Charterresa 2025

Jo,men hur kul är det att äta pommes och sallad i en vecka? På buffén finns mycket mer urval så att även jag kan välja

2 gillningar

För det första vill jag ine laga mat, städa och diska på semestern, det gör jag resten av året. På de tavernor jag har varit hittills under alla mina resor till Grekland får jag oftast höra att det inte finns något veganskt förutom just pommes, sallad (som ibland tom serveras med feta även om jag meddelat att jag är vegan) och om jag har tur någon böngryta. Det blir lite tråkigt i längden.

På ett all inklusivehotell är de flesta vana vid veganska turister, har veganska alternativ och utbud. Flera hotell vi har varit på har tom “vegan corner” med tex linssoppa, böngryta, veganskt köttsubstitut mm. Sedan finns ju alltid salladsbuffén.

Som tur så är vi alla olika🥰 jag går upp runt 08:30, käkar frukost och går sedan till stranden där jag är hela dagen för att få ut så mycket som möjligt av semestern, dricker öl och käkar snacks. På kvällen sitter vi på uteserveringen, njuter av god mat och drick. Sedan kan man antingen gå ut en sväng eller så är man kvar på hotellet. Och om man vill gå ut och käka så är det ju inget som hindrar en. Helt perfekt semester för mig. Priserna är nästan lika här hos oss, ett 3stjärnigt all inklusive kostar lika mycket som ett 4stjärnigt med bara frukost. Enda skillnaden på hotellens standard är att det ena har strykjärn på rummet samt schampoo och tvål

2 gillningar

Ni som lägger 60-80tkr på en veckas semester. Har ni inte möjlighet till obetald ledighet eller liknande? För gemene man bör den summan motsvara ca 6-8 veckors lön.

Så alternativkostnaden till att stressa sig igenom 1 vecka med massa andra familjer med jöga förväntningar är att kunna vara ledig hela sommaren med barnen hemma.

Temperaturen, under sommaren, är dessutom behagligare hemma och klimatpåverkan betydligt mindre.

2 gillningar

Absolut inte, under pandemin kunde man lätt få en all inclusive för 3000kr per person. :blush:

1 gillning

Ja, på sommaren är ju sverige perfekt. Finns ingen anledning att åka utomlands för klimatets skull iaf, tvärtom. Det finns dock andra anledningar till att åker iväg på sin semester, nämligen att uppleva ett annat land, annan kultur, annan mat, annan natur, annan arkitektur, annan historia, andra sevärdheter osv.

1 gillning

Min erfarenhet av Grekland överensstämmer med din. Tavernorna är trevliga men utbudet är mycket likartat överallt. Det kan finnas en del smårätter utöver det du nämner och dessa kan dessutom vara trevliga. Det blir dock tjatigt att äta samma grejer hela tiden.

1 gillning

Jag tycket att den svenska sommaren är för kall, vattnet går inte att bada i :cold_face: och den veckan som jag ändå tar ledigt är det garanterat regn.
Tom 2018 som var sommaren med extremvärme tog jag semester första veckan i augusti och hade 3 dagrs regn av 5. Där och då svor jag mig själv att aldrig mer slösa min semester och ta ledigt pp sommaren. Istället jobbar jag hela sommaren till mina kollegors stora glädje, och så åker jag på sol-och badsemester till Medelhavet 1 vecka i slutet på maj och 1 vecka i slutet av augusti. Sedan lämnar jag Sverige 3-5 veckor i dec-jan-feb och drar till Karibien eller Nya Zeeland

3 gillningar

Konstigt att ingen berört det tidigare i tråden… När någon tar upp att satsa lite mer på t.ex boendet eller känna den sköna känslan att vara skuldfri etc. före att investera pengarna på börsen då dyker genast alternativkostnaden upp.

Med TS exempel att lägga 45,000 kr (3,800/mån) på en charterresa blir denna alternativkostnaden med ränta-på-ränta hyfsat hög med åren. Med ännu dyrare eller fler resor blir det ruskigt mycket pengar om historisk börsutveckling håller i sig.

Men som alltid, gillar man att resa med allt vad det innebär skall man naturligtvis göra det! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jösses vad dyrt. Vi hyrde ett hus i 2 veckor på Gran Canaria (Anfi) i januari i år, samma förra året. 16 000 för två veckor, delat på 5 vuxna. Flygbiljetter hittade vi för 10 000 t/r för vår familj med ett incheckat bagage.

