Lite OT, men kolla vilka tråkiga nyheter. Dock väldigt coolt att ha Glassmästare som titel.
Har ni vägarna förbi frykens pärla så ska ni svänga in på mormors glasscafe. Avslappnat och härlig utsikt. Bra glassar också. I rusningstrafik kan det va lite kö…
http://www.mormorsglasscafe.se/
Lite fina bilder:
Kan gå i god för att det just är mindfuck som sker. Det ÄR semla, fast som glass, heeeelt sjukt. Och supergott. Typ godare än semla tom.
Råda Gelato är min personliga favorit i Göteborg.
(Tidigare fanns en italiensk glassmästare på skanstorget som var helt outstanding. Han försvann för ett par år sedan. Jag sörjer fortfarande…)
Det finns många andra gelato-ställen i Göteborg. Men, de flesta verkar köpa gelato-bas och fruktpuréer som de bara blandar ihop på försäljningsstället. T ex Gelateria Positano som finns på flera ställen i stan.
Gillar man glass som inte är gelato, så är Triumfglass och Lejonet & Björnen klassiker. Men många missar den lilla outsidern Johannebergs Glass.
Minns att Gelataria Sincelo i Porto (Portugal) var grymt god.
Med lätthet Häagen-Dazs Baileys

Tyvärr tror jag den utgått ur sortimentet, men den var så osannolikt god så jag hoppas på en comeback 
Lejonet & Björnen från Göteborg. De har även ett lokalt glasscafé i Göteborg som är öppet på somrarna åtminstone. Där går även att prova nya och experimentella smaker vill jag minnas.
En av mina favoriter:
Underbar tråd! ![]()
StikkiNikki - Finns lite överallt i Stockholm, tidigare hade dom även produktionen i butiken på Söder. Roliga smaker och kombinationer dagligen när dom är i gång. Förutom att dom är stabila på klassikerna (Choklad, Hasselnöt och Jordgubb) så har jag fina minnen från tidigare år av deras Lavdelglass, en rätt rejäl chunky Penutbutterglass och en stående favorit är deras Chokladsorbet.
Snö - Kul smaker vid Vasaparken, roliga kombinationer med till exempel olivolja och spännande Creme Inglês med truffel.
Sen är det ju lite tradition att pröva alla roliga nyheterna från GB et al varje år! ![]()
Äter lätt glass 1-2 gånger per dag under högsäsong - Glass som mat! ![]()
Gaaaah!
Vilken underbar tråd som jag kommer punktbevaka för att få tips! 
Bar Italia i Västra hamnen i Malmö. Finns även på en del Ica i Malmö. Mumma!
Stopp och belägg! Glass och gelato är inte samma sak 
Fryst på Kungsholmen var grym tidigare men har bytt ägare och är fortfarande bra men inte lika överlägsen som tidigare.
Kungsholmens glassfabrik är en annan favorit och jag har alltid velat testa den på Hornsgatan men inte lyckats vara i området när glassuget fallit på.
Fantastisk tråd för övrigt!
Håller med om Snö, där har jag provat den oväntat goda kombon rosmarin och brynt smör.
StikkiNikki är jag dock mindre förtjust i, tycker inte att deras glass smakar så mycket.
Yes, Scarfo i bromma och framförallt deras hallonsorbet. Bäst glass i sthlm, provat alla “topplisteställen” över bäst glass i stan
Men smaken är ju som baken…men om man inte tycker scarfos hallonsorbet är god så har man något fel på smaklökarna…det är fakta
Värt en tripp från malmö tur retur över en dag, jag lovar!
Är det 18 smaker du tänker på? Verkar som den tyvärr lagt ner! ![]()
Härligt! Får hoppas man får pröva den i sommar! ![]()
Tricket är att äta där varje dag, man smakar en 4-5 olika smaker och sen tar man en skopa av dagens bästa. ![]()
Hasselnöt är inte fel heller.
Glass!
![]()
Finns många favoriter men tänker lista några i tre kategorier:
Hemgjord (kör med en glassmaskin från Wilfa med kompressor):
Nutella Rockyroad-glass
Mangosorbet
Bägge kommer Roy Fares bok Sweet spots of New York.
I livsmedelsbutik blir det glass från Lejonet & Björnen och Fiorelli med dessa favoriter:
Sea Salted Caramel (L&B)
Italiensk vanilj (L&B)
Gelato Nocciola (F)
Gelato Mascarpone Vaniglia (F)
Av ställen med egen tillverkning tycker jag att Ölandsglass och Visby Glass förtjänar att nämnas då de finns på stora sommarresemål och levererar bra glass.
Sedan finns, som nämnts, Gelato Scarfó. Trots att jag gillar glass och bor i Uppsala besökta jag dem för första gången så sent som i somras. ![]()
Jag är såld. Obeskrivligt bra glass. Basilikaglass att dö för. En pistageglass så god att det känns meningslöst att köp annan pistageglass. Mjölkchokladglass där chokladen kommer från Amedei Tuscany (ni som vet förstår). Dessutom i en glassbar som känns hämtad direkt från Italien. Mitt i ingenstans i Bromma… (Sorry alla brommabor
)
.
Åh, sea salted caramel från Lejonet och Björnen… 
Sedan, hemmagjord glass nutella och krossad choklad är också väldigt gott 
Har ingen nämnt Riccardos utanför/i Halmstad så nämner jag den! Gärna körsbär/choklad. Håller med om Visby glass, den är väldigt god.
Vilken rolig tråd, förvånansvärt många glassälskare!
Augusta Glass i Limhamn (utkanten av Malmö) som gör sin egen glass tycker jag är ett väldigt trevligt ställe som har mycket god glass. Väldigt fin lokal har de också, har tidigare varit en biograf. När jag och min son var där fick vi en rundvandring (av ägaren?) och smaka en massa olika sorter, nästan så att man blev mätt på glass innan man beställde, men bara nästan
. De har ett ställe vid hamnbassängen intill universitetet också.
För övrigt när jag jag köper hem glass från butik blir det nästan uteslutande Ben&Jerry, speciellt deras Strawberry Cheescake är en favorit.
Viktigt att tänka på är att glass inte innehåller särskilt mycket vitaminer, så det gäller att äta många