På tisdag ska vi spela in ett nytt avsnitt med Andreas och Henrik från Coeli Global och prata om marknadsläget, deras nya globala småbolagsfond “Coeli Global Small Cap” och mycket mer (t.ex. vårt vad från 2018). Som vanligt tänkte jag att vi kan hjälpas åt med ytterligare frågor till dem.
När ska de börja investera egna pengar i indexfonder ? Man får ändå skilja på jobb och investera rätt på börsen långsiktigt ? Då får du se vad de svarar @janbolmeson ? Eller göra om egna fonder till indexnära och sänka avg likt Amf max 0,40% i förvaltnings avg .
Jag ser gärna en fråga i hur de generellt ser på avgift på överavkastning.
Är det rättvist och rimligt att man borde få rabatt på grundavgiften om fonden underavkastar? Det skulle balansera risken och motverka “chansningar” av fondförvaltaren för att kunna dra in mer på resultatavgiften.
Borde det vara reglerat att avgiftstrukturen ser ut så för aktiva fonder?
Hur länge tror de att deras champions som Apple, Microsoft, Amazon och Google kommer att vara ledande och generera god avkastning?
Följdfråga, vad händer om/när dessa champions når ett tak där tillväxten upphör? Att de skulle bli mer lika Coca Cola eller AT&T som satsar mer på stabil utdelning. Kommer fonden fortsätta äga dessa i Coeli Global Selektiv R då?
Finns det några “bubblare” inom champions som ni eventuellt kommer att förvärva framöver i Coeli Global Selektiv R?
Jobbas det något med att försöka pressa ner avgiften i Coeli Global Selektiv R?
Något förvärv som ni verkligen ångrar? Ändrar ni strategi för att sådant inte ska ske igen?
Vad tror de om eventuell recession nästa år och hur kan det påverka deras innehav i Coeli Global Selektiv R?
Jag hade den som ett komplement till LF/Avanza global men har faktiskt sålt av. In i globalt index igen.
Orsaken var att jag tycker de ligger med en hel del väldigt högt värderade innehav. Snitt PE på fonden är OK men har en känsla att det dras ner av special situations innehaven. Tänker att högvärderade bolag inte är naturligt bra i en ränteuppgång. Samt väldigt koncentrerad portfölj.
Sen tittade jag på en investerar presentation från April och blev ärligt talat lite turned off. Lite taffligt med ”sampels” som man ska visa och köpte inte alla stories om bolag. Länk nedan.
Så min fråga är - hur vet de att de riskjusterat får en bättre avkastning? Eller tänker de mer högre avkastning med högre risk (koncentrerad portfölj med hög presterande bolag med hög värdering)?
Jo, en fråga till - hur hanterar de att de inte blir förblindade av VDar och ledningar som säljer sitt bolag? Alltid en risk tänker jag. Intressant att höra hur de hanterar det. Låter beslut värka fram och inte tas i direkt samband med att ha frotterats med ledningen tex
Varför tar de ut en högre avgift när fonden presterar bra? Om dem tycker det är rimligt att det är så, borde de inte ta ut en lägre avgift när fonden presterar dåligt isåfall?
Har de några planer på att vässa sitt utbud? Fältet är öppet för den som kan erbjuda en rimligt prissatt global, passiv, småbolagsfond. Enda indexfonden är Handelsbankens och den är på dyra 0.6% i avgift.
En förlust är intressant även om det går bra för tillfället. Men jag har hypotetiska frågor på det.
“vilka risker och världshändelser ser ni skulle kunna göra att ni förlorar vadet, och vad gör ni för att motverka dom riskerna”.
Och “majoriteten av aktiva fonder underpresterar sitt index, varför tror ni att ni är annorlunda?”
Det har ni säkert pratat om redan, men det var länge sedan och kanske blir det andra svar nu.
Grattis, ni har lyckats med att skapa en fin story runt er fond med fina beskrivningar såsom ”världens finaste bolag”, ”champions” och ”special sits”. Men…kan man säga att er fond är till syvende och sist en fond som använder två välkända faktorer - quality (champs) och value (special sits)? Eller är er fond ”stock-picking primus inter pares” på riktigt?
Hur tänker ni kring emerging markets i dagsläget? Hot eller möjlighet? För mycket politisk risk?
Global Selektiv har varit poppis på Nordnet Finland - ska ni lansera Small Cap Selektiv i Finland och när?
Har tyvärr inte satt mig in i Coeli eller deras fonder. Jag har endast stött på dem inne i detta forum (och podd).
Vad jag skulle kunna fråga är “Hur hittar kunderna till Coeli?”
Jag som är väldigt intresserad av finans och investeringar har knappt märkt att de finns.
(Kanske lite off-topic mot vad du förväntar dig:)
Där är en sak jag kollat upp tidigare och det är företagsstrukturen. Sådant jag ibland kollar på ifall jag ska investera.
På hemsidan kan man se att strukturen är uppbyggd på 8-9 bolag.
Kollar man upp själv (via Allabolag) ser man att koncernen består av 42 bolag.
De verkar ha satsat på att skydda deras affärsenheter och strukturen får mig att fundera på om inte deras overhead är större än den borde vara?
Då kan man fråga “Varför 42 bolag i koncernen? Innebär detta högre kostnader som man sedan behöver tjäna in från kunder?”
Här behöver man skilja på Coeli - som är ett bolag som har massa olika inriktningar (mäkleri, private banking, corporate finance) och en hel mängd olika fonder där varje fond har sitt eget bolag. Majoriteten av (om inte alla) bolag är inte relevanta för globalfonden.
Tack
Som sagt var det lite off topic, speciellt då jag inte har koll på allt de gör och vad som krävs för fonder.
Men som jämförelse har Swedbank 29 bolag.
Men detta är inget jag behöver få svar på
Du kan fråga varför de anser att en småbolagsfond behövs.
Är det inte bättre att inkludera detta i den vanliga globalfonden Global selektiv (eller vad den nu heter) och lägga allt krut där.
De har ju beskrivit ”special sits” i många poddar som ett läge där ett bolag har ett lockande aktiepris med tanke på dess kortsiktiga potential, dvs aktien är på rea / missprisad. Detta låter som en slags value strategi, eller hur…?
Fondens huvudstrategi (minst 66%) är absolut kvalitetsbolag med hög tillväxtpotential, men 33% av fondens innehav kan ligga i special situations.