Totalt för flyg + boende i veckor för vår familj 2 vuxna 3 barn blev ca 14 000 för oss.

Då vi har små barn som inte sitter stilla på restauranger så föredrar vi att hyra hus och laga mycket mat hemma och ha möjlighet att skapa lite “vardag” även på semester.

Här bodde vi:

1. Väldigt oklart hur du räknar. Hur blev 16 tusen i boende 4? 14 - flyg = 4
  2. Hade ni 3 extra vuxna med er som delade broderligt och lät era barn bo gratis? Men 16/5 =3,2 x 2 = 6,4 + 10 i flyg blir ändå inte 14
  3. Har man skolbarn och åker peak season blir det alltid dyrare
1 gillning
  1. Gick lite snabbt där (första inlägget på RT), men 16 000 delat på 5 vuxna (och en hop med barn) som reste ihop. Vi delade upp kostnaden på rum och vi tog ett av de mindre rummen. 16 000/ 3 rum ca 5300 per rum. Vårt rum subventionerades lite då de andra sällskapen hade havsutsikt mm :slight_smile: Men vi kompenserade med lite extra kött till grillen osv.
  2. Se ovan.
  3. Skolbarn finns i familjen här också. Detta var under jullovet men även några dagar ledigt in på terminen. Gäller att gräva djupt på Airbnb och Booking samt boka flygbiljetter långt innan för att komma billigt undan, iaf enligt vår erfarenhet.
2 gillningar

Så ditt tips är att resa med andra och dela på boende. Man kan ju bo på hostel/vandrarhem också men är inte riktigt jämförbart med säg 4-stjärniga all-inclusive hotel med vattenpark

1 gillning

Det kan absolut vara ett alternativ, mest för att belysa att det inte behöver kosta 50-100k för att bada och sola på vintern med en familj. Vi har åkt själva tidigare och då betalat lite mer för boendet .

Huset vi hyrde höll dessutom betydligt högre standard än de flesta 4-stjärniga hotell på Gran Canaria, dessutom med 3 pooler i området och havsutsikt från övervåningen.

Föredrar man all-inclusive så ska man naturligtvis välja det.

1 gillning

Måste resan gå till just Spanien eller Grekland? Känns som alla åker just till de länderna år efter år. Finns ju fler länder med solgarantier runt Medelhavet, som kanske rentav kan vara billigare. Ex Albanien

Albanien är inte lika billigt som det var…

Jag var i Albanien 2015 när Apollo var bland dom första som släppte resor dit och då var det löjligt billigt.

Min kollega var i Albanien förra året och det var tydligen löjligt dyrt och har blivit någon form av partyställe.

Haha ja det gäller att vara tragisk. Att tänka på hur mycket mer man hade fått ut av ränta på ränta effekten än att åka iväg på en resa :sweat_smile::sweat_smile:

Prexis, lika tragiskt som att ist för att lägga pengarna på vad som helst som förgyller livet mer än maximal avkastning tänka alternativkostnad och lägga allt på börsen. :slightly_smiling_face:

Vad får du ut av livet att ta ut dom pengar om kanske 15-20 år?

Förmodligen inte jättemycket eftersom vi då närmar oss 80 bast… :sweat_smile:
Jag är nog dålig på att uttrycka mig men min andemening är precis den du beskriver, att inte tänka i termer av alternativkostnad jämfört med börsen hela tiden som en del andra gör. Ett försök till lite ironi alltså… Men förstår att det kan vara ett bekymmer eftersom det kan vara ganska dyrt med regelbundna charterresor.

För oss har resor inte haft någon någon större prio utan vi har lagt pengarna på annat som varit viktigare för oss. Och samtidigt sparat/sparar så mycket som vi behöver och har behövt för att kunna leva gott både i nuet och i framtiden.

Misstänker att vi kanske kommer att spendera lite tid i varmare klimat på vintrarna med stigande ålder och sämre fysik men då handlar det inte om att resa utan att förflytta sig till en mer angenäm tillvaro. Och då kan det ju trots allt vara skönt att inte behöva vara begränsad av ekonomin. :slightly_smiling_face:

1 gillning