Motsvarande Lysa 90/10 för tjänstepension i KAP KL

Jag ska styra upp min tjänstepension. Vill bara ha motsvarande Lysa hållbar 90/10 eller 100. Men finns ju inte. Vad ska jag välja då?
Jag har KAP KL, nu placerade i KPA traditionell pensionsförsäkring. Men så ska jag välja först hos vilket bolag jag vill ha den och sen verkar det som det finns både traditionell och fondförsäkring (vilket jag fattar det som är motsvarande som global indexfond). Spelar det då någon roll vilket bolag jag väljer? Eller är det så inte alla har typ indexfond. Jag har sett flera här i forumet är inne på AMF. Jag har även varit inne på konsumenternas.se och sett någon översikt och jämförelse men fattar inte vad jag ska kolla på och pallar inte sätta mig in i vad de olika frågorna ens innebär. Även detta med vilja ha det ok etiskt/hållbart. Hur kan de göra det så komplicerat. Och så kärnan, för tänker flera här som resonerar likande om vad man vill ha, vad ska jag välja?

Småspararguiden har en artikel om KAP-KL:

Deras råd brukar vara att man ska ha så mycket som möjligt i en billig, global indexfond. Därför är deras råd hyfsat likt Lysa 100.

2 gillningar

Hej!

Jag gick själv från KAP KL till AMF. Valde fondförsäkring för att själv kunna välja fonder, alltså välja de som var billigast av det man kan välja.

Valde AMF på bakgrund av några råd här på forumet samt småspararguidens genomgång. Jag valde sen 100% aktier då jag har 30 år kvar ungefär till pension.

Fondförsäkring betyder att du väljer fonder – ungefär som med privat sparande. Traditionell försäkring är en speciell förvaltningsform som är mindre transparent och mer svårbegriplig.

Följer vi principerna ovan blir slutsatsen att AMF:s fondförsäkring blir det bästa valet för nästan alla. Eftersom entrélösningen AMF Generationsfond (avgift 0,20%) är det billigaste valet behöver man heller inte fundera över ytterligare fondval inom AMF.

För att få en 90/10 fördelning är det bara att välja den procentuella fördelningen mellan tex en global indexfond och en räntefond bland AMFs utbud av fonder här (välj KAP KL i menyn så ser du vilka fonder som ingår).

Hur det är med hållbara varianter vet jag inte, ser att de markerar fonderna med olika symbol för hållbarhet och co2-påverkan. :slight_smile:

1 gillning

Behövs inte 90/10 när man kan välja smidigt Amf fondförsäkring entrelösning som sköter sig själv automatisk sänker risken . Det går knappast göra det billigare bättre själv.
75% Amf aktiefond Global
25% Amf aktiefond Sverige

Efter 55år fylda börjar du få in lite fint med räntor. Utmärkt TP långsiktigt :+1:. Behövs ingen fondrobot eller göra det själv :joy:. Det blir riktigt bra ändå :+1::hugs:

4 gillningar

Det med entrélösning låter ju väldigt smidigt. Det jag menar med motsvarande lysa är just hög risk/aktier, indexfond, låg avgift och sköter sig själv. Så att det finns ett färdigt paket när jag väl valt AMF eller motsvarande känns helt rätt i att slippa välja mer än nödvändigt.

I artikeln från Småsparaguiden som Emil länkade så rekommenderades AMF. I jämförelsen verkade det vara som att argumentet för AMF är den låga avgiften och i övrigt väldigt lika, right?

2 gillningar

Helt klart. Gå in på valcentralen . Välj Amf fondförsäkring. Sedan kommer pengarna in i entrelösning som sköter sig själv så länge du lever och får TP. :joy::1st_place_medal::+1::hugs:.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pensionsvalet.se/privatperson/avtal/kap-kl/&ved=2ahUKEwiXz8aF9Lv1AhW_RPEDHVDTC_oQFnoECDkQAQ&usg=AOvVaw1QtUmRcylp7MEc7elvH_FS

2 gillningar