Champagnen som konverterade mig frĂ„n "champagne Ă€r trevligt bubbelâ till âchampagne Ă€r gudarnas nektarâ Ă€r Gisele Devavry 1998. PrisvĂ€rd och olik de flesta i lĂ€gre prisklasser. Mindre smak av citroner och gröna Ă€pplen och mer fokus pĂ„ de tyngre lagrade tonerna - Smör och bröd och nötter.
Oj vilka sjuk dyra priser pÄ champange . Tur att jag slipper allt sÄdant utan alkohol,cigaretter,snus och andra droger ! LÄter trÄkigt,men ganska billigt. Man fÄr ihopp en riktigt bra mÄnadssparande om man slipper allt sÄdant
Kul att du köper och lĂ€gger pĂ„ lagring. Antar att du har hyfsade lagringsmöjligheter nu nĂ€r du bor i hus ocksĂ„. SjĂ€lv drar man sig för att köpa för att lagra nu eftersom jag saknar bra lagringsutrymme. Jag dricker mest, trevligt det med. Jag ser att du har dom perignon 2008, 6 flaskor. Jag hoppas att du kommer dricka dessa och inte bara spara? BĂ€sta vore om du drack en nu, vĂ€ntade 5 Ă„r för ytterligare en och sen 5 Ă„r till för tredje. DĂ„ kan man följa intressant utveckling pĂ„ 2008:an. Sen sĂ„g jag ocksĂ„ att de sĂ€ljer (via siten du lĂ€nkade till) Krug 1988!!! Den mĂ„ste ju bara ingĂ„ i din samling, inget annat Ă€n legendarisk. Om du köper en eller nĂ„gra av denâŠ, hör jag gĂ€rna av mig om nĂ„gra Ă„r för att köpa in mig och dela flaskan över en 2 timmars diskussion om indexfonder.
Champagne Ă€r gott. Ofta hĂ€nger kvalitet med priset. Det finns större âchampagnehusâ (Bollinger pol Roger moet etc) och ett stort antal odlare (mindre champagneodlare). Oftare fĂ„r du betala lite extra för en huschampagne men de Ă€r Ă€ven nĂ„got snĂ€vare i smakprofil ( större chans att du kommer att gilla den)
De större har flera varianter frÄn samma Är.
Ex Roederer har Non Vintage, Vintage (nu -13), och prestige (-13 Cristal)
Förenklat sÄ köp NV om du ska dricka den idag. Vill du lagra sÄ blir Vintage bÀttre pÄ 2-15 Är men dÄ behöver du en vinkÀllare eller ett vinlagringsskÄp (ej vinkyl) och innan prestigen gÄtt förbi en NV tar det tid. Prestiger senare Àn -06 idag kommer ha massiv syra och vara delvis oförlösta ( du fÄr inte ut smakupplevelsen du betalt för).
SÄ hur gör man om man vill ha en fantastisk champagneupplevelse och inte har kÀllaren full av flaskor redan. Köp bra NV (ex Roederer, Pol Roger), köp Àldre vintage eller prestige (bestÀll frÄn utlandet, de flesta som nördat ner sig i vintrÀsket bestÀller frÄn europeiska handlare)
HÀr Àr nÄgra exempel:
Krug med lite Älder. 169 nu sÄ tidigare Àn det.
Drick champagnen ur bourgogneglas eller vitvinsglas och lÄt tempen gÄ upp sÄ ni dricker den frÄn kylskÄp + 20 min uttagen och lÄt flaskan stÄ framme. Alt lÄt champagnen vÀrma sig i glaset men flaskan i kylen
Fuskar faktiskt genom att ha lagringen via RareWine, dÄ fÄr man försÀkring och hela proveniensen som Àr viktig. Funderar dock pÄ att köpa ett vinlagringsskÄp i Är. Men inte kommit dit Àn.
Skönt att se att ingen rekommenderar M&C, haha!
Precis som Jan skrev i början av trÄden, sÄ gillas Guldkulan Àven hÀr. Ett par andra trevliga i modest prisklass som lÀtt hittas pÄ Systembolaget Àr Launois och Charles Heidsieck. Dock Àr mitt favorithus Pol Roger och jag köper gÀrna Pol Roger Vintage för det lilla extra! Tackar inte heller nej till en Krug, men dÄ hoppar vi upp i pris förstÄs.
Inget större fel pĂ„ M&C tycker jag. SĂ€mre Ă€n Andre Clouet, om man pratar om deras standardchampagne, men bĂ€ttre Ă€n mĂ„nga andra âbilligaâ Champagner, inklusive Guldkula tycker jag. MĂ„nga Ă€r mera prisvĂ€rda Ă€n M&C men smakmĂ€ssigt Ă€r den okej.