Vilken champagne skulle blow-my-mind? đŸŸ

En helt okej standardchampagne.

1 gillning

Vet inte om den kommer “blow our minds” men Ă„terkommer nĂ€r en av dem Ă€r uppdrucken. :smiley:

Det Àr 2st mgn flaskor Louis Roederer 2008 dvs Cristal.

3 gillningar

Gula Ànkan brut Àr vÀl den absolut godaste :grinning: jag Àr inte helt sÀker pÄ vad man förvÀntar sig om man tror att man ska Äka pÄ en mind blow dock :grinning: (jag tycker man ska hÄlla sig borta frÄn droger)

Har haft lite olika glas - startade med de som var till servisen frÄn Orrefors, gick sÄ över till Riedels Veritas Champagneglas och tyckte det var ett verkligt lyft

Var pÄ en provning dÀr man anvÀnde Lehmann, Jamesse Premium 28,5 cl som trots ett billigare pris var bÀttre för min smak. (under 100 kr styck)

NÀr jag skulle köpa dem för eget bruk sÄg jag att det Àven fanns ett munblÄst Jamesse Prestige Grand Champagne 45 cl i en annan prisklass. (800 för 2) Det blev tvÄ sÄdana och en 6-pack av de mindre - ett köp jag verkligen inte Ängrat.

Ja, smaken blir annorlunda men det mest synliga Àr att bubblorna bli mindre och vinet fÄr en annan fÀrg

Kan rekommendera att om man har champagneprovning sÄ Àr det riktigt intressant att testa samma vin i olika glas

3 gillningar

Riktigt fina! PÄminner om de rosevinsglas vi ibland dricker ur.

Är sugen pĂ„ att köpa men otĂ€ckt tunn fot nĂ€r man diskar!

2 gillningar

Ja, och hos oss har det gÄtt 1 glas MEN nÀr jag köpte dem sÄ lovade jag mig sjÀlv att om ett gick sönder skulle jag köpa en ny förpackning och INTE sörja över vad som hÀnt. Dessutom att de skulle anvÀndas - det finns ingen anledning att nÀsta generation ska slÄ söder dem - de kan vi göra sjÀlv. Jag har nÀstan kunnat leva upp till det :smile:

Men starta med PREMIUM – 28,5 CL

De Àr jÀttebra och lÀr finnas att köpa styckevis i Sverige, kostar under/runt 100 kr och det Àr glaset vi anvÀnder nÀr vi har gÀster (inkl finsmakare sÄdana)
Notera att Ă€ven i detta glaset har vi “tratten” som som gĂ„r ner i foten - den hjĂ€lper bubblorna att “utveckla” sig i glaset

1 gillning

Nu blev jag nyfiken. Upplever att den som Àr billigast / godast Àr Guldkula pÄ ca 395 kr. :slight_smile:

Haha snyggt inlÀnkar till en intressant trÄd!

Ska erkÀnnas att jag skrev lite sÄdÀr för att inte lÄta allt för förmÀten i den andra trÄden, men hÀr kanske man Àr med fler likasinnade.

Kollade igenom min Champagnehistorik i Vivino en bit bak. Det var vÀl Andre Clouet som var nÀrmare 300 som jag Àven hade satt högre betyg pÄ. I övrigt var det sÄnt som inte var frÄn Systembolaget

• NĂ„n taxfree flaska (ÅlandsfĂ€rjorna har bra priser pĂ„ Champagne, speciellt om vill handla extra dyrt)
  • NĂ„gra odlar-Champagner köpta pĂ„ plats för 20-25€ som var otroligt bra value for money
  • En flaska för 20€ (pĂ„ specialpris) i en matbutik i Amsterdam :smile:

Min go-to, hus-Champagne, Àr Charles Heidsieck brut. Jag rekommenderar den ofta till vÀnner som inte har koll pÄ vin men vill lyxa till det och vara sÀkra pÄ att det blir bra. Men den har stuckit ivÀg en bit i pris nu. Var vÀldigt mycket Champagne för pengarna förut, nu kanske den Àr mer rÀtt prissatt. DÄ det Àr en NV sÄ blandar dom ÄrgÄngar, som vanligt, men i den Champagnen blandar dom 10 ÄrgÄngar. PÄ sÄsÀtt fÄr du en viss Älder i en brut NV direkt. Riktigt gott!

2 gillningar

+1 pÄ den.
Vi har samma glas hemma. Riktigt bra champagneglas, vackra, och inte dyra (i förhÄllande till vad det kan kosta).

1 gillning

Nu kommer jag sÀkert att uppröra mÄnga, men Àr Champagne verkligen bÀttre Àn nÄgot som Àr gjort i nÀrheten?

