Nämnts tidigare i tråden, men https://scarfo.se/ i Bromma är min favorit i Stockholm ![]()
StikkiNikki är jättebra. Dels för att ägaren Nikki är så jäkla skön som person och för att de gör bra glass för hand med bästa råvarorna och maskinerna. Sedan för att vi varit med och byggt deras varumärke
.
En riktigt god glass som jag smakat var när en glassmakare och ett mikrobryggeri gjorde en julmustsorbet, den var riktigt god med en skvätt kaffelikör 
Österhagen glass i lilla trästaden Hjo, är definitivt värt en omväg.
Konstigt nog hade jag aldrig testat Gelaterian, trots att jag går förbi nästan varje dag.
Men så plötsligt gick jag in denna veckan när solen sken.
Brynt smör. Kolasås med rosmarin. ![]()
Lite tyngre än den bästa gelaton jag ätit men ändå väldigt bra.
Och allt är gjort på plats, enligt personalen. Konstigt nog kommunicerar de inte detta aktivt.
Jag är ingen avancerad glasskännare, men håller med om Snö. Finns ju även på Kvarnholmen i Nacka. Trevligt att cykla dit, ta en god glass och sätta sig nånstans på kajen i solen. Var det månne där jag provade den särdeles dekadenta och oväntat smaskiga kombinationen glass med krispigt baconströssel?
Pommes med vaniljglass på McDonalds. Det var inte ovanligt under tonåren.
Det var ju också krispigt och salt tillsammans med söt krämighet. What’s not to like? ![]()
Haha… ja, det var en hit… för 25+ år sedan… ![]()
![]()
På en seriös not. Salt är underskattat på viss glass faktiskt. Jag brukar ibland ta det till pistageglass.
Låter spännande, älskar ju pistageglass.
Klassisk (?) variant med salt är ju annars en bra vaniljglass, lite pepprig olivolja att ringla över och toppa med lite flingsalt
Har sen länge Lidls mini magnumkopior som favorit, lite tur att mitt närmsta Lidl ligger långt bort från där jag bor. 
Men testade samma märke men med fruktöverdrag i stället för choklad och oj så goda de är, och i lagom storlek. Kostar 2.33kr/glass, så prisvärd lyx i miniformat. 
Lånade bild från Google!

Lite oväntat kanske, hehe, men BB på Karolinska i Solna har en sjukt god svartvinbärssorbet
Annars så är ju bara vanlig vanilj med banan och smält choklad av ditt favoritmärke en stabil klassiker året runt.
Den här är favoriten i på pinne.
Smultronstället i Söderköping 
Farbror Arne är riktigt god. Jag är ingen finsmakare när det kommer till glass men vill tipsa om Sternersborgs choklad i Björnlunda utanför Gnesta.
https://sagolikasormland.se/ata/cafe/sternerborgschoklad.4.1f5a486516617a6d21fa2c22.html
Får man gissa att du kanske varit där av annan anledning än glassen, och att den andra anledningen bidrog till den positiva upplevelsen du hade även av glassen? ![]()
100% korrekt
I april i år så fick min sambo och jag en son. 
—
Jag är så otroligt sugen på glass nu era jäklar! Men jag orkar inte lämna soffan. 
—
Indexfonder passar en trött småbarnsförälder väldigt bra. Autogiro and forget. 
För er som bor eller är på besök i Stockholm finns bara ett ställe https://caputmundi.se/
Stockholm - en trippel!
Start hos Gelato Scarfó i Bromma - finns Olivolja & blåbär får man inte missa den
Spåvagn o tvärbanan till Lundberg konditori i Gröndal med sin underbara inredning från 40-talet och Stockholms bästa vaniljglass*, de smaker de vunnit glass-SM med är inte heller dumma
På tvärbanan igen till Liljeholmen och byte till buss för att korsa över till St Eriksplan och Snö på Odengatan där man inte får missa pistageglassen
Avsluta med att lägga sig under ett träd i Vasaparken och inse att livet är rätt härligt
- en anledning till att det så sällan finns ren vaniljglass är att vaniljstänger är så rysligt dyra och i ren vaniljglass behövs ganska mycket
Caput Mundi i Sthlm. Kvalité rakt igenom!