Hej,
tack för ett fint forum som har lärt mig en hel del under åren. Jag behöver er hjälp med att tänka kring ett löneanspråk.
Jag blev för den tid sedan kontaktad av en rekryterare och kom till att söka en ny tjänst.
Vi har kommit en bra bit in i anställningsprocessen och det är ett intressant förtag och en tjänst som kan passa mig. Det är en likande tjänst/ansvar som jag har idag, kopplad till kunder och relationsbyggande, men i en annan branch.
Jag har dock svårt att komma fram till vad jag anser är ett lämpligt löneanspråk. Detta beror på att mitt nuvarande företag och det “nya” bolaget tillämpar ganska olika lönemodeller. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att resonera kring detta. Här kommer datan;
Information kring befintlig lön:
Fast månadslön: 53.000 SEK/mån
Årsbonus baserad på prestation: 0-250.000 SEK
Årsbonus lojalitetsprogram(betalas ut i aktier): 0-80.000 SEK
Det är extremt utmanande att nå prestationsbonusens max men ca 80.000-100.000 är ett rimligt väntevärde.
Lojalitetsprogrammet brukar ge 60-80.000 SEK som betalas ut i aktier(engelsk bank), vilka låses i 3 år.
Inget av bonusarna är på något sätt garanterade.
Totalt har jag ca 400.000 SEK i aktier från lojalitetsprogrammet som är låsta och riskerar att försvinna om jag byter tjänst.
Det “nya” bolaget har enbart månadslön och inga bonusprogram men kan erbjuda en högre fast årslön. Initial “indikation” från rekryteraren är 75.000 SEK/år.
Det skulle kännas surt att låta de 400.000 SEK i lojalitetsprogrammet brinna inne.
Samtidigt är det på ett sätt skönt med en högre garanterad ersättning som det dessutom betalas tjänstepension på.
Jag behöver inte öka min fasta lön för att få högre/bättre villkor på bolån.
Vad skulle ni kräva för månadslön för att känna att det är “värt” att byta?
Tar gärna emot reflektioner/inspel. Tusen tack.
Allt gott!
MVH
M.