På 10 år har jag sparat, och köpt mitt 1:a, 2:a och 3:e hus. Vad gör jag nu!?

Hej!
Jag önskar ditt perspektiv och dina tankar!
Jag är 36 år, har fru och 2 barn.
2015 köpte jag min första lägenhet. Idag bor vi i radhus och har dessutom en fjällstuga och ett sommarhus.

Om vi fortsätter att spara, som vi har planlagt, så har vi i dagens penga-värde: nedbetalt hus och 14 mill på börsen och en bra pension.

Det är inget mål, att gå i pension tidigt. Jag känner ingen glädje av att spendera pengar. Men det sitter også långt inne att ”slösa”. Något som jag säkert kan vara bättre på..

(Jag delar ett estimat, på min uträkning hur mycket pengar jag har som pensionär,65år gammal, om jag sparar som jag har planerat.
Alla belopp är i dagens ”värde” normaliserade för inflation)

Mer info:

Min fru jobbar 80 %, och vi har massor av tid att vara tillsammans och skapa minnen.
Det jag är osäker på är balansen: hur mycket jag ska spara nu, och hur mycket jag ska spara till senare.
Så här ser vårt liv ut idag:
∙ Frun jobbar 80 %
∙ Vi prioriterar bra mat hemma
∙ Vi prioriterar inte restauranger – äter bara ute på födelsedagar eller resor
∙ Ungefär en veckas solsemester om året
∙ Åker ofta till våra egna hus
∙ Köper inte onödiga saker, begagnat till barnen
Kort sagt: våra utgifter speglar det som är viktigt för oss.
Det jag grubblar på: lever jag för mycket för framtiden och borde unna mig mer idag? Eller är det jag väljer nu – ett liv med mycket kvalitetstid men lite fokus på nya prylar – egentligen helt rätt, så länge jag fortsätter spara enligt min plan?
Vad tänker du?

Det är ju helt omöjligt för ngn annan att svara på. Om du är nöjd med hur de lever nu, toppen, då är balansen bra. Om du tycker att du gör avkall på ngt idag, då sparar du för mkt. Själv gillar jag resor så gör detta 3-4 mån per år. Har trots detta hög sparkvot, men skulle inte offra resorna för att spara mer. Vad som är rätt för dig vet bara du.

2 gillningar

Tack för ditt svar.

Du har nog rätt. Det jag tycker ä svårt är att det finns oändligt med saker att lägga pengar på, men jag känner inte att jag får ökad lycka av att spendera mer. utan jag tror ofta att man kan leva lyckligare med att uppskatta det man har

Men samtidigt, så ser jag inte någon anledning att ha ”massa” pengar när jag är inte kan använda dem.

Men, jag tycker också att mitt nuläge, så har jag för lite pengar för att sluta spara.. men så tror jag att jag alltid kommer känns

1 gillning

Känner ni att ni hinner med tre hus/stugor?

Låter som potentiellt mycket jobb och man kan ju tyvärr bara vara på en plats samtidigt.

3 gillningar

Tack för ditt svar. Vi är som regel varannan helg på fjällstugan från desember-april och åker till sommarhuset 6 veckor på sommaren. Resten av tiden är vi i radhuset

Vi har valt radhus där vi inte behöver göra så mycket själva. Även samma med sommarstugan, som är ett hus men en bostadsrätt och föreningen är ansvarig för fönster, målning och tak.

Vi använder det när vi har lust, och gör att vi kan vara nära annan familj och skapa många minnen tillsammans. Så vi tycker det är värt det

1 gillning

Amorterar ni 27k i månaden?

Och det verkar vara dålig värdeutveckling på bostäderna?

En bostad som kostar 14.5 milj idag kommer säkert kosta mer än 20 milj året 2055

Japp, det är helt rätt. Och jag har satt låg värdeutveckling framåt. Har inte fokus på det, då jag räknar med att ha kvar husen så länge jag kan.

Alla belopp är normaliserade till dagens värde. Satt en ökning på 3% om året på fastigheter, inflation på 2,5. därav en liten ökning. Men allt är omräknat till dagens pengar för att det ska vara enklare att förstå ”värdet” på pengarna

Med mina beräkningar, så ska husen vara värda 34 Mill 2055. Men då en 3% ökning per år

Hmm.. Smart att inte skjuta upp kul saker. Barn växer fort. Efter 15 är dom ofta måttligt pigga på att resa med föräldrarna och att resa med sura övre tonåringar är måttligt kul också .
Vi är runt 70 år. Vi ser trist ofta kompisar 65+ gamla tappa drivet av olika orsaker. Är det inte demens eller dåliga knän så är det cancer eller nåt annat skit. Till och med ett par infarkter innan 60 har drabbat en man i vår närhet. Ofta drabbas den ene bara men dom tappar typiskt farten rejält som par då tyvärr.
Med er massivt imponerande ekonomi skulle jag fundera över vad ni vill göra som vore kul som familj och därefter utöver det ni redan gör.

