Brukar föredra någont slags lägenhetsliknande boende eftersom man vill kunna laga mat åt sina kräsna barn så hotell går ofta bort, men har även bokat och bott på hotell för runt tusenlappen. Dock inte i Paris. Dit skulle jag aldrig vilja åka med mindre barn. Inte större heller för den delen ![]()
Ok här har du Gran Canaria. Finns inte ett enda rum under 1642 för en familj på hotels.com.
Tro mig, du hittar inte ett rum för 1000 kr längre.
Jag har inga problem att hitta på booking. Om det är regelrätta och hotell eller inte är sällan något jag ens tänker på. Har för i sommar bokat typ sju olika boenden i frankrike och spanien som legat mellan 800 och 1200. Har inte ens reflekterat över att det varit ovanligt dyrt. Vill man komma undan ännu billigare finns det många campingar som har stugor, glamping, mobila hem osv. Är man ute sent kanske det är svårare nu än förut att hitta bra boende till rimlig peng om det är högsäsong. Under vintern har vi bott på helt ok trestjärnigt hotell med familjen för under tusenlappen i Spanien. Det är absolut inte omöjligt eller ens några konstigheter att hitta ok boende för 800-1200. Lyckas man inte så är man dålig på att leta, har begränsat sig på något konstigt sätt eller är sent ute.
Här har du en trevlig lägenhet på Maspalomas. 9 i betyg för 1117.
Lite sunkigare men för 907 kr
Här får man gå upp till 1487 per natt men då får man havsutsikt
Fastlandet
Gott och blandat i ett större område i sydöstra spanien
Flotta och vackra provence/cote d’azure
Kreta
Som sagt, de har isf ett udda läge tex 3-4 mil från kusten eller är inte hotell.
Sedan är frågan hur trevligt det är att bo på ett 1-stjärnigt boende. Personligen skulle jag inte ta den risken när man är på semester med familjen.
Har aldrig bott på något enstjärnigt boende någonsin. Sen om det är hotell eller inte tycker jag är helt irrelevant. Det viktiga är att man hittar ett boende som passar en. För oss är det oftast inte hotell eftersom hotellen brukar ofta ha låg grad av utrustning, vara mindre och sämre uteplats. Det är fullt möjligt att åka på semester till södra Europa för den budget vi har… Dvs 12 000 för resa och tusen spänn natten. För en vecka blir det endast 19 000 men vi brukar vara borta längre än så samt hyra bil så man kan uppleva lite mer än bara kvarteret man bor i.
All inklusive är ett måste för mig på semestern. Ska jag betala allt separat blir det ännu dyrare🙄 Samt att det är väldigt svårt/ nästan omöjligt att få vegansk mat på en taverna i Grekland. Oftast är det pommes, sallad, dolmades och Fasoulada. På hotellen finns alltid flera veganska utbud
Vi har inga hemmaboende barn längre och kan resa flexibelt men reagerar också på priserna. Förra året åkte vi i 3 veckor till Karibien på vinterb och betalade 70.000 kr. I år fick vi betala 85.000 kr för exakt samma resa MEN för 2 veckor.
Vi har råd med det genom prioriteringar. Bor väldigt billigt i en alldeles för liten bostadsrätt. Månadsavgift inklusive allt såsom el och parkering = 3900 kr. Försäkring, internet och diverse streamingtjänster 1200 kr. Lån och amortering 1600 kr = 6700 kr. Mat och hygienartiklar/ förbrukningsmaterial 4000 kr. Mobilabbonnemang och gymkort 1000 kr för oss båda.
Det blir totalt knappt 12.000 kr i månaden.
Vi har bara en bil, en gammal från 2002 som “bara” kostar bensin och service 1 gång per år.
Vi båda jobbar heltid och sparar ca 3000 kr var på ett reskonto. Skatteåterbäringen går direkt in på det med.
