Nybörjare på fonder och sparande

Hej :wink:

Jag funderar på att för första gången i mitt liv investera i en indexfond efter ett arv, jag funderar på Nordea Global Passive index B, jag har nordea bank.

Är den bra? Finns det bättre? Vill inte ta höga risker.

Är totalt nybörjare på detta

Är tacksam för all hjälp

1 gillning

Den är toppen. Billig, bred, passiv. Vill du ha samlad ekonomi i Nordea är den ett jättebra val.

1 gillning

På Nordea är det den absolut bästa.

1 gillning

Hej och välkommen! Jag var ny till fondsparande relativt nyligen så jag kanske kan svara på några frågor jag ville förstå.

”Risk” är ett ord jag inte förstod. Det finns två sorter jag tänker på. En fond med fördelning mellan en viss procent aktier och en viss procent räntor är högre risk desto större andel aktier. Den typen av risk är jag bekväm med ganska stor exponering mot aktier. Den andra risken är hur viktad man är mot en aktie eller marknad. Jan tjatar ständigt om hur bredden (andelen aktier i en fond) är ett sätt att minska risken. Ha flera ägg i korgen, så att säga. Jag kan inget om fonderna du nämner, men bred (många aktier i fonden), billig (låg förvaltningsavgift per år) och global (aktier från världen över) är det du söker från en fond du bara vill spara i 10+ år och inte tänka på.

Verkar som det är ditt bästa val på Nordea enligt andra svar :slight_smile:

2 gillningar

Hej igen

Nu har jag pratat med nordea och hon föreslog följande och jag vill veta vad ni tycker:

Nordea Global Enhanced Fund I = 55%

Nordea Corporate Bond I = 35 %

Nordea 2 BetaPlus Enhanced Emerging MarketsEquity Fund BP = 10%

Säljaren försöker lura på dig fonder med höga avgifter. Det är till Nordeas fördel, inte till din.

4 gillningar

Är det annars bra fonder mm ?

Hon visade att avkastningen kunde vara upp mot 80%

Historisk avkastning brukar generellt inte vara bra att gå på, har du 35 minuter att spara så skulle jag starkt rekommendera att titta på RikaTillsammansTV på Youtube. T.ex. “bästa fonderna 2026 att spara och investera i”.

Det bästa du kan göra innan du investerar en krona är att lära dig mer. För närvarande jag skulle lägga pengarna i ett konto med insättningsgaranti som åtminstone har ränta på 2% eller mer i skrivstunden.

En bra ställe att börja lära sig är här:

Investera inte i något för att ”de sa till mig det var bra” Investera inte i något du inte förstår.

Lycka till

Lär dig mer om det först så lär det gå bra.

2 gillningar

Bara betaplus enhanced? Finns det ingen bättre typ betaplus enhanced extra super.

Detta är alltså motsvarigheten till att sälja ett sjaskigt bordsvin i en snygg flaska och på så sätt lura folk att betala mer.

Absolut inte! Aktiva fonder med relativt hög avgift.

1 gillning

Ok tack alla

Det är inte specifikt för de fonder som de försöker sälja på dig. Den fonden som du var intresserad av från början, till exempel, som nu har döpts om till till Nordea Global Index Select A, har gått upp 89 % över de senaste fem åren, och andra globala indexfonder har gått ungefär likadant.

Hur är risken med Nordea Global Index Select A ?

Dem andra ligger på 4 av 7

Jag ser de olika betygen mer som en fingervisning eftersom de räknas på de senaste årens historik (som inte säger så mycket om framtiden). Så globalfonder tenderar vara 4-6 lite beroende på år. Inget att lägga så mycket tid eller energi på.

Kolla gäna dessa två sidor:

och

Så här svarade nordea på frågan att byta ut Nordea Emerging Markets Enhanced BP mot billigare Nordea Global Index Select A.

Vad tycker ni ?

/fredde

Tack för meddelandet!

En sak först: Global Index och Global Enhanved följer samma index, vilket betyder att placeringsobjekten i praktiken är nästan identiska. Om man vill placera mer just i dessa innehav skulle jag rekommendera Global Enhanced, eftersom den fonden har presterat bättre.

Om Emerging Markets Enhenced -fonden skulle ersättas men Global Index- fonden skulle diversifiering bli smalare, eftersom exploneringen mot tillväxtmarknaden då i praktiken nästan helt skulle försvinna. Vi tycker att det är bra att ha med tillväxtmarknaden i portföljen. Under de senaste 12 månaderna har Global Index gett 20,00% i avkastning, medan Emerging Markets Enhanced har gett 43,80%. De här avkastninssiffrorna är efter fondens avgifter, så de beskriver fondens nettoavkastning under perioden.

Jag har byggt upp en bred geografisk diversifiering åt dig, och helheten är mycket välbalancerad. Därför skulle jag vänligt rekommendera att inte göra några ändringar i den nuvarande allokeringen

Det finns en del som kör 100% i globalfond (den passiva med låg avgift som de andra rekommenderade), vissa (som jag) väljer att ha runt 10% tillväxtmarknader för lite extra diversifiering och krydda. Håll koll på avgiften bara, avanza tar 0,3% för sin index tillväxtmarknadsfond (Avanza Emerging Markets)

Om något annat tänk att banken tjänar på avgiften. Tror du de har en motivering att sälja fonden med högre avgifter?

Tänk också bara en liten del av aktiv förvaltade fonder slår index.

Fy vad dessa vampyrer är vidriga.

Deras hela existens är totalt onödig och skadlig. Du gör bättre i att t.ex. bara slänga in allt i DNB Global Indeks S och glömma än att följa något “råd” de ger dig.

Fy för dessa varelser.

För att svara dig: Om du inte orkar nörda in dig i det (som ändå leder till exakt samma utfall ändå) så gör bara detta. Registrera dig på Avanza → Öppna ISK → Köp DNB Global Indeks S / PLUS Global Index → Sätt upp valfritt månadssparande om du vill → Stäng ner Avanza och gå ut till närmaste fik, ta en bulle, och glöm allt som har att göra med detta.

5 gillningar