Hej!
Jag har en stor & viktig fråga som det har hörts väldigt lite om på nyheter & ekonomiska forum som ert, eller så har jag missat det.
Som många kvinnor är jag kommunalanställd som lärare. Jag är född 1962 & har KAP-KL. Nu har det införts en ny tillhörighet för kommunalanställda AKAP-KR! Hur i hela friden ska jag veta vad som är mest förmånligt & som ger mig bäst pension??!!när man läser om det så säger de att man får räkna på det själva:hot_face:hoppas ni tar upp detta så det kan bli mer klart vad som är bäst & hur man ska tänka:pray:t2:
Det beror på hur mycket du tjänar, har tjänat och hur länge du har arbetat i kommunen. Sannolikt blir det ingen större skillnad för dig om du byter i och med att pensionsåldern är i faggorna. Då är det bättre att stanna kvar, MEN du bör räkna på det.
Jag tror att du kan hitta rätt mycket information i forumet om du söker ett par år bakåt i tiden. Det nya avtalet AKAP-KR började ju gälla 1 januari 2023.
Nu arbetar jag inte praktiskt med avtalet längre men jag vill minnas att fönstret för att göra ett aktivt val var 1 april till 31 maj 2023. Och då var det för den som omfattades av KAP-KL och hade ett förmånsbestämt intjänande som var påbörjat redan. Låg man på KAP-KL men inte hade några förmånsbestämda delar i sin tjänstepension så gick man automatiskt över till att tillhöra AKAP-KR.
Ni fick ingen information om detta då? Vare sig genom arbetsgivaren eller facklig part? OFR som samlar ett antal fackförbund inom offentlig sektor lade ut denna information då, den är omfattande men också väldigt tydlig: FAQ AKAP-KR och KAP-KL – nya bestämmelser från 2023-01-01 | OFR
Lysa finns inte med som alternativ inom kollektivavtalet AKAP-KR för kommun & region. Avanza fanns med tidigare (när det bara hette KAP) men försvann sen vilket var synd!
Vilka bolag som är valbara kan man hitta hos sin valcentral. För KAP/AKAP är det Valcentralen eller Pensionsvalet. Vilken man hör till beror på vilken administratör ens arbetsgivare har.
Detta diskuterades flitigt när det var aktuellt. I samband med valet så fick man extra inbetalt om man gick över till AKAP-KR. Jag antar att du var anställd då eftersom du tillhör KAP-KL. Hur kommer det sig att du undrar över det nu? Missförstå mig rätt, men om du inte flyttade över då, varför skulle du vilja göra det nu när du inte längre får en bonus?