• Rikast på kyrkogården :laughing: som ser möjligt ut för er är inget meningsfullt mål tycker jag…

Vi reste mycket med Barnen sommartid speciellt. Ofta 4 veckor nere i södra Europa. På den tiden var det husvagn man använde. Numera kanske större husbil ligger närmare till hands.
Personligen har jag alltid servat, lagat och fixat själv med hus och hem och alla fordon jag ägt.
Men tanken att äga 3 olika bostäder får mig bara att tänka “arbetsläger” där långa attgöra listor skulle finnas som dåliga samveten för mig. Men det beror på hur man är som person förstås och hur mycket boendena behöver fixas med.

3 gillningar

En annan tanke kan vara att skänka pengar eller hjälpa till där det behövs i samhället. Det låter som att ni har det ni behöver och inte behöver jaga nåt mer. Var nöjda. Lev.

3 gillningar

Tack för ditt svar!

Du är innom många av mina tankar som skapar reflektion hos mig!

Ja, det är faktiskt lite sjukt.. har sista 5 veckorna satt mig inn i min ekonomin genom att gått igenom alla kontoutdrag sista 2 åren förstått hur man ska räkna fram sin förmögenhet. Och jag ska vara ärlig och säga att jag känt att jag inte har utrymme att ge pengar. Men, jag förstår nu hur dumt det ser ut. Och samtidigt så tror jag det bara kommer bli tydligare framöver så det ska jag utforska mer!

1 gillning

Varför vänta till pension med att börja leva? hade ni inte kunnat gå på resturang oftare?

Det är lite intressant att din situation idag är långt över min målsumma. :star_struck:

1 gillning

Hej,

Lite osäker, men just restaurang, äter ute på jobbet varje dag dock.. men restaurang på fina ställen är något som är långt ner på min prioritering. Det kommer jag nog göra sällan, både innan och efter pension.

Vi prioriterar våra två fritidshus, som kostar ungefär 30,000kr/månaden. Det tycker vi är att leva. Men man kan även göra det mer fullt ut -Exempel: Jag tänker en del på alla ”saker” man kan köpa. Elsykkel, extra bil, städhjälp osv osv. Vi kan prioritera detta men då blir det mindre eller inget sparande.

1 gillning

Varför har ni två fritidshus? Vi har ett och är nästan aldrig där. Hur skulle det hinnas med? :nerd_face:Jobbar ni därifrån kanske? Själv hyr jag hellre än äger. Då blir det lite variation.

1 gillning

Intressant. jag vill ha så lite med hus och saker och göra som möjligt. har inte ens krukväxter så jag kan åka iväg. ^^

Då låter det som du inte ska ha något fritidshus :slight_smile:

vi är på fjäll-stugan varannan helg mellan december till april och åker massor med skidor varje år. = vi älskar vinter och snö.

På sommaren är vi nära familj, och har en sommarstuga för att få det sosiale livet och då är vi där 6 veckor i rad + några helger innan och efter.

2 gillningar

Haha, växter har vi också lite av. Vi reser också massor, men våra resor är till snö på vinter och bad på sommar :slight_smile:

Men vi har två små barn så hotell och restauranger är inget som passar oss

1 gillning

Tack för era reflektioner och tankar. Detta är det jag tänker framåt:

:white_check_mark: Fortsätta med vår nuvarande sparplan, men tillåta månader utan sparande – sparandet ger oss trygghet och valfrihet. Samtidigt vill jag bli bättre på att tänka över hur vi kan bidra mer till andra, både med vår tid och genom donationer.

:white_check_mark: Bli mer medveten om att viss konsumtion faktiskt har ett värde – och inte per automatik är slöseri.

:white_check_mark: Öka konsumtion som faktiskt höjer livskvaliteten. Jag tror inte att allt som gör livet “enklare” nödvändigtvis ökar lyckan, men minnen och upplevelser är något man sällan ångrar.

:white_check_mark: Undvika att jämföra mig för mycket med andras sätt att “leva mer”. Att vi har tre bostäder är inget som passar alla, men för oss skapar det enormt mycket värde, minnen och ett rikt liv.

3 gillningar