Ska vi förlänga vadet med Andreas och Henrik? 🙂

Nej jag tycker att det är dags att vakna upp i från drömmen :joy::joy:

Merjobbet för att jåmföra mot både Storebrand och LF är ju minimalt, de borde kunna slå båda :wink:

1 gillning

Du har helt rätt.

Därav:

2 gillningar

Vill gärna se fortsättning. Men ett fortsatt vad bör ju då ske med redan valt fond, eller tänker jag fel.
Blir det fondbyte blir det också ett nytt vad.
Spännande att få till ett 10års vad.

4 gillningar

off-topic:

Jag nominerar den här diskussionen till utmäkelsen Årets nördigaste forumtråd. :laughing::+1:

5 gillningar

Har du inget annat för dig än att J med oss hahaha.? Du är också inblandad i det hela :grin::joy: @angaudlinn bara du vet :partying_face::wink:

2 gillningar

Jämför mot alla tre. De förlorade rond 1, nu ökar vi svårighetsgraden. Om de vågar. :joy:

Edit//
Sett till vad de tar betalt och den rörelsefrihet som de har så ska de nog allt kunna slå hela högen nedan.

Lysa & Opti 100% aktier
Avanza & AMF EM
LF & Avanza Global
AMF Global

3 gillningar

Lite av poängen med vadet var väl att visa att indexförvaltning är vägen att gå framför aktiv förvaltning, eller är jag helt fel ute?:thinking: (Även om 5 år är en kort tid) Jag tycker dock som andra har skrivit att man bör jämföra två fonder, en passiv och en aktiv som har samma jämförelseindex. Så att det blir någorlunda äpplen mot äpplen . Mitt förslag, utöka jämförelseperioden till 10 år och kör på Storebrand Global All Countries A SEK och se vad som händer under den perioden.

3 gillningar

Ta alla tre föreslagna fonder. Du måste ha minst två rätt för att bevisa din tes att index slår aktiv.

1 gillning

Ta med AMF-fonden för att bevisa att avgifterna äter upp avkastningen. Vilket du fört fram i oändligt antal poddavsnitt vid det här laget.

2 gillningar

Detta stämmer ju inte. Länsförsäkringar Global Index följer inte MSCI World. Dess jämförelseindex är Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Alignment Benchmark Select.

Är inte nu, inför ett möjligt nytt vad, ett ypperligt tillfälle att skrota Länsförsäkringar global index helt och köra på en fond som faktisk jämför sig med MSCI World, tex DNB global index eller Avanza global? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hahaha. Forumet förkroppsligat i ett nötskal. Vi kommer inte ens överens om fond att tävla med. Och alla argument är bra och relevanta. Nästa iaf. :joy::rofl::see_no_evil:

Tycker att ni är magiska. :heart::+1:

3 gillningar

Jämför med både en av indexfonderna (spelar ingen roll vilken för min del) och AMFs globala fond med 0,4% i avgift som är aktivt förvaltad, som Jacke77 och några andra föreslog.

Jämför även mot Lysa för skojs skull, men det är inte schysta förutsättningar för att ingå i vadet.

1 gillning

Visst fan, LF bytte väl index mitt i vadet?:joy:

2 gillningar

Jag förstår hela konceptet med vadet, “skin in the game”, index vs aktiv, kul grej osv, men behövs det egentligen ett vad med pengar involverade mer än de som @janbolmeson redan har investerade i alla sina portföljer? Två personer kan ju slå vad om att något av de två fotbollslag de håller på kommer att ha en högre placering i ligan när säsongen är slut, utan att spela på stryktipset eller på annat sätt blanda in pengar bortsett från vem som bjuder på middag eller vad man kommit överens om.

Grafer för fondernas utveckling finns tillgängliga på bl a Avanza och Nordnet och vi närmar oss 10 års historik för Coeli Global Select, så facit för den tidsperioden är snart på plats. Coelis jobb är att förvalta sina fonder så att de uppnår avkastningsmålet. Den pressen finns där oavsett om det finns något vad eller inte.

Jag har mest följt vadet via de avsnitt där Coeli varit gäster för att det varit en kul grej och hade därför helst sett en bloggartikel eller ett (kanske kortare) avsnitt där resultatet presenterades, gärna med Andreas och Henrik som gäster (via videolänk om det är smidigast). Jag ser ingen info i tråden om ni är överens om vem som vann (vem fick stå för middagen?) och båda sidors resonemang om ni verkligen valde rätt indexfond att jämföra med.

Lägg in påminnelse i kalendern i november 2024 sammanställ resultatet i ett avsnitt av podden/bloggen för oss att nörda ner oss i. Under tiden som är kvar till dess kan vi fortsätta lägga fram förslag i den här tråden på vilken eller vilka fonder som är lämpligast att jämföra med. Bjud in Andreas och Henrik till avsnittet och beta av alla jämförelser för att få höra tyck och tänk från båda sidor.

Jag har som sagt mest följt det här vadet för att det varit en kul grej och med tanke på att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida avkastning så betyder ju inte resultatet i november 2024 att nästa tioårsperiod kommer se likadan ut. Det kommer alltså fortsatt vara en kul grej att följa men jag känner inte att det behövs låsas in några pengar i någon enskild fond med risk för att man återigen efter ett tag konstaterar att vi valde fel, utan det räcker med att följa upp resultatet vid lämplig tidpunkt.

2 gillningar

4 gillningar

Tycker verkligen inte ni ska spela med i det där i fem år till. Resultatet för de första fem åren var extremt väntat - en mindre seger för indexet.

De har redan visat att de inte presterar bättre än index. Att de i sin marknadsföring vill försöka få folk att tro att deras aktivt förvaltade fond presterar bättre än index är förstås inget anmärkningsvärt. Men jag ser inte varför Rika Tillsammans ska ge dem den exponeringen. Att de utmanar er i ett nytt vad är ju inget annat än en del av deras marknadsföring.

Ställ inte upp på det. Tycker jag.

Dessutom:

Om det går riktigt dåligt de kommande åren lär ju fonden läggas ned innan år 2028.

Går det så där halvbra kan de alltid, med rätta, hävda att det behövs ytterligare flera år för att kora en segrare. Eller så har de väl nån annan bortförklaring.

Om de vinner kommer de kunna slå sig för bröstet och locka fler till sin aktivt förvaltade fond.

7 gillningar