Hej
Jag har blivit ombedd att komma med goda råd att placera pengar efter ett arv. RTs förslag är ju Global indexfond 70%, Globala Småbolag Index 10 %, Tillväxt Index 10% och Sverige Index 10%.
MEN problemet är att pengarna ska placeras hos Nordea och det gör mig osäker. De har Global Passiv, Sverige Passiv och Global Enhanced Small Cap men ingen Tillväxtmarknadsfond.
Finns det nån där ute som har nått bättre förslag?
Nordea brukar ha bra utbud, men är duktiga på att gömma det.
Deras tillväxtmarknadsfond verkar heta Emerging Markets Enhanced. Enhanced-fonderna verkar kosta lite mer än ”riktiga” indexfonder och har ”inslag av aktiv förvaltning”. Inte hela världen om man bara är ute efter riskspridningen men inte optimalt om man vill hålla avgiften låg.
60% Länsförsäkringar Global
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad
20% SEB Sverige Indexnära 0,25%
10% Nordea Global Enhanced Small Cap 0,65%
Total avgift: 0,29%
Man kan välja LF Global index hos Nordea också men man får leta lite!!
Jättebra förslag men det går inte att hitta på deras fondlista
Här är de fonder Fraxinus angav (har dem i en bevakningslista på Nordea).
“LF Global” som Jippie skrev här ovan är Länsförsäkringar Global Index
När jag dubbelkollar på årlig kostnad som årsavgiften heter på Nordea så är den enligt följande:
Länsförsäkringar Tillväxt: 0,56%
Nordea Global Enhanced: 0,83%
SEB Sverige Indexnära: 0,27%
Länsförsäkringar Global: 0,22%
Viktat som Fraxinus skriver blir:
0.325%
De gör verkligen sitt bästa att inte visa den. Jag kollade precis i Nordea appen i inloggat läge och där fanns LF Global index MEN på vanliga webbsidan (ej inloggad) så fanns den inte där trots att ”alla” var markerade.
Kolla med vem det nu är som ska placera pengarna som jag antar är kund i Nordea och se om ni inte hittar den där när hen är inloggad
Nedan är en länk till en tråd med ”motsvarande LYSA” portföljer om det adderar något.
Lycka till och snällt att du hjälper personen ![]()
PS: Tänk dock på att 100% aktier är för lång sparhorisont, 10+ år.
Jag har en del av mitt sparande hos Nordea. Kör 100% Storebrand Global All Countries (inkluderar tillväxtmarknad).
Har nämnt det massor av gånger, man måste vara inloggad för att se alla fonder.
Tråkigt att Nordea tar till sådana knep