Hej!
Detta är min första tråd på forumet, efter att ha hängt i kulisserna samt lyssnad på podden i flera år. Vill passa på att tacka för värdefullt innehåll som är den enskilt största anledningen till att jag påbörjade och har fortsatt att spara, sedan 5 år tillbaka.
Jag funderar själv mycket på min ekonomiska situation men önskar er kloka input. Jag har dels lite specifika frågor i slutet, men även tacksam för övriga reflektioner och att vidga mina mentala vyer. Mycket bakgrundsinformation, hoppas ni orkar läsa!
Bakgrund:
-
Jag är drygt 30 år, bor med sambo (delad/separerad ekonomi) i hyresrätt i attraktivt område i Stockholm där vi vill bo. Låg hyra för området, medelstor 2 RoK. Vi vill gärna ha barn inom ett par år och i samband med det så vore det rimligt men inte helt nödvändigt att flytta, just eftersom vår lgh inte är ”bekväm” för familjeliv (ingen diskmaskin, tvättmaskin eller hiss och bor högt upp). Låg sannolikhet att kunna byta till större el. bättre lgh i samma område, medelstor sannolikhet att kunna byta till det i ett för oss ”ok” område som säkert kan passa livet med barn.
-
Inkomster: Anställd med unikt hög lönemöjlighet utifrån min profession. Lönen varierar i helt linjärt förhållande: ju mer jag jobbar desto högre lön får jag. Snittar ca 80K/brutto. Ingen löneutveckling alls. Mycket låg sannolikhet att jag självmant byter jobb, men om jag skulle behöva det kommer jag ha ca 50K lön för heltid, med i princip ingen löneutveckling.
-
Tillgångar: Har ca 1,6M sparat, varav 1,3M Lysa 100% aktier, resten övriga fonder. Intjänad pension och studielån tar i stort ut varandra.
-
Utgifter: Ca 13K i utgifter som täcker grundläggande levnadskostnader. Budgeterar för runt 6K månad för nöje och övrigt, detta håller jag dock inte stenhårt på utan har något friare tyglar men brukar ofta landa runt där. Hade sannolikt kunnat dra ner på dessa 6K om jag hade velat.
-
Sparande: Månadssparande i Lysa 100% aktier utifrån månadens lön, brukar spara vad som blir över utifrån de 19K utgifter. Vid min snittlön ca 80K brutto=54K nettolön= månadsspar 35K = 65% sparkvot. Framtida sparande: Kommer aldrig ha lika hög lön, inte heller sparmöjlighet givet att vi kan få barn om några år - då jag kommer vilja jobba mycket mindre efter föräldraledighet. Sannolik inkomst brutto då ca 45K.
-
Ekonomisk grundinställning/övriga förutsättningar: uppväxt arbetarklass, hög respekt för pengar. Finner mycket tacksamhet och njutning i livets ”lilla”, ej intresserad av lyx men gärna kvalitét i köp. Snålar inte, köper det jag vill ha. Generellt hyfsat billig i drift och samtidigt tillfreds. Hög generell grit och målmedvetenhet. (Potentiellt arv ca 5M allt från 0-30 år fram i livet, men kan likväl vara 0 SEK, så försöker bortse från denna möjlighet.)
-
Mål: Någon typ av FI(re). Valfrihet i att arbeta. Tänker att jag på sikt max vill jobba 50%. Fortsatt låga månadskostnader. Vill längre fram gärna ekonomiskt stötta familjemedlem som har kroniskt svår ekonomisk situation (ej skuldsatt).
Jag tar väldigt tacksamt emot all typ av input/reflektioner, men mina mer specifika frågor handlar om följande:
-
Vad är klokt gällande boende? Komma in på brf marknad så snabbt det går eller fortsätta med hyresrätt så länge det går? Dock ytterst höga priser i det området vi vill bo kvar i så länge det går, ca 115K/kvm. Känns inte värt det iom räntekostnader, men det är väl en investering med låg risk.
-
Hur kan man tänka kring FIRE/långsiktig ekonomisk planering efter dessa förutsättningar? Jag tänker kanske Flamingo Fire-liknande-mål dvs ca 2,9M för att därefter kunna jobba deltid för att täcka månatliga kostnader, men är osäker.
-
Bör jag löneväxla till ett visst belopp? Varför? Tar det längre tid att nå FIRE-mål då? Får ej de extra 5,8% procenten av arbetsgivare eller vad det nu är, utan då är det för andra anledningar typ minskad inkomstskatt.
Tack! Glad sommar!