Strukturera sparandet, hur?

Hej!

Börjar bli galen på hur jag ska fördela fondsparandet för vårt spar men även barnens.
Vill sätta vår plan för att sedan inte justera den varannan månad så jag behöver lite experthjälp.
Sparhorisonten är minst 10år så jag kör 100% aktier/fonder.

Spar hos Länsförsäkringar ser ut så här:
65% LF Global indexnära
15% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% AMF Småbolag
5% LF Tillväxtmarknad
5% AIFM Capit Proethos

Barnens hos Länsförsäkringar ser ut så här:
55% LF Global indexnära
15% LF Usa indexnära
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% AMF Småbolag
10% LF Tillväxtmarknad

Vi har även aktier/ETF/fonder på Avanza.

Fondsparet där ser ut så här
40% Avanza Global
15% Spiltan Investmentbolag
15% LMM Kavaljer investmentbolag
15% Storebrand Renewable Energy
10% Avanza Usa
5% Avanza EM

Äger även ca 30st aktier hos Avanza varav 6st är investmentbolag i Sverige, håller på att trimmar ner antalet aktier men vill behålla några som vi tror på samt flesta investmentbolag.
Känns som vårt spar är så splittrat och varken jag eller frun orkar sätta in oss alltför djupt som vi trodde när vi började med aktier.

Känns dumt att äga Investor tex och månadsspara i Spiltan investmentbolag då den består av en stor del Investor.

Hur skulle ni strukturera upp sparandet?

Tacksam för svar.

1 gillning
  • Enklaste alternativet
    100% i en global indexfond. T.ex LF Global/Avanza Global om man inte vill ha med tillväxtmarknader eller Storebrand Global All Country om man vill ha med tillväxtmarknader.

• Lite mer diversifierad portfölj
    70% LF Global/Avanza Global
    10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
    10% Plus allabolag Sverige index
    10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 eller om man bara vill ha svenska Småbolag till lägre avgift dessutom kan man köra Plus mikrobolag sverige index.

Skillnaden mot era portföljer är att man skippar USA-fond eftersom det redan ingår i globalfonden. Även mindre andel Sverige och dessutom bredare Sverigefonder än de som ni valt med mest investmentbolag och aktivt förvaltat småbolagsfond.

Ännu enklare blir att välja Lysa fondrobot med 100% aktier eller Opti 9 eller 100% aktier fondrobot men den är dyrare än alla andra alternativ.

4 gillningar

Tack för svar.

Ingår inte Plus mikrobolagen i Plus allabolag eller är det olika index?

Jag har fortfarande inte förstått finessen med att ha 100% aktier i Lysa. Alltså utan omplacering. Det kostar trots allt en avgift.

1 gillning

Man får en portfölj som är bredare än bara en globalfond samt att du får automatiskt ombalansering även inom tillgångsslaget aktier.

Du slipper själv välja till småbolag, tillväxtmarknad och extra Sverige om man nu vill ha det.

Nej den verkar inte ingå.

Aha, det blir i praktiken en form av aktiv förvaltning då. Vågar man lita på att de klarar det bättre än en bred indexfond? Det är lite som att spara passivt i en aktiv fond, kan jag tycka.

Varför olika fördelning i barnens och ert sparande?

Jo, den finns på plats 40 i innehavslistan:

@Kinghv

1 gillning

Aha där ser man! Tack!

Dock bara 0,69% så väldigt lite mikrobolag man får med. Så vill ha med lite mindre bolag i portföljen så hade jag allokerar en del till Plus mikrobolag.

1 gillning

Ja, det är väldigt lite men jag antar att det är marknadsvikten i relation till ”Alla bolag”, som ju också inkluderar alla småbolag som finns i PLUS Småbolag.

Trevlig midsommar, Mattias!

1 gillning

Har inget bra svar, har justerat fördelningen i omgångar och haft lite mer risk i vårt spar.

100% LF Global Indexnära. Enkelt och bra. Ingen ombalansering behövs. :+1::sunflower::relaxed:

Om man ändå vill skruva till det lite så kanske 10% Sverigeindex, eller kanske Spiltan Investmentbolag.

Men lätt då att bara ändra lite till… 10% småbolag och 10% tillväxtmarknad… och kanske 5% mikrobolag. :thinking:🫣:grimacing:

Gör det som känns enkelt för er! :+1::sunny::hugs: