Börskrasch efter pandemin

Hej läste att det verkar vara en oro börskrasch SVT NYHETER:

Efter en lång börsuppgång rustas det för börsfall på fler håll. Alecta som förvaltar över 1 100 miljarder kronor åt 2,6 miljoner privatkunder minskar nu aktieandelen i värdeportföljen inför risken för fallande kurs.
Så återigen blir min fråga, är det klokt för mig att byta min PPM Handelsbanken pension 60 A12 till
AP7 SÅFA?

Tack på förhand

Byt om du känner att det är tryggare.

Jag läser artikeln nu och det är ju rena Aftonbladetfasonerna på SVT ibland:

"Så kallade insiders – personer med inblick i de egna företagen – har sålt mer aktier i år än under hela förra året,"

Snacka om statistik. Förra året köpte ju många slipade som dårar efter fallet. Inte konstigt att de säljer mer i år. Inget konstigt alls med just de siffrorna.

"Men efter en lång börsuppgång rustas det för börsfall på fler håll. Alecta, som förvaltar över 1 100 miljarder kronor åt 2,6 miljoner privatkunder, minskar nu aktieandelen i värdeportföljen inför risken för fallande kurser."

…och det där är ju deras förbannade skyldighet som pensionsförvaltare. När alla ropar varg kan inte de sitta i båten. Det vore tjänstefel.

3 gillningar

Det är alltid bra att byta till SÅFAN. Vet dock inte om det primärt ska göras på grund av vilja till minskad aktieexponering. SÅFAN är ordentligt belånad och knappast något lågrisk-alternativ.

Hos AP7 i PPM kan man även välja viktningsgrad mellan ränta och aktier.
AP7 försiktig 25% aktier
AP7 balanserad 50% aktier
AP7 offensiv 75% aktier

Handelsbanken pension 60 A12
Har färre aktierfonder och mer räntefonder än SÅFAN.
Men vilka, var och hur det spelar in vet jag inte.
Vet inte heller så mycket om hävstången…

Jo jag vet, men det är ju SÅFAN många talar om som ska vara väldigt bra.
Ska tilläggas att jag är 60 år och börjar bli lite nojjig.

1 gillning

Hej, och det var därför jag ställde frågan till er som är erfarna.
AP7 SÅFAN kanske tar höjd inför en eventuell “krasch”
Det kanske inte Handelsbanken Pension 60 A12 gör?
Som sagt ny på forumet…

Välkommen till inför pensions frossan :slight_smile: när man tänker mer return of capital än return on capital

Du kan se Sofa fördelningen här

Jämför med den du har i HB och ta den som du tycker riskmässig är vettigast. Eller något av AP7 alternativen som @SNS skrev om med lägre risk om du vill ha det.

Belåning i Sofa är att de investerar 115 kr för varje 100 kr de har dvs 15% belåning. Det innebär att vid 60 år (se länk) så är Sofa aktie andelen på 83% istället något högre, runt 85% inkl belåning om jag räknat rätt :slight_smile:

Jag tänker mest att du väl inte planerat att tömma kontot i samband med 65-årsdagen? Jag var inte kritisk mot din oro på något sätt utan bara mot hos SVT nyheter vinklar sin artikel.

Läs på i länkarna här ovan och fundera själv lite kring vad du tror. Personligen tror jag båda fonderna gör sitt allra yttersta för att du och fler med dig ska få så bra pension som möjligt. Det är ju deras affärsidé s a s.

Kommer inte sättning eller krasch nu så gör det det istället om några år. Det bästa man kan göra är att sitta ner i den gamla båten och göra något roligare än att oroa sig. :slight_smile:

PPM betalas alltid ut livslångt, så att tömma kontot finns inte som alternativ.
Man kan skruva upp och ner på utbetalningen efter behov (0, 25, 50, 75 eller 100 procent) över tid.
Sedan finns också alternativet att förvandla till traditionell försäkring i samband med start av utbetalning om man så önskar.

Läste också den artikeln. Det som inte var tydligt är vad de menar med nedan citat

Då så vill vi passa på att utnyttja det värdet i andra tillgångsslag som inte är lika högt värderade, säger Hans Sterte som är kapitalförvaltningschef hos Alecta.

Vad är det för “andra tillgångsslag som inte är lika högt värderade” som de avser?

/H

Förutom aktier och ränteplaceringar är Alecta en stor fastighetsägare.

Jag var retorisk, om det var otydligt. Poängen är ju att sitta i båten, men att omfördela om oron är överhängande.

Investerarfloskel? :wink:

1 gillning

Ingen fara tog det inte personligt!

1 gillning

Hade jag varit 60 och orolig så hade jag helt klart bytt till något mindre offensivt. Den där AP7 försiktig låter väll bra?

Man måste kunna sova gott på natten också.