Charterresa 2025

Jo men den kulturen finns ju sällan där det finns all inclusive hotell och majoriteten av tiden spenderas vid poolen :slightly_smiling_face:

Det var de resorna jag tänkte vi diskuterade här(1 vecka, inpressad på ett hotell m barn)

Min tanke var inte att spara pengarna utan att växla in dem mot en helt ledig sommar m barnen i Sverige. :sunny::parasol_on_ground::man_surfing:

En sådan semester skulle jag nog hellre vilja ha betalt för. Ganska intressant fenomen ändå att det ändå är så många som väljer att betala för det där. Skulle vara intressant att djupdyka lite i def för att förstå psykologin bakom. Kan det vara så att det är folk som till vardags har höga krav på sig själva och som har svårt att unna sig att slappa och ta det lugnt? När semestern väl kommer vill man på något sätt regrediera, släppa allt, bli uppassad och i princip matad med mat, alkohol, godsaker och andra former av sinnlig stimulans

2 gillningar

Är villig att hålla med dig. En del av tjusningen med att åka utomlands är väl att uppleva landet och det lokala. Att betala 40-50k för att ligga vid en pool i en vecka, på ett hotell med massa andra svenskar, tyskar och britter känns ovärt :smile:

Varför måste det nödvändigtvis vara hotell?

Verkligen, jag kom nyligen hem från en resa där jag och min fru bodde på två olika boenden, en “enklare” studio med kök och sen ett femstjärnigt hotell.
Hotellet kostade nästan fyra gånger så mycket som lägenhetshotellet, men för mig personligen kändes det lyxigare att bo i lägenheten som känns mer som en riktig bostad och med mer “frihet”.
Just avsaknande av kök i hotell tycker jag personligen är besvärande, inte för att vi lagar särskilt mycket mat i det, men gillar mer att göra frukost själv än sitta i matsal och äta med andra på morgonarna. Eventuella rester från hämtmat kan man även förvara där och värma upp dan efter med.

När vi rest med barnen har tvättmaskin och andra bekvämligheter i “riktiga” boenden smällt högt. Helst i egen villa med privat pool så man slipper trängas med andra när man vill bada.
Städning brukar gå att ordna ändå, om man nu inte orkar städa på semestern, vilket kan vara förståeligt.

Men, alla planerar såklart sin semester efter sina egna preferenser.

2 gillningar

Finns väl vattenrutschkanor i typ Örebro?

3 gillningar

Det har jag inte sagt, använder ofta airbnb. Min synpunkt var att man inte längre får ett vettigt hotell för 1000 kr natten som rymmer 4 pers, den tiden är förbi sedan ett par år tillbaka.

1 gillning

Jag kan inte heller förstå folk som betalar en förmögenhet bara ligger vid en pool hela dagarna. Trångt, högljutt, vattnet fullt av klor och annat äckligt. Tacka vet jag havet, sandstrand, båtutflykter och detta helst på mindre hotell där det inte finns så många turister frånSkandinavien. Vi försöker att alltid boka hotell där lokalbefolkningen semestrar och som sköts av en familj. Så har vi möjlighet att lära oss lite om kulturen. Vi har på detta sätt träffat vänner för livet från hela världen och detta berikar vårt liv enormt. Blivit bjudna hem till vissa på middag och familjefester.

Jag har 1 gång för typ 10 år sedan råkat boka ett Bamsehotell av misstag.90% av gästerna varcä från Skandinavien. Den var nog den tråkigaste hotellupplevelsen någonsin.

3 gillningar

Väljer att väcka den här tråden litegrann :slight_smile: Vi är sugna på en utlandssväng under sommaren, men precis som tråden säger så upplevs charteralternativen snordyra sett till vad man får. Vi har kört chartervarianten med barnklubb osv, och tyckte inte riktigt att det var värt det. Nu är det ännu dyrare.

Vi kan inte riktigt släppa tanken på att komma iväg till ett annat land ändå. Jag kollar därför på att fixa flyg + boende själv och se var det landar. Vi är två vuxna, två barn på 5 och 9. Tanken är att sikta på under 30k och utforska vad man kan få. Något jag tycker är svårt är att hitta hotell. Som @Thuleslapper sa ovan så låter det ju kanon att hitta ett mindre familjehotell, men hur hittar man dem? Har ni rentav tips på hotell? Alla bokningssidor är ju som en djungel. Tips på var det är lämpligt att åka? Kikar lite på Spanien nu, men är egentligen öppen för det mesta :slight_smile:

3 gillningar

Jag bokade en resa med eurobonus till Mallorca, hade inte poäng till hela familjen så med skatter och ungdomsbiljetter blev det 4000:- för flyg 4 pers. Letade reda på hotell via hotels.com, men det är ofta dyrare att boka via dom så jag kollade hotellens egna hemsidor istället och det var mycket riktigt bra mycket billigare.

En vecka med frukost landade på 17tkr. Tågbiljetterna betalas med poäng, hotell på arlanda är frinätter. Kul att kunna resa relativt billigt ibland, har snart eurobonus till nästa resa insamlad också så det blir väl dags att planera den i vinter :slight_smile:

45k låter prisvärt i dagsläget. Vi åkte till Gran Canaria under påsklovet, 2 vuxna, 3 barn, all inclusive 4* familjehotell vid havet, vilket landade på 52k. Som skrivits ovan är det svårt att komma lägre om det ska vara all inclusive med hyfsad kvalité eller 100% utekäk. Möjligen väljer man Egypten, men vet ej om det håller tillräcklig nivå/kvalite.

Sedan är det en smaksak om man gillar den typen av resor (men det var ju ej TS fråga). Med små barn uppskattar jag all inclusive med bamseklubb & aktiviteter. Reser man utan mor/farföräldrar eller vänner är det annars svårt att få tid att koppla av som vuxna. Också skönt att slippa gå på restaurang eller laga mat. När barnen blir äldre går vi förmodligen tillbaka till mer aktiva och extroverta semestrar. Men än så länge blir det nog ett par 50k+ charters :slight_smile:

Nu var det väl all inclisive ts pratade om. Lägg på den kostnaden på era 29000 så går det över 45000kr.
Bara att äta/dricka vid en middag för 4pers är 800kr/kväll.

Jag kan tipsa om ett hotell på Kos. Det drivs av en familj, är ett normalt hotell nära stranden. Vi bodde där 2019 och det var nog en av de bästa semestrarna någonsin. Tyvärr har de varit under kontrakt med ett engelskt resebolag men tror att från nästa år kan man boka direkt hos de igen. Sök på Angela Suites Tigaki :smiling_face_with_three_hearts::greece::pray:

ANGELA SUITES | TIGKAKI, GREECE | SEASON DEALS FROM €73 ANGELA SUITES | TIGKAKI, GREECE | SEASON DEALS FROM €73

Har börjat titta lite smått. Åker gärna till någon plats med få svenskar, hotellfrukost och nära till strand. Rökfritt och alkoholfritt är naturligtvis ett stort plus om det finns.

Ge mig gärna tips

Vi bokar precis i höst en resa flygg plus hotel 2 vuxna och 1 bar all inclusive super bra standard 20k för oss 3 1 vecka. (början av oktober bokning av flygg och hotell separat)

2 gillningar

Du kan använda en liten gammaldags metod och köpa sista upplagan av en reseguide och läsa lite. Jag rekommenderar Rough Guides eller Rick Steve’s för Sydeuropa. Lonely Planet har blivit sämre. Där hittar du oftast rekommendationer av mindre, familjeägda hotell samt du kan läsa på olika delar av landet och se vad som lockar dig.

1 gillning