Ropen skalla, CSV från alla!

Många är vi nog här som vid månadsskiftet (eller oftare…) sliter hem data från femtielva olika banker och spartjänster för att sammanställa på ett eller annat sätt.

Jag sitter i alla fall med Frankensteins kalkylblad, fullproppat med intrikata undantagsregler och annat hyss för sig (har lärt mig mängder av nya funktioner på senare tid). Men det funkar och jag får en översikt och ser om det håller balansen osv.

För att göra detta smidigt så laddar man ju bara hem en CSV från sin bank att läsa in.
Enkelt, schmenkelt!

Men nej, riktigt så enkelt är det inte. I vår tidsålder med fondrobotar och avgiftsplattformer är inte längre CSV en självklarhet, vilket försvårar för nörden.

Så jag gör ett litet upprop här!

Hur är status med att ladda hem innehav från just DIN tjänst?
Frågan riktas till @Lysa, @OscarLysa, @Jonas-Opti, @David_BW, @Henrik_BW, @SAVR.
(Har jag glömt någon?)

Och för ordningens skull, en liten undersökning:

Vill du också kunna ladda hem dina innehav på fil?
  • Ja, jag lever för statistik!
  • Nej, jag vill bara äta min korv, ligga i min säng och tjäna pengar.

0 röster

3 gillningar

Personligen tycker jag att de flesta (på detta forum och liknande kretsar) lägger alldeles för mycket tid och kraft på ekonomin.

• Räkningar på autogiro/efaktura.
  • Autogiro med månadsspar i fondportfölj på Avanza
  • autogiro till sparkonto.

Max 1 minut på ekonomin i månaden och lika bra (förmodligen bättre) resultat än alla som sitter och petar i portföljer fördelade på 17 ISK och 6 sparkonton samt följer upp i diverse excel-ark varje dag.

18 gillningar

Ser du infon på sidan så finns det nästan alltid en web-request dold i bakgrunden med datan i strukturerad form.

Tryck F12, gå till Network-fliken, begränsa på XHR, gå sedan till vyn på websidan som innehåller den data du vill fånga, och se om det dyker upp någon bra request som innehåller datan du behöver som json. Json är strukturerad information som också går att parsea automatiskt.

När du navigerar runt på websiten så kan du kontinuerligt i networks-vyn se alla requests som görs efter datan som presenteras.

3 gillningar

Ööh va? :slight_smile:
Vad gör du med alla CSV-filer? Vad är det du beräknar? Varför behöver du beräkna det så ofta?

För mig sker autogiro + autosparande till högräntekonto + månadssparande i fonder varje månad helt utan mitt deltagande.

4 gillningar

Jag är nördig på statistik, men att ladda ner data från olika ställen och trixa med, det här jag inte tid och ork till. Men jag gillar att möjligheten finns (om den finns).

Bra tips men lyckades inte skrapa fram någon data på t.ex. SAVR.
Och en CSV är bra mycket smidigare :wink:

1 gillning

Jag sammanställer mina innehav och kollar hur de ligger till mot sina målinnehav. Delar upp mitt månadssparande i två delar. Autogiro dras vid månadsslutet och när alla räkningar är betalda skjuter jag till det som blir över. Då fyller jag på där det behövs mest. Blir en löpande ombalansering och planen är att undvika att behöva sälja för att balansera om.

Absolut inget jag behöver göra, jag hade kunnat lägga allt på Lysa. Men jag tycker det är roligt :slight_smile:

Vad har du för innehav om man får fråga? Mina innehav har oftast inte så spännande förändringar på månadsbasis att jag skulle behöva ombalansera. Indexfonder har inte så bråttom.

Ping @RobertK @pbergqvist
Ni två borde ha lite tips till TS :slight_smile:

Om man sammanställer sina olika portföljer hos alla institut man har så kan man leka med siffrorna och få grafer som denna.
Varje färg är en fond eller aktie. Visar senaste 9 dagarna.

2 gillningar

Jag tycker att detta ska finnas för att det gör det möjligt att bygga open source-verktyg som använder filerna. Då behöver man inte kunna det själv utan får hjälp av andra.

Jag hade hoppats att EU:s API-direktiv på finansmarknaden skulle underlätta för sådana finansappar, men tyvärr har det blivit nedlåst på ett sätt som gör att man måste skaffa avtal med alla banker man vill läsa data från. Och open source är utelåst.

5 gillningar

Det är blandade fonder. Min portfölj är under uppbyggnad och alla fonder har inte nått upp till sin målfördelning än. Bryr mig inte om att sälja andra för att ombalansera utan viktar inköpen i stället.
Hela poängen är att inte behöva ombalansera utan löpande köpa mer av det som är billigt.

Månadssparar även i några ETF:er på Nordnet och eftersom det är begränsat till 4 st. varje månad så behöver jag ibland ändra fördelningen från en månad till en annan.

Jag kan bara hålla med TS… en tjänst som Inveztor vore betydligt lättare att bygga, och supporta fler tjänster, om man slapp bygga unika parsers för varje sajt.

5 gillningar

Team KORV ftw!

Gärna med en god öl till och hellre i hängmattan än i sängen (iaf till sommaren).

2 gillningar

Haha, underbar tråd :heart:

Får både ansluta mig till Team Statistik och hålla med dig; vore grymt om det fanns en välstrukturerad CSV på standardiserat format som gav en innehav och värde samt performance beräknat enligt gold standard.

Dessvärre pessimist på att det skulle ske, är för många saker som krävs där. Även om typ vi (Opti), Lysa och någon nätbank skulle kunna göra det så slutar nog listan där, och om det inte blir anammat av många så förloras poängen.

Tror dessvärre även att incitament saknas, speciellt bland de större. Team Statistisk är för litet sett till landet som helhet för att vara en kundgrupp man gör något sådant här avancerat för, och de större spelarna har ju mycket av sin business byggd runt att så mycket som möjligt av kundens affär ska ligga där = minimala incitament att förenkla jämförande. Dessvärre :frowning:

Mvh,
Jonas, VD Opti

3 gillningar

Jag ansluter mig till Team Statistik! Jag skulle även kunna tänka mig att betala en mindre medlemsavgift som vi kan använda till påverkanskampanjer! Låt oss kuppa in detta som en del av Open Banking-initiativet! Tvinga alla att tillhandahålla ett API som det går att få ut transaktioner, innehav, och avkastning på ett standardiserat sätt. Så går vi ihop och utvecklar en app (och hemsida!) som aggregerar detta och tillåter export i alla rimliga format! SQL, XLSX, JSON, och kanske t.o.m. SQL? :smiley:

2 gillningar

Välkommen till teamet! :smiley:

Men det behöver inte alls vara särskilt avancerat. Det räcker gott med kontonummer, namn på innehav, antal, GAV (SEK), marknadsvärde (SEK), handelsvaluta, ISIN och värdepapperstyp.
Det är vad man får från Avanza och kan de så kan du :slight_smile:

Håller helt med @emilv om ett EU-direktiv men den frågan får vi driva parallellt mot våra folkvalda.

Under tiden hoppas vi på en CSV-fil från Opti! Ja, formatet är gammaldags. Men det är enkelt och bevisat sig fungera väl ända sedan 70-talet.

Haha, har jag just startat en folkrörelse? :sweat_smile:

Ett lite sidotips för the 1% härinne: De flesta större kryptobörser erbjuder CSV-filer att tanka ner och mysa med. Speciellt smidigt när man vill göra upp med skattemasen också.

1 gillning

Riktigt mysigt! Bävar lite inför den dagen jag ska sälja något…