husbil såg vi ett par från österrike i en kombibil (hantvekarbil). De hade två småbarn, typ 1 och 3 år. De sov i taktält på bilen alla fyra. HELA bagaget var fullt till taket med packning. All matlagning och ätande behövde göras utomhus. Det är inte så jag skulle vilja semestra.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan göra flera olika turer på sin semester. Tältsemester kan vara trevligt eftersom det är billigt, sjukt flexibelt, nära naturen och väldigt mycket här och nu. Man får fullt fokus på att fixa det dagliga vilket i sig kan vara en avkoppling och ett sätt att umgås med familjen. Vet inte om jag skulle orka åka genom halva Europa med tält men kortare turer på några dagar är inte alls dumt. Har tidigare haft dåliga erfarenhet av tältning men är vädret bra och man har schysst utrustning kan det nästan vara som att sova hemma.