Vilken champagne skulle blow-my-mind? đŸŸ

:+1:

Ja kanske.

Jag Àr ingen vinkÀnnare iaf (som tur Àr). Det rÀcker om temperaturen Àr nÄgorlunda rÀtt och att glasen Àr fina.
Tycker bÀttre om ost, kött och choklad.

1 gillning

Ber om ursÀkt för off-topic men tÀnker att jag nog kan fÄ svar pÄ en fundering jag haft en tid dÄ det verkar finnas en del champagnekÀnnare i trÄden.

Jag har fÄtt en flaska champagne i gÄva och givaren framstÀllde det som att det var en vÀldigt exklusiv och dyrbar flaska. SjÀlv har jag ingen aning dÄ den inte sÀljs pÄ Systembolaget.

Hur tar man reda pÄ vÀrdet pÄ en flaska champagne och om det nu skulle vara en dyrgrip, var hittar man en köpare?

1 gillning

Ok. Men missa inte, som jag tycker, den verkliga poÀngen: Man tenderar att gilla bÀst det man kÀnner igen.
Provningen leddes av Richard Juhlin, som ville visa just detta. Och mera precis uttryckt i en blindprovning med 20-30 personer trodde fler att Frexinet var den dyraste drycken Àn de som höll pÄ Krug.

1 gillning

Champagne kan klassas utifrĂ„n sötman. Sött till torr - Doux, Brut och Extra Brut. Man fĂ„r tillsĂ€tta druvmust och de som inte har nĂ„got tillsatt kallas för zero dosage. Jag sjĂ€lv ÄLSKAR zero dosage och extra brut.

Kolla in Special Club som kommer i tillfĂ€lligt sortiment pĂ„ Systembolaget. Det Ă€r ett samarbete av ett flertal champagne-vinbönder som gĂ„r samman och dĂ€rigenom kan nĂ„ upp till de produktionsvolymer som Systembolaget krĂ€ver. Systembolagets modell krĂ€ver att producenten kan producera vĂ€ldigt stora kvantiteter vilket gör att de större vinproducenter (ex. Bollinger, Krug, Dom Perignon/Moet) Ă€r de som kan kvala in och fĂ„ plats pĂ„ hyllan. DĂ€rmed fĂ„r du snarare en lite mer “industriell” produkt Ă€n ett hantverksmĂ€ssigt vin. Genom Special Club kan du fĂ„ tag pĂ„ riktigt bra hantverksmĂ€ssig champagne frĂ„n mindre producenter i Champagne som annars inte hade kunnat kvalat in pĂ„ Systembolaget.

Jag har ingen del i Special Club, gillar bara vin och sÀrskilt hantverksmÀssiga viner. :joy:
I min mening Àr hantverksmÀssiga viner > storproducenters viner. :partying_face:

Kolla pĂ„ appen Wine tracker eller hemsidan cellartracker. PĂ„ cellartracker kan du (förhoppningsvis) lĂ€sa vad andra har tyckt om vinet och Ă€ven sĂ„ kallat “drickfönster”. Ett vin Ă€r en levande produkt och kommer att förĂ€ndras över tid, gĂ„ in in i en s.k. tunnel dĂ€r det Ă€r stramt och inte sĂ„ gott för att dĂ€refter gĂ„ in i en fas dĂ€r det öppnar upp sig ordentligt.
Vad Àr det för typ av champagne och frÄn vilken ÄrgÄng? Vissa ÄrgÄngar anses bÀttre, ex. 2008 anses vara en exceptionellt bra ÄrgÄng.

JÀtteintressant trÄd. Jag gillar vin men Àr sjÀlv Àr jag ingen champagne drickare.
Blir bubblig / dÄlig i magen. Vet inte om det beror pÄ annat jag dricker samtidigt :wink:

Det Àr nog en aqcuired taste, precis som annan alkohol och tobak.

SpÀnnande trÄd, med mÄnga intressanta inlÀgg.

NÀr vi pratar om lyxkonsumtion Àr det bra att pÄminna sig sjÀlv om lyckoforskning och hur man fÄr mest bang for the bucks nÀr man lyxkonsumerar. Dricker sjÀlv dyrare viner, men gör det som mest varannan gÄng, ofta mer sÀllan. Med kontraster till billigare alternativ blir det goda ofta godare.

Sen Ă€r det inte alls sjĂ€lvklart att ett “finare” eller dyrare vin Ă€r godare för det eller ger en bĂ€ttre upplevelse för just dig. Att köpa dyra viner handlar sĂ„klart mycket om att handla ett vin som Ă€r precis som man vill ha det. SmĂ„skalighet kostar, inte för att det per automatik Ă€r bĂ€ttre, men det blir mer en egen upplevelse dĂ€r dina preferenser kan bestĂ€mma mer.

Blindprovningar Àr alltid roliga för att fÄ lite perspektiv. Jag har sjÀlv smugit in riktiga rötjut som GW:s röda och andra tetraviner pÄ blindprovning de har klarat sig ovÀntat bra. DÀremot har de billigaste vinerna, som Fat Bastard exempelvis, klarat sig mindre bra.

