Som du sÀger, det Àr frÀmst en personlig preferens. Jag tycker standard-M&C Àr överskattad och lever pÄ namnet.
Den borde vara billigare för att vara riktigt prisvÀrd och pga. det var det lÀnge sedan jag köpte den men det Àr inget fel pÄ smaken.
För nĂ„gra Ă„r sedan drack jag en Dom Perignon. Den verkligen âblew my mindâ.
I höstas drack jag en Bollinger Special CuvĂ©e Brut. Den var mer âMeh, det hĂ€r var inte vĂ€rt pengarna.â
Jag har verkligen noll koll pÄ viner och champagne. NÄn insatt som ser nÄn logisk förklaring? Ger detta nÄn ledtrÄd till Ät vilket hÄll jag ska dra mig nÀsta gÄng?
NĂ„gon av RT:s alla champagnenördar kanske kan hjĂ€lpa mig âŠfinns det bra alkoholfri (0,0%) champagne? Jag förstĂ„r att det inte blir samma sak, men för den som vill undvika alkohol, vad skulle ni rekommendera?
Richard Juhlin
Non Alcoholic Blanc de Blancs
Vad gĂ€ller GOD skumpa i rimlig prisklass har vi hittat en heltokig odlare Francoise Bedel som kör helt ekologiskt och gör riktigt bra champagner. Har funnits i flera varianter i bestĂ€llningssortimentet. Vi gillade speciellt Entre Ciel & Terre. Nu verkar bara OriginĂlle finnas a 469:-. Bra den med.
BÀsta bubblande icke-skumpan Àr nog Ferrari Brut å 99kr för 375ml
Om jag ska förklara mig lite om champagnemakaren sÄ Àr det en del skickligt hantverk, en del Gudstro och en del naturdyrkan (bla mÄste mÄnen stÄ i rÀtt förhÄllande till solen nÀr viktiga beslut om produkterna tas.)
Bra tips! MÄnga alkoholfria av Richard Julin Àr bra, men det kanske Àr som att svÀra i kyrkan i den hÀr trÄden? 
Alla dÀrmed ocksÄ jag blev ombedda att svÀra av Katarina
Ju fler svordomar ju bÀttre! Har mycket firande att ta igen och tÀnker se till att det finns Ànnu mer att fira 2022, sÄ det kommer gÄ Ät mycket champagne.
Att dricka dyr champagne för att det Àr gott Àr en sak. Att skryta om det en helt annan! ![]()
Taittinger gillar jag vĂ€ldigt mycket. Tycker den Ă€r vĂ€ldigt fruktig vilket jag nu sĂ„g stĂ„r i beskrivningen ocksĂ„ - men att en nybörjare som jag tĂ€nker pĂ„ det sĂ€ger vĂ€l en del! Kanske det Ă€r en bit ifrĂ„n det âtorraâ du beskriver att du inte gillar @Lans Taittinger Brut RĂ©serve | Systembolaget
HÀr pratar vi förstÄs bara om det för att det Àr gott!
För att krÄngla till det Àr det förstÄs ocksÄ viktigt vilka glas man dricker ur! Vad anvÀnder ni för glas?
Vi har nÄgra olika glas som vi varvar mellan beroende pÄ humör, tillfÀlle, typ av Champagne och hur mÄnga vi Àr.
Mina favorit glas Àr höga Attling glas och vi har ocksÄ Cyrenglas som Àr lite festligare. Till vardags brukar vi anvÀnda Taittingerglas
Den senaste tiden har vi ibland druckit ur glas med en större kupa som egentligen Àr designade för rosevin
Ricard Juhlins glas Àr vi vÀldigt nöjda med. Bra och relativt billiga i förhÄllande till vd som finns.
https://poshliving.se/products/champagneglas-richard-juhlin-optimum-fran-italesse-6-pack-1
Kanske det, men jag tycker forumet spÄrat ur en del. Glassbarer och lyxchampagne med mera! ![]()
Kategorin Àr Ett rikare liv. Att göra av med pengar pÄ rÀtt saker kan nog öka motivationen att spara mera vid andra tillfÀllen.
Har du förstÄs rÀtt i nÀr det ligger under den kategorin.
Jag vÀljer dock att satsa pÄ nÄgot bestÄende som klÀder och möbler bl.a.
Jag skulle hellre dricka tvÄ öl först och sen vanligt mousserande vin istÀllet för dyr champagne ![]()
Eller sparar ni flaskorna ni druckit upp för att minnas dem? Lite alkisvarning pÄ det eller? ![]()
Att blanda högt och lÀgre Àr grejen. Verkligen tjusningen i livet. DÄ kan man jÀmföra.
HÄller med om att marginalnyttan av det lÀskigt dyra Àr liten, men kul Àr det att jÀmföra och att finna sin egen gyllene blend.
Jan har utan tvekan pluggat och tagit till sig sin Rickard Juhlin. Toppval allihop.
Fast billigare finns ju för dem som inte Ă€r nördar. Verkliga provningar visar dessutom att folk i allmĂ€nhet föredrar det man kĂ€nner till. I en blindprovning för allmĂ€nheten föredrog flertalet Frexinet framför KrugâŠ
NĂ€r vi började dricka Champagne sparade vi faktiskt flaskorna men vi insĂ„g snabbt att det inte gick! Nu sparar vi bara âknappenâ (Jag vet att den har ett fint namn men kommer inte pĂ„ vad den heter och Ă€r för lat för att slĂ„ upp det, googling rĂ€ckte inte!) och har en fin samling som sitter pĂ„ vĂ€ggen bakom glas. Man blir alltid glad av att gĂ„ förbi den vĂ€ggen!
Först öl och sedan billigt mousserande Àr nog vÀrre alkisvarning Àn att dricka Champagne Àven om man skulle spara flaskorna!
Jag tillhör uppenbarligen inte allmÀnheten! Det kÀnns bra! ![]()