Fondportfölj hos Nordea

Har varit en del diskussioner kring hur man sätter ihop portföljer hos storbankerna, bland annat hos Nordea.
Det som varit gemensamt är att man inte riktigt får ihop en lika bra/billig portfölj som modellportföljerna här inne.

Men nu kan man det hos Nordea.
De döljer det väl då fonderna hos andra institut inte syns i deras normala fondutbud.
Men i inloggat läge i deras app (under “köp”) så kan jag numera se massor av externa fonder. Inklusive populära Länsförsäkringar Global Indexnära.

Se här och på bilderna:

Nordea fondutbud info

5 gillningar

Det är ju bra i så fall! Mer utbud åt folket :slight_smile:

Det verkar stämma överens med rekommendationen i Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna :+1:
(tittar man historiken för det första inlägget i den tråden så ändrades rekommendationen till LF Global Indexnära i september förra året. Så gissar att det större utbudet är rätt så färskt ändå!).

Håller med @MattiasA90, mer utbud åt folket :slight_smile:

1 gillning

Tack, missat inlägget.
Nordea nämns inte värst mycket där så jag missade när jag sökte.

Men hur som, värt att uppmärksamma med egen tråd så alla som “fastnat” hos Nordea inte fastnar i deras fonder med höga avgifter.

Njä, vet att de haft t.ex. SPP global i flera år innan det. Är en gammal fördom att man måste ha Avanza/Nordnet för att kunna köpa vettiga fonder, som tråden du länkar till visar. Finns även ETF/ETC med vettigt courtage. :slight_smile:

Hej @AimHigher Försökte hittade detta utökade fondutbud hos Nordea men gick bet! Har de dragit in fondutbudet måntro sedan ditt inlägg? Funkar det fortfarande för dig?

Tack :pray:

Hej, provat att logga in via?

1 gillning

Ja, men hittar inte där heller. En anledning att jag misstänker att de skurit i sitt fondutbud är att Spiltan Investmentbolag ligger i ”mest populära fonder”-listan (men finns ej att köpa).

2 gillningar

Ja, jag loggade nu.
Kan hitta Länsförsäkringar Global Index via listor men går ej att köpa.
Hittar inte den via “Sök”.

Antingen gör de om sina listor eller så har de helt enkelt tagit bort en massa fonder.

2 gillningar

Tack för att du kollade upp! Om de stoppat fonderna får man tyvärr säga att de är snabba i vändningarna… Får ringa in imorgon och höra mig för!

2 gillningar

Ja, de verkar ha gjort en Robin Hood och deaktiverat köpknappen…
image
Lite konstigt att det inte kommit någon information om detta

1 gillning

Jag har en Swedbank fond hos Nordea. Igår upptäckte jag fonden kunde bara “säjla” och kunde inte “köpa”. Jag upptäckte att bara Nordea egna fonder kunde “köpa” och “sälja”. Idag finns ett meddelande på Nordea nätbanken säger att dokument saknas från fondbolag som orsakar att vissa fonder inte kan köpa. Lösa problem så snabbt som möjligt, enligt meddelandet.

4 gillningar

@MLT @AimHigher @Esko Nu funkar fondutbudet igen hos Nordea! Tack för svar från er tidigare. Riktigt typiskt att fondutbudet skulle haverera precis när jag skulle sätta upp min första fondportfölj där.

Detta fick mig fö att titta en del på Nordeas egna fonder (då det var det enda som fanns tillgängligt några dagar). Sjukt dyr prissättning måste jag säga!

2 gillningar

Tack för uppdatering.

Enda Nordeafonden jag har är en Indienfond. Dock liten position i den.
Indienfonder är dyra överallt…