När vi kollar på resor kollar vi alla erbjudanden, väntar på deals som all inklusive gratis, res 2för1 (finns även barn reser gratis)
Om du tex bokar TUI via Coop får du en masssa poäng. Poängen kan du sedan använda för att tex veckohandla. Eller skaffa ett TUI kreditkort, där samlar du poäng vid varje köp. Poängen kan sedan omvandlads till presentkort som du delbetalar nästa resa med
Kika runt bland resmål och se var utbudet på att hyra eget boende är stort. T ex Mallorca. Hyr ett hus/lgh och boka separat flyg ner. Hyr bil och åk runt och utforska lite, städer, stränder, restauranger… Billigare, roligare och mer minnesvärt till 100 %.
Är ni flexibla med vad det gäller tid och resmål så går det fortfarande hitta bra SistaMinuten erbjudanden. Men då gäller det att vara flexibel och kunna resa med några dagars framförhållning. Samt att ha is i magen, dvs inte jorden går under om det inte blev en sommar resa som tänkt.
För mig tvärtom. Känns oprisvärt att betala för tre mål per dag plus fri dryck och snacks.
Vill man äta på stan betalar man dubbla måltider. För egen räkning klarar jag mig bra på två mål per dag under lata och varma dagar och inga snacks däremellan.
Därav mer prisvärt och bättre valfrihet att bara betala för frukost och kanske middagar.
Men alla är olika.
Angående vegansk mat, pommes och sallad är väl veganskt?
Menar du att det är enklare att få vegansk mat på hotellets all inclusive-restaurang än att laga din egen mat eller att gå på valfri restaurang?
Håller med. Har aldrig kört med all inclusive. Känns som rena mardrömmen att vara begränsad till det stället man bor på och dessutom under specifika tidpunkter. Det är ju som att sitta på kåken. Jag tycker till och med att hotellfrukost brukar vara jobbigt. Man måste skynda sig ned på morgonen innan det stänger för att där armbåga sig fram med andra som också varit tvungen att skynda sig innan det stänger. Halva nöjet med att resa är ju att prova lite olika ställen och befinna sig på olika platser när man äter.
Fascinerande att tänka ett par charterresor per år numera lätt lägger till 1-2 miljoner i kapitalbehov i FIRE.
Är man fire flyttar man till ett varmt och gött land så det krävs inga charterresor. Man kan även välja ett billigare land och därmed spara lite pengar som man kan använda till sommarresor till släkt i sverige där man kan bo gratis.
Kör man Amex Elite och drar i poäng på saker man ändå skulle handla under året så räcker det gott och väl till flygbiljetter för en familj.
Sen kan man både boka boende och bil om man har poöng över.
Då behöver det inte bli så stor kostnad.
Årskostnaden för kortet betalar sig genom att man kan investera stor del av det man har på buffertkontot.
Investera det du har på buffertkontot? Förklara gärna hur du menar?
Jag har haft runt 150 000 i buffertkonto för att hantera svägningar i vardagsekonomin.
Beroende på när större inköp hamnar kontra löneutbetalningar.
Med ett kreditkort hanteras detta över två löner och jag vet att det alltid finns utrymme om något oförutsett händer med tex bil eller hus.
Självklart betalar man utläggen direkt så det inte faller ut någon ränta.
Investerat 120 000 av bufferten sedan 1 år tillbaks. Detta bör ge en motsvarande avkastning som kostnaden för krediten som ligger på 6000 sek/år.
Men då ramlar det ut ett antal poäng som vi flyger för i familjen. Kan man som vi tänka sig resa till Åre/Pärnu/Tallin får man väldigt mycket resa för poängen.
Barn upp till 11 har dessutom halva priset på SAS. Så inga problem komma ner till medelhavet en gång per år med 4 pers utan överdriven spend på kortet.
Ok då har vi lite olika definition av buffert. Jag trodde du menade buffert för oförutsedda utgifter. Den ska man ju absolut inte investera utan ha just som en buffert tillgänglig på ett konto. Du verkar mena en typ större hushållskassa.
Ja jag ser det som en motsvarande checkkredit. Men beror ju självklart vilken typ av ekonomi man har.
Min är ganska varierande gällande inkomster och utgifter.