DavidP
(David P)
23 Mars 2023 06:30
1
Hej,
Fick meddelande från min arbetsgivare (kommunanställd) om att jag har möjlighet att välja nytt pensionsavtal. Valet står mellan att bibehålla nuvarande KAP-KL eller byta till AKAP-KR. Jag har otroligt dålig koll på pensionsavtal och vad som är bättre eller sämre men någon i forumet kanske har bättre koll?
1 gillning
JFB
(JFB)
23 Mars 2023 07:06
2
Det finns redan minst 3 andra trådar på just detta ämnet. Tips att läsa dem. Valet verkar inte helt enkelt utan beror väldigt mycket på ens situation. Lyckat till
Lite positiva nyheter för oss som jobbar inom kommun/region, från och med den 1 Jan 2023 flyttas nästintill alla till det nya tjänstepensionsavtalet. Tidigare värden inom parentes för det gamla AKAP-KL.
Lön upp till 44 375 avsätts 6 procent (4,5)
Lön över 44 375 avsätts 31,5 procent (30)
SKR exemplifierar med att för en undersköterska med en månadslön på 27k innebär höjningen, försiktigt räknat, 800 kronor mer i pension varje månad jämfört med tidigare.
Då ska man beakta att man oftast räkna…
Det kommer nytt tjänstepensionsavtal för (närmast) alla anställda inom kommun- och regionsektorn, AKAP-KR med nya bestämmelser från 2023-01-01, följer på de äldre AKAP-KL och KAP-KL.
I artikeln nedan i Läkartidningen låter allt som förbättringar med högre avsättningar men det är möjligt att kvarstå i äldre avtal (KAP-KL) om man önskar. Jag blir lur på vad jag missar när både fack och arbetsgivare är nöjda med det nya avtalet. Bör jag som högavlönad sträva efter ett byte från KAP-KL (som har en …
Den 1 januari 2023 går kommuner och regioner från ett förmånsbestämt (KAP-KL) till avgiftsbestämt pensionssystem (AKAP-KR).
Pensionsavsättningarna i AKAP-KR blir 6 procent på den pensionsgrundande lönen till och med 7,5 inkomstbasbelopp, vilket motsvarar en månadslön om 44 375 (år 2022) och 31,5 procent för lönedelar som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp upp till 30 inkomstbasbelopp.
Anställda som har ett pågående intjänande av förmånsbestämd pension kvarstår i KAP-KL och erbjuds att gå över til…
DavidP
(David P)
23 Mars 2023 07:35
3
Tack!
Mina sökkunskaper får anses undermåliga
1 gillning