MÄste vara samma sak som Parmigiano Reggiano, jag köper inte att det skulle vara skillnad nÄgra hundra meter utanför maffiaprovinserna om mÄlet Àr att göra samma produkt.

BÀttre Àr vÀl kanske en personlig bedömning.

Det Àr ÀndÄ absolut inte samma sak om det Àr producerat nÄgon annanstans.

Jag kan inte reglerna för Parmigiano Reggiano men om kornas mat ska vara odlad i ett speciellt omrÄde sÄ blir det inte samma sak om man tar maten frÄn ett annat stÀlle, t.ex.

BÀttre? Inte nödvÀndigtvis. Det fÄr vÀl ses mer som en form av fiktiv kvalitetsstÀmpel Àn nÄgot. Det finns cremant och cava som Àr toppen och champagne som smakar sofistikerat av möglig Pommac, sÄ allt beror ju pÄ vad man Àr ute efter.

1 gillning

smakar sofistikerat av möglig Pommac

:face_with_hand_over_mouth:

Jag har experimenterat rÀtt mycket med det hÀr - bÄde med dyra och billiga champagner samt cava och andra typer av mousserande drycker och jag tycker faktiskt inte det Àr samma sak. Det som inte Àr champagne upplever jag inte lika bra.

Visst jag skulle kanske inte kunna skilja pÄ en dÄlig champagne och ett mousserande, men dÀremot tror jag att jag skulle kunna plocka ut en bÀttre champagne.

1 gillning

Jag Àr absolut inte expert men jag tycker absolut att Champagne generellt Àr godare Àn annat mousserande vin. Generellt, inte alltid!

Ska det kosta runt 200 kronor köper jag hellre en cava Àn Champagne.

1 gillning

Cava, Cremant, Franciacorta mfl Àr alla gjorda enligt samma metod som Champagne. Brukar kallas Champagnemetoden eller metodo classico. (Prosecco och liknande tillverkas dock enligt en annan metod)

SÄ i teorin kan dem alla smaka snarlikt. Dock kan saker som druvor, jordmÄn, klimat med mera skilja rÀtt mycket i slutresultatet. ChampagneomrÄdet har visat sig vara pefekt klimat och jordmÄn för mousserande vin.

(Pga klimatförĂ€ndringar har vissa Champagnehus och brittiska vinbönder börjat tillverka Champagneliknande vin i södra UK. De Ă€r dock inte prisvĂ€rda, tycker jag nĂ€r jag testat. Ett 50 GBP UK vin motsvarar typ en 35€ Champagne)

Utöver detta Àr det Àven rigorösa kvalitetskrav pÄ tillverkningen av vinet för att fÄ kalla det Champagne. Visst kan man tillverka mousserande vin av samma kvalite pÄ andra stÀllen ocksÄ, men det Àr fÄ som gör det dÄ det inte Àr ekonomiskt försvarbart för de flesta vinbönderna, dels för att vinet blir dyrare men ocksÄ för att man inte kan anvÀnda all rÄvara., mycket som gÄr till spillo.

Sist men inte minst Àr erfarenheter och lÄnga traditioner i vintillverkningen viktig. SÄnt stannar kvar i omrÄden dÀr vin av en viss sort tillverkats över lÄng tid. SvÄrt att bara flytta till nÄgot annat stÀlle över en natt, dÄ andra förutsÀttningar kan finnas dÀr.

DÀrför Àr Champagne en kvalitetsstÀmpel man kan lita pÄ, medan om du ska hitta en Cava eller Cremant av Champagnekvalite nÄste du veta exakt vilket vin du letar efter. Och letar du efter riktiga prestige Champagner finns det knappt nÄtt annat omrÄde att vÀnda sig till dÄ ingen tillverkar moussernde vin av den kvaliten utanför Champagne, helt enkelt för att ingen Àr beredd att betala för det.

3 gillningar

Jag tycker det Àr vÀldigt spÀnnande att prova de mindre tillverkarna, tycker ocksÄ att det Àr en vÀldigt bra start för den som vill testa olika viner för att upptÀcka sina egna preferenser.
Jag tyckte ganska snart att “billiga” chardonnayer inte föll mig i smaken, medans pinot noir och meunier gjorde det.
SÄ det Àr kanske inte sÄ konstigt att det mesta Àr dom druvorna jag har pÄ lager, som ser ut som följer:

image

1 gillning

Eftersom det Àr en ovana att dricka ensam har jag bara tvÄ flaskor Bollinger Special Cuvée Brut champagne hemma - ifall av plötsligt sÀllskap. Men egentligen föredrar jag det som kallas sovjetisk champagne - halvsöt.

1 gillning