Men för att ÄtergÄ till trÄdtiteln sÄ skulle nog ingen riktigt dyr champange blow nÄgons mind som inte Àr superintresserad sedan tidigare. Det krÀvs ett intresse för att uppskatta skillnaderna (eller ens kÀnna av dem). Vinintresserade har ocksÄ ofta en vÀltrÀnad smakapparat. Jag sjÀlv har inga anlag för doft och smak och föredrar sÄnt med starka smaker, som finare folk skulle bli illamÄende av.

2 gillningar

Fantastiskt namn pÄ hemsidan POSH living :rofl:

2 gillningar

Jag fĂ€ster absolut noll vikt i vad ”allmĂ€nheten” har för preferenser. Tacos, melodifestivalen och charter till Mallis Ă€r knappast markörer för god smak :joy:

1 gillning

Är vĂ€l intressant Ă€ndĂ„? Alla som dricker dyr champagne kanske inte kĂ€nner smakerna och aromerna sĂ„ bra som dom tror utan ”dricker prislappen”, dvs för att den Ă€r dyr tycker dom att den Ă€r god.

1 gillning

Visst. Men att svennebanan gillar lÀsk-skumpan Freixenet Àr ju ingen högoddsare direkt. Flaskan finns ju med lyxigt kryllig flaska ocksÄ :nerd_face:

1 gillning

LÀnge sedan jag drack den, har för mig att jag inte gillade den, men sÄ Àr jag ingen svennebanan heller :innocent:

Jag tycker bÀttre om dyrare teer men skulle kanske inte vara sÄ bra vid ett blindtest.

@Carlf Dricker du bara kaffe, inte te, Àr DU en svennebanan :laughing:

Mitt favoritte Àr Champagne-jordgubb! :hugs:

För att svara trÄdskaparen sÄ skulle jag sÀga att det beror sÄ mycket vad du ska ha den till. Mat? NyÄr?

Min sambo och jag dricker sÀllan vÄra dyrare champagner bara som fördrink utan mer till mat.

Dricka som den Àr:
Henri Goutorbe - Cuvée Prestige Premier Cru Brut ca 370kr.

Ruinart - Blanc de Blancs ca 700kr

Den godaste champagnen jag druckit Àr en Dom Ruinart Rosé 2002
kollar alltid efter den pÄ auktioner. :heart_eyes:

“30 flaskor - Louis Roederer Cristal 2012”
JassÄ, det var du @janbolmeson som la rabarber pÄ sÄ mÄnga att vi bara fick 4st. :joy:

KÀnns bra att vi har 4st Bollinger Vieilles Vignes Francaises 2008 i vÄr vinportfölj. Den har ju gÄtt vÀldigt bra om de skulle behöva sÀljas.

VĂ„r filosofi Ă€r att köpa minst 3 för att 2 ska finansiera den vi ska dricka
 Förhoppningsvis ska vi slippa att sĂ€ja nĂ„n flaska nĂ„gonsin.

Hur Àr taktiken pÄ era vinportföljer?

1 gillning

SpÀnnande. Vi njuter nÀstan alltid bara av dem som fördrink. Undantag ostron. KÀnns som att man skulle hÀda att ta dem till mat. :joy:

Taktiken Àr ocksÄ att vi brukar dricka med kompisar. Det Àr verkligen roligt att dela med andra. Gillar Àven ert förslag köpa tvÄ för att finansiera den tredje. Det kommer jag stjÀla. :pray:

2 gillningar

Har en kompis som korkade upp en fin flaska pÄ fyrtioÄrsdagen. Avnjöts till hans favoritrÀtt: köttbullar, potatismos och lingon.
:grimacing:

2 gillningar

Hoppla, men vi Àr ju alla olika. :sweat_smile:

En av vÄra go-to rÀtter Àr en lÄngkokt kycklinggryta pÄ lök, morötter, champinjoner och enorma mÀngder grÀdde. Den serverat med bra surdegsbröd till en PN-dominant champagne Àr sÄ gott!! :heart_eyes:

Fick den serverad pÄ Au36 i Hautvillers 2016.
Receptet kan jagas fram om sÄ önskas.

1 gillning

Inte för att förstöra (men jo lite grann). Champagne Ă€r ett ”trademark” pĂ„ en produkt som egentligen tillverkas pĂ„ flera olika stĂ€llen, men just denna region i Frankrike har ”patent” sĂ„ att sĂ€ga :joy: (rena maffiametoderna.)
Intressant sidonot Àr att p.g.a champagnen sÄ blev absinten bannad i europa. Var alltsÄ en förtalskampanj som pÄgick för lÀnge sedan. Edit: hmm eller var det de vanliga vintillverkarna kanske, minns inte :thinking:.

Jag tycker att det Àr helt rimligt att det inte ska kallas Champagne om det Àr tillverkat nÄgon annanstans. Varför kalla nÄgot för nÄgot det inte Àr?

1 gillning

Om du besöker vissa kÀndare champagnehus sÄ brukar de ofta sÀtta ihop en 4 rÀttersmiddag med bara champagne till rakt av. Dom Perignon har ibland sÄdana middagar (tillammans med operakÀllaren) ocksÄ vid vissa slÀpp man kan anmÀla sig till i stockholm.

Eller sÄ Àter du sill till :slight_smile:

1 gillning

Hoppas denna Àr fin :pray:t2:

5 gillningar