Vilken är din favoritglass och vilket glasställe rekommenderar du?

Kan inte annat än att hålla med @Ulf_G. Götlunda Glass är ett måste för alla glass-entusiaster

Jag är precis tvärtom, tycker att vanlig GB Big Pack 2l är helt OK och mycket prisvärd trots att den “kan innehålla grädde” enligt nuvarande recept.

Den glass jag gillar mest är halvliters GB gräddglass med papperskartong runt, antingen Nougat (tidigare med det av PK-maffian förhatliga namnet Nogger) eller Vanilj med Jordgubbssmak. Någon bättre glass har jag svårt att hitta så dessa för en kanske 13 kr halvlitern idag är perfekta. Ben &Jerry och liknande glass med “grus” i och diverser konstiga smaker går fetbort. P.g.a. enkla smakpreferenser blir jag inte fattig på glassbehovet i alla fall.. Glass på "fina stället " för 100kr - aldrig, inte värt pengarna!

Mitt favvo glasställe blir då Willys för där är min favvoglass någon krona bliigare än på Ica.

1 gillning

Köpte en nötmix för ett tag sedan, och den kunde innehålla spår av nötprodukter. :flushed:

1 gillning

Gillar verkligen Lidls Bon Gelati. Påminner mycket om Magnum och nästan för billiga så blir att vi ofta köper den. Riktig hipster glass ger jag inte mycket för, den är inte värd 30x mer än fabriksproducerad imo.

Edit: Helt fel tråd men. Jag kan starkt rekommendera den finska lakritsen de har, svingod.

2 gillningar

Helt klart något från Ottoglass, finns i Åhus-trakten!

3 gillningar

Är inne på lite samma spår, inte kanske just GB, men helst bara vanlig vanilj gräddglass utan nåt på.

Fast egentligen gillar jag inte glass så mycket, och allra helst ska det vara mjukglass om det ska vara. :flushed:

Tröttnar aldrig på “gammaldags vanilj” den återkommer vi oftast till å är lätt att kombinera med frukt och bär fr skog och trädgård…

Under period med ungar och glassmaskin gjorde vi ofta vanlig glassbas smaksatt med vanilj, kanel och outspädd äpplejuice

2 gillningar

Ja den är god men på tok för dyr. :nerd_face:

Nej! Värd varenda krona!

Grythyttans glass slår det mesta

https://www.neerings.se/

GB glace 88:an :ok_hand: För jäkla fin

Här i lilla Hjo har vi vår egen lokala glasstillverkning…

3 gillningar

Nu var det många år (10 år) sedan jag åt glass men när jag var yngre åt jag en jökla massa av den där ben och jerry cookie dough (livsfarligt god)

Men skulle jag käka glas idag så skulle jag nog testa göra min egna med riktiga råvaror :slight_smile:

1 gillning

På språng genom Stockholm mellan CoachWalks (får ju passa på när jag är i stora staden) såg jag ’StikkiNikki’ och vänta rätt in där.

Så blev en bägare med Beligain chocolate/salted caramel till lunch. :muscle:
(Hade aldrig hänt utan denna tråden!)

Värdelöst bildbevis men dock:

4 gillningar

Aryam på St Paulsgatan i Stockholm är mitt favoritställe. Snackar vi ”vanlig” glass brukar jag ta en sandwich, den slår aldrig fel :smiling_face:

2 gillningar