Ska vi förlänga vadet med Andreas och Henrik? 🙂

Lade ut detta på Instagram precis, men tänker att det är relevant även här:

För fem år sedan, i avsnitt #36(!) den 18 februari 2018 slog vi vad med Andreas och Henrik som förvaltar fonden Coeli Global om att vårt val av en global indexfond skulle slå deras aktivt förvaltade globala fond.

Igår firade vi resultatet. Det blev galet jämnt med båda fonderna som levererade över 70% avkastning vilket innebär en bit över 11% per år. Det är riktigt bra, särskilt med tanke på 2022 som var ett riktigt tufft år.

Så hur gick det? Vem vann? Jag påstår att vi vann då vårt val Länsförsäkringar Global Index presterade något bättre än deras fond. Men!

Det här tar lite emot att erkänna. Jag pratar ju alltid om att man ska äga hela höstacken - dvs. alla bolag i alla länder, i alla storlekar och alla branscher… Fonden jag valde 2018, exkluderar tillväxtmarknader (och småbolag), så det var en större del, men inte hela höstacken.

Lite nördigt kan man säga att den följer indexet MSCI World som exkluderar tillväxtmarknaden istället för det bredare indexet MSCI ACWI som inkluderar dem.

Jämför vi då Andreas och Henriks fond med det - som borde varit ett mer naturligt val för mig - Storbrand Global All-Countries - då vann de med sin fond.

Så vad kan vi dra för slutsatser? Jag tänker att:

▸ Jämförelser är kluriga, både med index och tidsperioder (sedan start har de t.ex. slagit vår LF-fond).

▸ Fem år är egentligen en väldigt kort tid att säga något.

▸ Lite motvilligt erkänner jag att de har presterat linje med index TROTS att de egentligen har ett sänke på nästan 1.4% (varav 0.7% går till Avanza / Nordnet) mot index. Det vill säga att de måste jobba ikapp indexfondens försprång på 1.4% för att komma i linje med index. Att göra det år efter år, pekar på att färdighet finns och att den spelar roll (något jag brukar argumentera mot)

Det förändrar dock inte min tro att det flesta sparare bör köpa en bred, billig, global, passiv indexfond.

Sedan kan man “synda” i in “Lek- och lärhink” om man känner för det, jag har kvar deras fond då jag gillar dem och bolagen de handlar. Läs dock inte det här som en köprek.

Avslutningsvis - de erbjöd sig att förlänga vadet med fem år till den 18 februari 2028. Jag tänker att vi tar det, vad tänker du? :grin:

Ska vi tacka ja till en fem års förlängning?

• Ja
  • Nej

0 röster

Om ja, vilken borde vara vår tävlande fond?

0 röster

3 gillningar

5 år är en kort tid att jämföra. Det bästa är väl att fortsätta med samma index nu, för att inte ”börja om” med nytt index.

Ni jämförde med msci world nu, msci acwi gick sämre

Om ni nu väljer msci acwi kan den gå bättre än msci world kommande 5 år. Det blir en orättvis jämförelse isåfall

Fortsätt alltså med samma index för att få en rättvis jämförelse :blush:

8 gillningar

Jag hade valt Storebrand Global all countries indexfond och billigaste aktiva globala indexfonden Amf aktiefond Global som ska tävla mot Coeli Global :+1::person_tipping_hand: . De lyckades inte slå Amf aktiefond Global som kostar 0,40% i förv avg :grin:

7 gillningar

En kreditcykel dvs typ 8-10år behövs för en riktig jämförelse, tycker jag. Så fortsätt ert vad, absolut!

4 gillningar

Inget att fira av Coeli bara 11% i snitt när de lovade 15% i årlig avkastning :thinking::thinking::wink: !? Att slå LF global index med 1-2 % på 5 årssikt är knappast något att skrita om :person_tipping_hand:

4 gillningar

Ja och kör på LF igen…

Jag tycker det är roligast. Mest ur egosynpunkt, för att jag ägt den under samma period och tänker fortsätta. Och dels för att omplacering efter fem år förändrar reglerna och kan ju ses som en marknadstajmning om man vill utmana lite. Byter man för ofta blir man som @Jacke77. :wink:

6 gillningar

Lugna ner dig grabben :joy::wink: .

7 gillningar

Hoppas vadet förlängs! Jag var inte med på RT 2018, men hoppas vara med om 5 år! :cherry_blossom:

RT behöver fortsätta med sin egen vadslagningskalender. Även om 5 år är kort tid i långtidsinvesteringar, så känns 10 år, eller längre, som för lång tid för just en vadslagning av detta slag. :blush:

1 gillning

Börjar ni om från noll på de nya fem åren eller blir
det en fortsättning på tidigare resultat?

Jag tycker fortsättning, men det måste ju förtydligas tänker jag. :blush:

5 gillningar

Detta alternativ röstar jag för också :star2:

Kräver att få veta:

1. Vad kostade middagen?

2. Hur mycket har de tjänat på fonden under de fem åren?

2 gillningar

Viktigaste frågan - vem pröjsade? :slight_smile: Dött lopp, delad nota eller?

Ser trevligt ut, vilken restaurang?

Om du nu ska göra det, är det väl t.ex. SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) som du ska välja.

1 gillning

Motsatte sig Jan eller Coeli att använda LF Global som jämförelse när vadet startade? Eller är det bara ett sätt från Jan eller Coeli att gardera sig för vinst för Coeli genom att i efterhand vilja byta jämförelseindex?

Varför inte använda t.ex. AMF Aktiefond Global som jämförelse? Samma jämförelseindex, båda aktiva fonder, men AMF är mycket billigare.

(AMF vann över både Coeli/LF/Storebrand senaste fem åren)

4 gillningar

Storebrand Global All-Countries, och börja om från noll.

Jämför äpplen med äpplen i så stor utsträckning det går. Argumentet att fortsätta med fel jämförelse bara för att du har jämfört med fel index i fem år skulle jag påstå är väldigt svagt.

3 gillningar

Haha, du har en talang för att kasta ljus på det uppenbara! :rofl::see_no_evil:

1 gillning

Håller med @Johann att en AMF Aktiefond Global vore en bättre jämförelsefond. Båda är aktiva och verkar på en global marknad, där förvaltarna själva plockar ut de få bolag de väljer att investera i från tid till tid.

2 gillningar

Efter att jag har tänkt efter är min slutgiltiga svar att du ska fortsätta med LF Global index billigaste global indexfonden. Finns ingen anlädning ändra på något. Coeli har möjligheten avvika stort mellan branch fördelningen även lands fördelning då borde det inte vara så svårt för de slå billigaste global indexfond långsiktigt :wink::joy:. Långsiktigt räknas 15-20 år sikt. Sedan kan du lägga in Amf aktiefond global som ska tävla mot Coeli på riktigt samma aktiva villkor och möjligheter till förändring i fonden :person_tipping_hand:

1 gillning

Tycker du att Coeli jämför sig med rätt index? Samtidigt Storebrand bredaste index är i Usd medan coelis är Eur. Det ska man i
också tänka på :grin: