Roasta min (tilltänkta) fondportfölj!

Hej,

För att kunna få så bra ränterabatt som möjligt på banken är jag tvungen att ha en del av mitt sparande på Nordea. För smidighetens skull orkar jag inte ha det uppdelat på två banker, då det för mig inte gör så mycket att jag går miste om några fonder på Avanza (där jag sparat tidigare).

Jag tänker att min portfölj på Nordea kommer se ut enligt följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 65%
SEB Sverige Indexnära 15%
LänsförsäkringarTillväxtmarknad 10%
Nordea Global Enhanced Small Cap 10%

Jag har inte helt koll på alla fonder som försvinner i Nordea (tex hade jag gärna velat ha PLUS Allabolag Sverige)…

Så nu är det upp till er att roasta min portfölj. Den här portföljen är tänkt som långsiktigt sparande (jag är 30 år i dag).

Saknar jag någon fond? Borde jag byta ut någon fond mot en annan? Eller behöver jag helt enkelt lägga till ytterligare någon?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Hejsan @kakan25, min första fråga är vilken bank har du :)?
Dvs om du är begränsad till ex antal fonder?
En snabb överblick och jag tycker att det ser okej ut :slight_smile:
Mycket Home bias, men det är en smaksak.

Jag har Nordea nu, kanske inte framkom.

1 gillning

Det är nog jag som har läst dåligt :slight_smile:
Den enda justeringen som jag hade gjort är nog att göra en 70/30 portfölj dvs 70% Global index, och resterande 30% på 10% vardera på EM, sverige och small cap.

3 gillningar

Vad får du för rabatt för att ha sparandet där, och har de något krav på hur mycket kapital eller liknande? Undrar då jag tänkt utöka vårt bolån hos nordea i år.

Det finns ju denna tråd om basportföljernas alternativ hos respektive storbank, du kanske kan hitta några alternativ i den tråden:

De har inte satt något krav på hur mycket kapital eller att jag måste spara x antal kronor i månaden. Rabatten landade på 1.25 procent till sist. Men det var också andra saker som ledde fram till att vi bytte bank till Nordea (bla fick vi amorteringslättnad i ett halvår under tiden min sambo är mammaledig).

Jag såg den. Portföljen där var densamma som min (med lite skillnad kring fördelning).

Personligen har jag skippat tilltäxtmarknader och globala småbolag och lagt de andelarna i den globala indexfonden. Har också 15% Sverige och ser inget konstigt med det om man inte är bokstavstrogen marknadsviktare.

Enklast möjliga är förstås 100% global indexfond och det är inget dåligt val, att börja lägga till mer och mer komplexa fonder gör förmodligen ingen märkbar positiv skillnad i det långa loppet.

1 gillning